پرونده «قاب کوچک» برای پخش سریال بیست‌کویید و سریال‌هایی که در حال و هوای کرونا می‌گذرد

قصه‌های تلخ و شیرین کووید

در صفحه پیش‌رو نیم‌نگاهی به چند سریال تلویزیونی داشتیم که چطور نام‌های هر یک از این آثار انتخاب شدند و نویسندگان و دیگر سازندگان آن چه اهدافی را برای سریال دنبال می‌کردند تا به انتخاب چنین نام‌هایی رسیدند.
کد خبر: ۱۴۲۵۸۴۷
نویسنده هستی شایان مهر - روزنامه‌نگار

اتفاق

​​​​​​​حادثه‌ای در روز مه‌آلود

شنیدن داستان نام مجموعه افرا که روزبه حصاری نقش یک محیط‌بان را ایفا می‌کرد، خالی از لطف نیست. فرزاد فرزانه، نویسنده سریال گفته که نام افرا برگرفته از همان درختی است که مرگ پیمان و شلیک مسعود به او زیر آن اتفاق می‌افتد اما نکته اساسی برای نام‌گذاری، این بود که در آن روز مه‌آلود، هیچ کسی حادثه را به درستی ندید. مسعود در میان درد اصابت گلوله به کتفش و مه غلیظ شلیک کرد، پیمان در حال گریز بود، مهران در فاصله‌ای دورتر قرار گرفته بود و علیرضا و کوروش نیز بعد از وقوع حادثه به صحنه رسیدند. در این میان نزدیک‌ترین شاهد به اتفاق، درخت افرا بود. 

یادآوری

مفسد اقتصادی پلاستیکی

دیده‌اید در خبرهایی که از مجرمان به ویژه مفسدان اقتصادی منتشر می‌شود تا مدت‌ها نام‌شان را با ابتدای حروف اسم و فامیل‌شان بیان می‌کنند. سریال نون خ در فصل اول همین را دستمایه کمدی قرار داد و اسم نورالدین خانزاده که به اهالی ده بدهی داشت را به «نون خ» تقلیل داد. در بخشی از قصه هم وقتی نورالدین در پی یک سوءتفاهم و برای ارائه پاره‌ای از توضیحات به نیروهای امنیتی بازجویی می‌شود، خود را ملقب به نون خ معرفی می‌کند. نام سریال چنان با مخاطبان ارتباط برقرار کرد که در فصل‌های بعدی هم همین عنوان برای سریال باقی ماند. درحالی که ممکن است بسیاری دلیلش را فراموش کرده باشند.

درنگ

کلیشه‌های پردردسر

«هشت و نیم دقیقه» یكی از سریال‌‎هایی بود كه شخصیت اصلی‌اش یكتا نام داشت و ظاهرا ابتدا قرار بود نام سریال هم از اسم شخصیت اصلی برداشته شود، اما گفته شد بر اساس دوری‌كردن از همین كلیشه‌ها، این نام را پیش از رسانه‌ای‌شدن تغییر دادند و نامی خلاقانه‌تر برایش انتخاب كردند كه اتفاقا همراستا با قصه بود.

پنجره

کنجکاوی همراه با ترس

شاید برای اولین بار این سوال برای بینندگان پیش آمده که چرا گاندو؟ در حقیقت گاندو نام یکی از گونه‌های کروکدیل در ایران (به خصوص جنوب شرقی) است. این گونه خطرناک شکارچی کمین با قدرت بسیار زیاد است. نام سریال گاندو به کارگردانی جواد افشار در مرحله نخست باعث ایجاد حس کنجکاوی و در مرحله بعد دلیل نام‌گذاری سریال نیز برای بیننده روشن می‌شود. در واقع مخاطبانی که این سریال را دنبال می‌کردند با تماشای سریال متوجه شدند که چرا گروه سازنده روی این نام متمرکزند و برای‌شان جالب بود که چه نام بامسمایی برای این سریال انتخاب شده است. این سریال هنگام پخش توانست نظر بسیاری از بینندگان را جلب کند. تاکنون دو فصل از این سریال پخش شده و مدیر سیمافیلم در آخرین نشست خبری که با اهالی مطبوعات داشت، اعلام کرد که قصد دارند فصل سوم از سریال گاندو را هم بسازند. فیلمنامه این سریال بر اساس مستندات و وقایع تاریخی و کشف جاسوس‌های داخل و خارج از ایران است و همچنین به موضوع آقازاده‌ها نیز اشاره‌هایی می‌کند. در مجموعه گاندو اسامی افراد و اشخاص حقیقی در آن عوض شده‌ است. به‌طور مثال بخشی از سریال در ارتباط با جیسون رضاییان است.

مکث

ماجرای زنان پروانه‌ای

مسلما انتخاب نام برای مجموعه‌های مستند قصه متفاوت خودش را دارد. مستند «پروانه» معرف بانوان موفق، ایثارگر و فعال(مادران و همسران شهید و جانباز) در عرصه‌های علمی، ورزشی، اجتماعی، فرهنگی و... است که با همه رنج‌ها و سختی‌های پیش رو پرواز را انتخاب کرده‌اند و به انجام کارهای بزرگ فکر می‌کنند. این مستند از شبکه پنج پخش می‌شود. منا اورعی، تهیه‌کننده مجموعه مستند «پروانه» درباره عنوان مستند بیان می‌کند: فکر می‌کنم زنان قصه ما شبیه ماجرای پروانه‌شدن هستند. یعنی در ابتدا پیله بودن و بعد تلاش و چالشی که با آن مواجه هستند شبیه به رهاشدن پروانه است. سیر تولد پروانه به نظرم به زندگی و سختی‌هایی که این زنان در طول زندگی تحمل کرده بودند شباهت داشت. چون زنان قصه ما چند چالش داشتند. همین زن‌بودن سخت است. هم باید در خانه مادر یا همسر باشی و هم در اجتماع به عنوان یک زن فعالیت کنی و موفق باشی. زنان قصه ما در کنار این مساله چالش دیگری هم داشتند. 

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها