واقعیت این است که فیلم‌ها و سریال‌ها فارغ از کارکردهای سرگرم‌کنندگی و تامین برنامه، می‌توانند معیار و متغیری برای بررسی تحولات اجتماعی ـــ فرهنگی در یک سیر تاریخی خاص باشند. بنابراین نباید ساخت سریال‌های تلویزیونی را دست کم گرفت، چراکه مخاطبان از سریال‌ تاثیر می‌گیرند، حتی به‌واسطه تماشای سریال‌های تلویزیونی می‌توان به تصویری دقیق و واقع‌گرایانه از سیر تحولات خانوادگی در ایران دست پیدا کرد و از این طریق می‌توان به فهم بهتر چالش‌های خانوادگی و حل مسائل آن کمک کرد. به شرط آن‌که نگاه کارکردگرایانه به مجموعه‌های خانوادگی تلویزیون داشته باشیم و از توجه به جزئیات کار غافل نشویم.
کد خبر: ۱۴۲۶۸۷۱
نویسنده فاطمه عودباشی - سردبیر قاب کوچک 

به همین دلیل رئیس رسانه‌ملی از دو سال پیش به موضوع هویت‌محوری و عدالت‌گستری در ساخت سریال‌های تلویزیون تاکید کرده است که سازندگان آثار نمایشی به این موضوع توجه کنند تا محتوای سریال‌ها به گونه‌ای باشد که برای مخاطبان کاربردی باشد، نه این‌که صرفا آنها را سرگرم کند، زیرا خانواده از اصلی‌ترین بنیان‌های شکل‌گیری هر جامعه‌ای محسوب می‌شود. افراد آموزش‌های اولیه را در بستر خانواده کسب می‌کنند. از همین‌رو برای جامعه، «خانواده» عنصری کلیدی محسوب می‌شود؛ به همین دلیل رئیس رسانه‌ملی در بازدید از سریال‌های تلویزیونی مرتب به کارگردانان و تهیه‌کنندگان تاکید دارد که سریال‌ها به دور از سیاه‌نمایی، نمایشگر واقعیات جامعه باشد، ضمن این‌که سازندگان از پایان‌های باز خودداری کرده و می‌کوشند با پایان‌بندی صحیح، یک بسته شکیل به لحاظ محتوایی را در اختیار مردم بگذارند. علاوه بر آن در ساخت آثار، شیوه بیان، ساختار و فرم، عوامل تعیین کننده‌ و تاثیرگذاری بر میزان توجه مخاطب است و نباید جذابیت‌های فرمی در ساخت یک اثر مورد غفلت واقع شود. درواقع رسانه‌ملی همچون دانشگاه ملی است و بر همین اساس در دوره جدید مبنای تحول رسانه‌ملی براساس دو اصل هویت‌محوری و عدالت‌گستری است. بنابراین با تغییرات مناسب و درخور، قالب برنامه‌ها، تولیدات و سریال‌های تلویزیون، تحولات محتوایی در دستور کار این رسانه قرار گرفته شده و در سریال‌های تلویزیونی اجرایی شده است. اگر نگاهی به حجم تولیدات دو سال گذشته در عرصه سریال‌سازی داشته باشیم، متوجه خواهیم شد این روند با جدیت و قاطعیت اجرایی می‌شود تا مخاطبان شاهد تولید مجموعه‌های استاندارد و ارزشمند تاریخی، دینی، مذهبی، خانوادگی، اجتماعی، طنز، کمدی، پلیسی و... باشند. 
از دیگر نکات قابل تامل، تولید انواع سریال‌ در ژانرهای مختلف است. در حال حاضر سریال‌های «محرمانه» در ژانر پزشکی و امنیتی، «سرزمین مادری» در گونه تاریخ معاصر و... روی آنتن است که نشان می‌دهد مدیران علاقه‌مندند روی آنتن آثاری در ژانرهای گوناگون باشد تا پاسخگوی سلایق متفاوت بینندگان شوند. اکنون سریال‌هایی دینی، تاریخی، اجتماعی و... مراحل ساخت را سپری می‌کنند. به همین دلیل در این شماره از پرونده نگاهی به سریال‌هایی انداخته‌ایم که مراحل تولید را سپری می‌کنند. همچنین با فریده سپاه‌منصور، هنرمند پیشکسوت هم گفت‌وگو کردیم و مروری بر برنامه خاطره‌انگیز «صبح جمعه با شما» داشتیم که در کنار دیگر مطالب خواندنی می‌توانید مطالعه کنید.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها