در جلسه هیات مدیره کانون وکلای دادگستری استان گلستان

رییس جدید کانون وکلای دادگستری گلستان انتخاب شد

رئیس سابق اتحادیه کانون های وکلا دادگستری ایران؛

وکیل اگر مستقل نباشد، نمی‌تواند ایفای نقش کند

رئیس سابق اتحادیه کانون های وکلا دادگستری ایران گفت :اساسا اعتقاد داریم وکیل باید مستقل باشد و نماد وکالت اگر مستقل نباشد، نمی‌تواند ایفای نقش کند.
رئیس سابق اتحادیه کانون های وکلا دادگستری ایران گفت :اساسا اعتقاد داریم وکیل باید مستقل باشد و نماد وکالت اگر مستقل نباشد، نمی‌تواند ایفای نقش کند.
کد خبر: ۱۴۴۸۳۶۰
نویسنده شبیر دائمی

به گزارش جام جم آنلاین از گرگان؛ مرتضی شهبازی نیا در جشن هفتاد ویکمین سالروز استقلال کانون وکلای دادگستری گلستان و نوزدهمین دوره تحلیف کارآموزان وکالت گلستان اظهار کرد: با از بین بردن استقلال وکلا بیشتر از آنکه وکلا را دچار مشکل کنند، قضات دادگستری دچار چالش خواهند  شد و در هیچ جای دنیا کارهایی  که دولت با رشته حقوق انجام داد ،صورت نگرفت و در کشور به اندازه ۳۰ کشور اروپایی دانشکده حقوق داریم و باتوجه به جمعیت کشور چین یک ونیم برابر این کشور دانشکده وکالت داریم.
وی تاکید کرد: اساسا اعتقاد داریم وکیل باید مستقل باشد و نماد وکالت اگر مستقل نباشد، نمی‌تواند ایفای نقش کند و استقلال برای وکیل مانند بالی برای پرنده و اگر پرنده در قفس بمیرد بهتراست که بالش را بزنند.
وی مهمترین دستاور بشریت را حاکمیت قانون دانست و اذعان کرد:  حاکمیت قانون که امروز به اسم غرب سند زده شده است اما در اصل این حاکمیت ریشه در شرق و اسلام داشته که آنها بنام خود سند زدند وامروز به شکل ادبیات نوین رقم زده شده که دانشمندان غربی بعد از سالها تلاش وتجربه به این نتیجه رسیدند که جامعه را نمی‌شود با سلایق افراد و اراده ها اداره کرد. 
وی بیان کرد: اساس دانش حقوق ومشاغل حقوقی مبتنی بر حکومت قانون فرضیه ای است که در ساختار حکومت قانونی وجود دارد و این قانون گذار است که قاعده وزن می‌کند.
وی با بیان اینکه برای مردم استقلال مشاغل حقوقی را تعریف نکردیم،تصریح کرد: در مجموع بشر پیشرفتی تا یکصد سال پیش نداشت اما وقتی در پناه حاکمیت قانون و آرامش خیال بوجود آمد کارهای بهتری را انجام دادیم.
وی عنوان کرد: دستگاه کلیدی و موثر در قانون باید متخصص باشد که قانون را به درستی اجرا کنند و  آحاد مردم تضمین و سازگار میخواهند که قانون را به درستی اجرا کنند.
رئیس سابق اتحادیه کانون های وکلا دادگستری ایران گفت: در سال 1331 با استقلال کانون وکلا بخاطر نهاد وکالت استقلال وکیل تضمین شد که مردم تک تک بر اساس قانون اساسی در همه جای دنیا وارد دموکراسی شدند.
شهبازی نیا اظهارکرد: طبق نظرسنجی که در ۲۰ سال پیش توسط افراد نخبه صورت گرفت مولفه ای که در ارزش های حاکمیت قانون و برای توسعه کشور مهم عنوان شد، درصد بالایی استقلال قاضی و وکلا را نام بردند. 
وی بیان کرد: استقلالی که از آن دم میزنیم وظیفه ای است که جامعه به ما داده و ذینفعان آن جامعه و مردم هستند و مستقل بودن یعنی در انجام وظیفه حرفه ای تحت تاثیر عامل بیرونی نباشیم و وفادار به موکل، قانون و منافع ملی کشور باشیم.
وی استقلال قضات را مهمتر از استقلال وکلا دانست و تصریح کرد: مشکلات به نقطه ای رسیده که نیاز است نهاد وکالت بازاندیشی شود و نهاد وکالت در سیستم تصمیم گیری دچار مشکلاتی است که باید این چالش ها با توجه به اینکه یک نهادی هستیم که با ۳۰ کانون و سلاح های متفاوتیم بهتر تصمیم گیری کنیم. 
وی اقتدار کانون وکلا را در قالب اتحاد مشاغل حقوقی دانست و یادآور شد: در کشورهای اروپایی کانونهای وکلا بودجه معاضدتی خوبی دارند در صورتی که در کشور ما با توجه به خدمات خدمات اجتماعی بزرگ وکلا  تنها از حق عضویت است که کانونهای وکلا سرپا هستند.

وی ادامه داد: برای مردم استقلال مشاغل حقوقی را تبیین وتعریف نکردیم و باید استقلال قاضی را قبل از استقلال وکیل تبیین کنیم  وبرخی از مسائل مهم که در آن غفلت کردیم فساد علیه قانون است  و فساد بنیان حکومت قانون را از بین می برد.

وی تصریح کرد:وکلا نسبت به جامعه  کار جدی انجام ندادند و در اذهان عمومی وکیل جایگاه خوبی ندارد و نیاز است  وکلا با عملکرد صحیح خود نشان دهند که مخالف فساد هستند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها