هدف رژیم صهیونیستی از اتهام زنی علیه جمهوری اسلامی درباره توقیف کشتی از سوی یمنی‌ها براه انداختن بازی رسانه‌ای و تبلیغاتی به منظور تحت فشار قرار دادن ایران از منظر افکار عمومی و عرصه دیپلماسی است.
کد خبر: ۱۴۳۱۷۹۸
نویسنده منصور براتی کارشناس حوزه روابط بین الملل

هراس رژیم صهیونیستی از منطقه‌ای شدن جنگ

توقیف کشتی رژیم صهیونیستی از سوی یمن می‌تواند بر روند جنگ غزه تاثیر بگذارد. به طور کلی تل آویو سه رویکرد را درخصوص این رویارویی دنبال می‌کرد. براساس اعلام بنیامین نتانیاهو رژیم صهیونیستی در وهله اول در پی آن بود تا فلسطینی‌هایی را که وارد شهرک‌های صهیونیستی شدند از این مناطق دور کند.

هدف دوم رژیم صهیونیستی مجازات حماس بود و به همین منظور با بمباران شدید غزه و همچنین انجام عملیات نظامی درصدد بود تا موشکباران نیرو‌های مقاومت به مناطق مختلف سرزمین‌های اشغالی را متوقف کند. این طرح برغم گذشته نزدیک به پنجاه روز از شروع عملیات طوفان الاقصی و انجام عملیات زمینی از سوی رژیم اشغالگر قدس و پیشروی‌های اولیه ارتش اسرائیل در غزه محقق نشده و آن‌ها نمی‌توانند ادعا کنند که موشکباران‌ها و پرتاب راکت‌ها به سمت سرزمین‌های اشغالی متوقف شده است. این مساله مورد اعتراف رسانه‌های رژیم صهیونیستی هم قرار گرفته و حتی در تارنمای تایمز اسرائیل که یکی از مشهورترین رسانه‌های این رژیم که اخبار جنگ را پوشش می‌دهد به صورت روزانه شش خبر درباره شنیده شدن آژیر خطر در سرزمین‌های اشغالی منتشر می‌کند.

هدف سوم رژیم صهیونیستی جلوگیری از ورود طرف‌های ثالت به جنگ است. اساسا در این جنگ اضافه شدن طرف‌های دیگر به این رویارویی بشدت به ضرر تل آویو تمام خواهد شد. از این رو صهیونیست‌ها به هیچ وجه نمی‌خواهند چنین اتفاقی رخ دهد حتی برغم ادعا‌های برخی مبنی بر تمایل اسرائیل برای درگیر شدن با حزب الله باید گفت که در شرایط فعلی به هیچ وجه رژیم صهیونیستی چنین سناریویی را دنبال نمی‌کند و احتمال درگیر شدن اسرائیل با طرف‌های دیگر را زمانی می‌توان درنظر گرفت که خیال رژیم صهیونیستی از موضوع غزه راحت شده باشد که با توجه به تحولات جاری این مساله هم محتمل به نظر نمی‌رسد، چون همچنان تل آویو در اجرایی کردن طرح‌های خود در غزه با مشکلات عدیده‌ای مواجه است و با چنین ارزیابی می‌توان گفت که جنگیدن در چند جبهه برای رژیم صهیونیستی بسیار دشوار است.

موضوع یمن و توقیف کشتی اسرائیلی را باید از همین زاویه مورد تحلیل و بررسی قرار داد. رژیم صهیونیستی تلاش می‌کنند مداخله یمنی‌ها به عاملی برای منطقه‌ای شدن جنگ تبدیل نشود. از همین رو اصرار دارند که خودشان واکنش مستقیمی را نسبت به یمنی‌ها نشان ندهند، چون اولا در صورت این واکنش، زمینه برای منطقه‌ای شدن جنگ فراهم خواهد شد دوم آنکه رژیم صهیونیستی به هیچ وجه نمی‌خواهد به قدرت نظامی یمنی‌ها اذعان کند.

در عین حال تل آویو، ایران را به عنوان متهم اصلی این اتفاق معرفی کرده است. از همان روز ۷ اکتبر اسرائیلی‌ها عنوان کردند که حمله حماس با حمایت جمهوری اسلامی انجام شده است و حسب برخی از گمانه‌ها رژیم صهیونیستی در پی درگیری با ایران بود، اما با گذشته شش هفته از آغاز جنگ و نبود نشانه‌هایی مبنی بر انجام تحرکاتی علیه جمهوری اسلامی از سوی تل آویو می‌توان دریافت که رژیم صهیونیستی در شرایط کنونی خواهان گشودن جبهه‌ای علیه ایران نیست و از این رو به نظر می‌رسد که طرح چنین ادعا‌هایی بیش از آنکه تاثیر واقعی در میدان جنگ داشته باشد بیشتر با هدف بازدارندگی صورت می‌گیرد به این معنا که اسرائیل می‌خواهد فضای بین المللی را علیه جمهوری اسلامی تحریک کند تا دست از حمایت خود علیه نیرو‌های مقاومت در منطقه بردارد و بنابراین این اتهام زنی‌ها را باید بیشتر در حد فضاسازی رسانه‌ای و تبلیغاتی برای تحت تاثیر قرار دادن افکار عمومی و عرصه دیپلماسی علیه جمهوری اسلامی ایران دانست.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها