موقعیتچهارم شنبه تا چهارشنبه ساعت۱۹ به تهیهکنندگی حسین معصومی و گویندگی سعید توکلی روی موج میرود. در اتاقفکر این برنامه افرادی همچون مهدی زریباف، محمد موسویجزایری، فاطمه روزبهانی، مجتبی امیری و کاظم داداشی، مدیر گروه جامعه و سلامت حضور دارند و بهصورت مناظره طراحی شده است. با تعدادی از عوامل برنامه گفتوگو کردیم که در ادامه آمده است.
به چالش کشیدن مهارت انتخاب
کاظم داداشی، قائممقام و مدیر گروه جامعه و سلامت رادیو ایران درباره برنامه انتخاباتی موقعیتچهارم به جامجم میگوید: همه ما در طول زمان و در مقاطع مختلف زندگی، کار و خاصه در تعاملات اجتماعی هم امکان انتخابکردن پیدا میکنیم و هم گاهی در معرض انتخابشدن قرار میگیریم. واضح است که برای هریک از این دو برش تکرارپذیر در طول زندگی باید مهارتهایی را بهدستبیاوریم و تقویت کنیم. وقتی پای انتخابشدن به میان میآید، باید بتوانیم خود و ظرفیتهای وجود خود را آنچنان به انتخابکنندگان بشناسانیم که گویی سالهاست ما را به آن ویژگیها میشناسند ودرانتخاب ما تردیدی به دل راه نمیدهند.وی ادامه میدهد: ویژهبرنامه موقعیتچهارم با این هدف طراحی شده است که مهارت انتخابکردن و انتخابشدن را نزد مخاطبان رادیو ایران به چالش بکشد. مخاطبان هدف این برنامه، میتوانند همه افراد جامعه باشند. در این ویژهبرنامه، اگرچه دو نفر ازدو صنف یا قشر اجتماعی برای انتخابشدن با هم رقابت میکنند، این شنوندگان رادیو ایران و به تعبیری مردم هستند که خود و مهارت خود را در انتخابکردن میآزمایند. موقعیتچهارم در حقیقت موقعیت مردم است که همواره نقشی انکارناپذیر در عرصه انتخابات داشته و دارند.
سنجش تعهد و تخصص
حسین معصومی، تهیهکننده مستند ــ مسابقه موقعیتچهارم دررابطه با این ویژهبرنامه به جامجم توضیح میدهد: در این مسابقه دو شرکتکننده از اقشار مختلف جامعه همچون معلمان، پزشکان، پرستاران و خبرنگاران حضور دارند. رویکردی که در این برنامه دنبال میکنیم این است که مردم را برای انتخابات پیشرو و مجلس آماده میکنیم. ما چهار موقعیت در این برنامه داریم که در این موقعیتها مردم تعیینکننده رأی به آدمها هستند. ما در قالب این برنامه به مردم خواهیم گفت که درست تصمیمگیری کنند. با اتاقفکری که در برنامه موقعیتچهارم برگزار شده، سعی کردهایم موضوع را از زوایای مختلف مورد بررسی قرار دهیم. بهطورمثال اگر بخواهیم معلمان را به برنامه دعوت کنیم یا پزشکان و...را براساس انتخاب سوژه، چالشها را برگزار میکنیم.تهیهکننده مستند ــ مسابقه موقعیتچهارم میافزاید: ما در هر موقعیتی یک چالش داریم که فرد بهعنوان شرکتکننده در تصمیمگیری خودش باید بهترین نقش را ایفا کند. مردم این را میشنوند و بعد این چالش با نفری دیگر از شرکتکنندگان برگزار میشود. مردم هستند که انتخاب میکنند کدام فرد درست میگوید، صداقت بیشتری دارد، کدام عملیاتی فکر کرده و...و در انتها به او رأی میدهند.این تهیهکننده بیان میکند: موقعیتچهارم مستند ــ مسابقه ورویکردی جدید در برنامههای انتخاباتی است.سعی داریم مردم را با موضوع انتخاب بیشتر آشنا کنیم و همچنین وقتی فردی حرف میزند یا قولی میدهد باید بداند چطور به قولش تعهد داشته باشد. ما در این مسابقه، تخصص و تعهد آدمها را مورد سنجش قرار میدهیم.معصومی به نقش رادیو در شور انتخاباتی اشاره میکند و ادامه میدهد: رادیو رسانهای گرم است که لحظهبهلحظه با مردم در ارتباط است و میتواند کمک کند تا مردم در انتخابات با یک دید تازه و نگاه به خواستهها و مشکلاتشان بتوانند دست به انتخاب بزنند.
همه چیز را درنظر بگیریم
سعید توکلی، مجری و گوینده این ویژهبرنامه انتخاباتی در گفتوگو با جامجم بیان میکند: دوستان طرحی داده بودند براساس اینکه ما شخصیتهای مختلف را بیاوریم، برای آنها چالشهایی را طراحی کنیم وآنها رادرموقعیتهای مختلفی قراردهیم تابدانیم در موقعیتهای مختلف چه تصمیمی میگیرند، چگونه عمل میکنند، واکنششان چیست و بعد از آن عملکرد آنها را در معرض رأی عموم قرار دهیم.این مجری ادامه میدهد: ما بهواسطه این برنامه مخاطب را ترغیب و تشویق میکنیم که پای صندوقهای رأی حاضر شوند و بهخاطر شرایط بد اقتصادی که همه بهنوعی درگیر آن هستیم و مسئولان هم قبول دارند، اینطور نشود که با خود بگویند با توجه به شرایط موجود من نمیروم و رأی نمیدهم. باید قبول کرد که ما شرایط خاصی در منطقه داریم و باید همه مسائل را در نظر بگیریم.
چالشهای ناشناخته
توکلی، مجری برنامه میگوید: این اتفاقی که الان میافتد، کار مجری برنامه راسخت میکند، زیرا وقتی آدمهای ناشناخته از جامعه به برنامه میآیند مثلا یک معلم و...شما شناختی درباره اندیشه و تفکرات او ندارید. بنابراین معلم با یک مؤلفه میآید، روزنامهنگار با مؤلفهای دیگر و...اما اگر افراد نخبه درحوزههای سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و...دعوت شوند هم مجری و هم مردم نسبت به اندیشه و منطق او شناخت دارند و راحتتر میتوانند برنامه را مدیریت کنند ولی با شکل حاضر اجرا و مدیریت استودیو سختتر میشود. همچنین بار اصلی برنامه به دوش مجری است و تیم تولید تلاش میکند یکسری سؤال و چالش طراحی کند. هر روز هم این چالشها پیچیدهتر و سختتر میشود و همین کار مجری را سختتر میکند، چراکه باید بتواند بحث را در یک مجرای درست هدایت کند.