مشکلات این حوزه یکی دوتا نیست. از گران بودن کاغذ و در نتیجه افزایش قیمت سرسامآور کتاب بگیرید تا انتشار محتواهای فاقد اعتبار و سطح پایینی که چراغ عقل را روشن نمیکنند و علاقه و رغبت لازم را در مردم برای مطالعه برنمیانگیزند.
اتفاق تلخ دیگر، عدم توجه مدارس و نقش کمرنگ آنها در افزایش سرانه مطالعه و علاقهمندی دانشآموزان به کتاب است. اینکه هیچ فضایی در یک مدرسه به کتابخانه اختصاص داده نشده باشد و علاوه بر آن فرد دلسوز و اهل کتابی هم بالای سر این مکان نباشد یک داغ بزرگ است. مدارسی هم که کتابخانه دارند، به شکل عجیبوغریبی خلوت و سوتوکور هستند. به نظر میرسد اصلاحات اگر از همین کانون تعلیموتربیت شروع شود به نتایج خوبی برسیم. متاسفانه مدیران در مدارس برای هر چیزی برنامهریزی میکنند جز برای کتابخوانی و ایجاد شور نسبت به مطالعه آن!
شاید اولین قدم این باشد که باید کسی را مسئول کتابخانه قرار دهند که ایدههای بکر، نوآوری و نقشههای جذابی برای کتابخانه و اهالی آن داشته باشد. نه اینکه هرکس در ساعت مشخص بیکار بود را بالای سر این مکان مهم بگذارند! بهاندادنهایی به این شکل و شمایل میشود تربیت فرزندانی بیگانه با کتاب.