از این رو در سالهای اخیر طرحهای نوسازی متعددی برای نوسازی این ناوگان از جمله طرح نوسازی ۶۵هزار دستگاه کامیون و کشنده بالای ۱۰تُن با سن بالاتر از ۳۵سال و طرح جایگزینی و نوسازی حمل و نقل درونشهری و برونشهری به تصویب رسیده است. در هر دو طرح عملکرد بسیار ضعیفی رقم خورده، بهنحوی که در طرح نوسازی ۶۵هزار کامیون تنها ۳۹۲۶ دستگاه جایگزین شده و در طرح دیگر تنها ۵۸۸ کامیون از۱۰۸هزارکامیون هدفگذاریشده، نوسازی شده است. نتایج بررسیها نشان میدهد تأمین نشدن منابع مالی کافی به عنوان سرمایه اولیه برای راهاندازی طرحهای نوسازی، تأخیر در پرداخت مابــهازای صرفهجویی به دلیل طولانی بــودن فرآیند صحهگذاری پیمایش، مشکل خودروســازهای داخلی در تأمین قطعات و تولید ناوگان و نیز عدممدیریت صحیح بازار اسقاط خودروهای فرسوده ازجمله مهمتریــن دلایل عدمکارکرد این طرحهــا مطابق اهداف پیشبینیشده بوده اســت. همزمان با تصویب طرحهای نوسازی وسایل نقلیه حمل و نقل عمومی باری در کشور، میانگین عمر ناوگان عمومی باری جادهای صعودی بوده که نشاندهنده عدم کارایی طرحهای اجراشده و توجه نکردن کافی به نوسازی ناوگان حمل ونقل عمومی در کشور است. این ناکارآمدی طرحهابا توجه به سهم ۴۵درصدی وسایل نقلیه فرسوده ازکل ناوگان حمل ونقل عمومی باری کشور منجر به افزایش مصرف سوخت، افزایش انتشار گازهای آلاینده و کاهش ایمنی بهخصوص در شدت تصادفات شده است. علاوهبر مشکلات ذکرشده دراجرای طرحهای بهینهسازی ناوگان باری، بیثباتی مقررات بهخصـوص درممنوعیت تردد واسقاط خودروهای فرســوده و نیز برخی از سیاستهای تعرفهای که ســبب افزایش بالای قیمت کامیونهای باری جدید شده، شرایط را برای اجرای طرحهای نوســازی دشوار کرده است. به عنوان مثال تغییر ملاک ممنوعیت تردد واسقاط خودروهای فرسوده ازسن خودرو رو به سن فرسودگی درآییننامه جدید قانون هوای پاک باتوجه به زیرساختهای موجود درکشور درحوزه معاینه فنی، نظیر عدم کنترل اصالت خودرو وضعف در نظارت، سبب عدم بازدارندگی لازم برای از رده خارج کردن خودروهای فرسوده شده است.