نگاهی به پیوند کتاب و تلویزیون

قصه‌های ملی به روایت آقای جمالی

گفت‌وگوی «جام‌جم» با رضا توکلی، بازیگر سریال «محرمانه»

هنرمندان پیشکسوت خانه‌نشین شده‌اند

شبکه یک سیما این شب‌ها سریال «محرمانه» به کارگردانی محمود معظمی را روی آنتن دارد. این سریال روایتی است از پیشرفت‌های علمی کشور در حوزه پزشکی و ساخت واکسن کرونا که البته واکنش مغرضانه دشمنان را به دنبال دارد.
کد خبر: ۱۴۲۷۳۲۹
نویسنده زهرا صلواتی - گروه رسانه

محرمانه از جمله سریال‌های پر کاراکتر است و بازیگران متعددی از جمله لاله اسکندری، علیرام نورایی، نسیم ادبی، فاطمه گودرزی، مجید مظفری، رحیم نوروزی، ایرج نوذری، فرهاد قائمیان، رویا میرعلمی، فریبا متخصص و... در آن به ایفای نقش پرداخته‌اند. رضا توکلی با ایفای نقش تورج عهده‌دار یکی از کاراکترهای منفی این سریال است. توکلی در قسمت‌هایی که از سریال محرمانه پخش شده است، نشان داده که از پس نقش‌های منفی مانند تورج به خوبی برمی‌آید و حتی می‌تواند خاطرات خوش بازی در نقش صابر سریال «برادر» را برای مخاطبان تلویزیون زنده کند. جام‌جم در گفت‌وگویی با این بازیگر، جزئیات نقش و بازی او را در مجموعه محرمانه بررسی کرده است.
رضا توکلی بازیگر محرمانه در پاسخ به این پرسش که چگونه به این پروژه اضافه شده، به جام‌جم می‌گوید: فیلمبرداری شروع شده بود که به پروژه اضافه شدم. احساس کردم از پس ایفای نقش تورج برمی‌آیم و به همین خاطر رفتم و با آقای معظمی صحبت کردم. تشکر می‌کنم از کارگردان و تهیه‌کننده سریال که کسانی مثل من را که سال‌هاست کار می‌کنند فراموش نکردند. به نظرم باید از پیشکسوتانی که سال‌هاست خانه‌نشین شده‌اند بیشتر در سریال‌های تلویزیونی استفاده شود، چرا که روزگار به آنها سخت می‌گذرد.

هرنقشی را نمی‌پذیرم 

وی همچنین درباره تماشای سریال عنوان می‌کند: جسته و گریخته سریال را دیده‌ام. من بازی متفاوتی را در این سریال دارم. البته بعد از مدت‌ها بیکاری در محرمانه بازی کردم. به هر حال، من سال‌هاست که کار می‌کنم و هر نقشی را نمی‌توانم بپذیرم. از سوی دیگر، بازیگرانی مثل من تجربیاتی داریم که دل‌مان می‌خواهد به نسل جدید انتقال دهیم. آقای معظمی کارگردان کاربلدی است. با صحبت‌هایی که با او داشتم به نتایج خوبی در پروراندن نقش رسیدیم تا برای مخاطب باورپذیر باشد.  وی تصریح می‌کند: من تمام توانم را برای نقش گذاشتم. مهم این  است که تماشاگر راضی باشد. سال‌هاست می‌گوییم تماشاگر جایگاه مهمی دارد. ما برای مردم کار می‌کنیم‌ اگر آنها ما را قبول نداشته باشند که کارمان بی‌فایده است. در برخورد با مردم در کوچه و خیابان احساس می‌کنم سریال را می‌بینند. محرمانه سریال سنگین و پر بازیگری است. دوستانم که سریال را می‌بینند، می‌گویند کار خوبی است. به ویژه که به موضوع قاچاق دارو می‌پردازد که سوژه جذابی است. فکر نمی‌کنم کاری کثیف‌تر از قاچاق و احتکار دارو در کشور باشد. خاطرتان هست که در دوران شیوع کرونا مردم چقدر از بابت احتکار و نبود دارو آسیب دیدند؟ فکر می‌کنم باید قوانین سختگیرانه‌تری برای کسانی که دارو قاچاق و احتکار می‌کنند وجود داشته باشد.

کارگردان گفت تورج برای توست 

توکلی می‌گوید: نبض جامعه باید در دست نویسندگان و کارگردانان سریال‌های تلویزیونی باشد و آثاری را بنویسند و تولید کنند که متناسب با موضوعات و دغدغه‌های روز جامعه باشد. مردم دوست دارند مشکلات‌شان را در تلویزیون ببینند. شرط ساختن سریال، شناخت درست از مخاطب است. هنرمند باید دغدغه جامعه را داشته باشد. برای سریال محرمانه خیلی زحمت کشیده شده است و موضوع جذاب و حساسی هم دارد. مردم با دیدن این سریال متوجه می‌شوند که قاچاقچیان دارو با احتکار محصولات ساده‌ای مثل ماسک و الکل چه جنایاتی را رقم زده‌اند. حرف سریال محرمانه، انسانیت است. مادر خود من در اثر کرونا از دنیا رفت. بسیاری از دوستان خوبم را هم به خاطر کرونا از دست دادم.
وی در خصوص جذابیت‌های نقش هم عنوان می‌کند: آقای معظمی وقتی با من تماس گرفت گفت نقش تورج برای توست. از او پرسیدم که چرا مرا برای این نقش در نظر گرفته است؟ گفت  چون با ظرافت‌های بازیگری‌ات آشنا هستم. نقش تورج به عنوان یک دلال دارو که هیچ چیز برایش اهمیت ندارد واقعا پر از فراز و نشیب است‌. البته من هم در مقام بازیگر توانایی‌هایی را 
در خودم می‌بینم.
این بازیگر درباره متفاوت بودن نقش صابر در سریال برادر و شباهت آن با کاراکتر تورج در محرمانه می‌گوید: وقتی یک بازیگر با دل و جان برای نقش کار می‌کند و وقت و انرژی می‌گذارد، نتیجه هم می‌گیرد. کاراکترهایی مثل تورج و صابر به دل مخاطب می‌نشیند. با وجودی که همه تلاش من بازیگر این است، طوری نقش‌شان را ایفا کنم که تماشاگر از آنها بدشان بیاید. نمی‌دانم چرا این اتفاق می‌افتد! یکی از دوستان می‌گفت در جامعه از این آدم‌ها زیاد است و گویا تو را که می‌بینند خوششان می‌آید. نمی‌خواهم به جامعه بی‌‌احترامی کرده باشم. البته این موضوع به توانایی‌های من به عنوان بازیگر نقش هم بازمی‌گردد. من در جامعه زیاد می‌گردم و با مردم زندگی می‌کنم‌. می‌بینم که مردم تورج را می‌بینند‌ آقای معظمی هم از کارم تعریف کرد. البته راهنمایی‌های ایشان را هم نباید نادیده گرفت. معتقدم تلویزیون مخاطب عام دارد و سریال‌سازی برای این طیف از مخاطبان نیازمند تفکر و تعمق است.

مردم می‌گفتند چرا این‌قدر مثبت بازی می‌کنی؟

توکلی درباره درخششی که در نقش‌های منفی دارد هم عنوان می‌کند: نقش‌هایی مثل تورج جای کار زیادی دارد. من نقش مثبت زیاد بازی کرده‌ام. حتی مردم در خیابان می‌پرسیدند چرا این‌قدر نقش مثبت بازی می‌کنی؟! در ادامه سریال می‌بینید که حتی به آدامسی که در دهان تورج می‌چرخد هم توجه شده است‌. اینها به هوشمندی کارگردان باز می‌گردد. من تورج را قبل از بازی آنالیز کردم. آدم احمقی است. از این‌دست آدم‌ها در جامعه کم نداریم. تورج یک بله‌قربان‌گوی محض است‌‌. او البته می‌داند نقشش را چگونه بازی کند. بازیگر هم باید بتواند نقش‌های مختلف را ایفا کند. ما کسانی را می‌بینیم که تیم بازیگری دارند و هنرپیشه معرفی می‌کنند اما سال‌هاست که خودشان همه نقش‌ها را یک‌مدل بازی می‌کنند. برایم جایگاهم مهم است. اگر بدانم فلان نقش برایم مناسب است حتما بازی می‌کنم و کاری به مثبت یا منفی بودنش هم ندارم. من در فیلم آخرین شناسایی علی شاه‌حاتمی فقط در دو سکانس بازی داشتم اما همه سینما اشک می‌ریختند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها