در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
شاید تصور افراد زیادی این باشد که اگر امکان نگهداری از کودک در خانه میسر باشد، نیازی به سپردن کودک به مهدکودک نیست. این تصور زمانی درست تلقی میشود که مهد کودک را صرفا فضایی برای نگهداری کودک بدانیم. اما در واقع مهد کودکها فراتر از مراکز صرف نگهداری کودکان هستند و تجربیات ارزشمندی برای کودکان فراهم میآورند.
مهد کودک جایی است که کودک، اولینبار ورود به یک محیط اجتماعی بزرگتر را تجربه میکند. کودک در این محیط، استقلال را تجربه میکند، امکان تعامل با دیگر کودکان و یادگیری مهارتهای اجتماعی و عاطفی را دارد و با قرارگرفتن در موقعیتهای مختلف و مواجه شدن با نیازها و تحربیات مختلف، یاد میگیرد که چطور احساساتش را بشناسد و ابراز کند. در نتیجه حضور کودکان در مهدکودک صرفا به دلیل عدم توانایی خانواده در نگهداری کودکان نیست، بلکه ضرورت رشدی کودکان در سنین پیش از مدرسه و نشان از دغدغهمندی خانوادهها برای رشد باکیفیت فرزندشان است.
تجربه حضور در یک مهد کودک خوب، کودکی فرزندانمان را سرشار از تجربههای اجتماعی با همسالان و رشد مهارتهای مختلف خواهد کرد. تجربههایی که کودکان در مهدکودک خواهند داشت، بخش عمده کودکی آنها را شکل میدهد و تاثیر مستقیم تجربیات کودکی بر دوره بزرگسالی باعث میشود تا انتخاب مهدکودک خوب، نیازمند عملکرد دقیقتری از جانب والدین باشد.
برای انتخاب یک مهدکودک ایدهآل که کیفیت مورد نظر والدین را داشته باشد، فاکتورهای مختلفی تاثیرگذار است، با این حال، یک مهدکودک استاندارد ویژگیهایی دارد که افراد با سلایق مختلف برسر آن توافق دارند و درواقع یک استاندارد جهانی به شمار میرود. که در اینجا به 5 مورد ویژگی مهدکودک ایدهآل و استاندارد اشاره میکنیم.
ایمن بودن را باید مهمترین ویژگی یک مهدکودک در نظر گرفت. اصلیترین مطالبه خانوادهها از یک مهدکوک، سلامت روانی و جسمی کودک است. فضای یک مهدکودک باید ایمن باشد ولی نه به این معنی که بازیها و تجربه کودک را محدود کند، کودک باید در این محیط، چالش و خطرپذیری بدون آسیب جدی را در فضایی امن تجربه کند.
تسهیلگران و مربیان با توجه به ارتباط مستقیمشان با کودک و تاثیر نحوه عملکردشان بر بازی و فعالیتهای کودک از عوامل تاثیر گذار بر انتخاب مهدکودک هستند. مربی و تسهیلگر خوب، از لحاظ تجربه و دانش کار با کودک غنی است و با فراهم کردن بستری مناسب، فرصت تجربه فعالیتهای مختلف را در اختیار کودکان قرار میدهد و به منحصر بهفرد بودن هر کودک احترام میگذارد. برقراری ارتباط راحت و سریع و انرژی بخشی به کودک و ترغیب وی به گفت و گوی بیشتر، از جمله دیگر ویژگیهای یک مربی و تسهیلگر خوب است.
یک مهدکودک خوب، برنامه آموزشی ثابت برای همه کودکان ندارد.
بله! شاید فکر کنید کودکان در یک مهدکودک خوب، نباید حتی یک ثانیه هم وقتشان را بدون برنامه آموزشی و کلاسهای مختلف بگذرانند، اما بر اساس بسیاری از مطالعات، چیزی که موجب رشد کودک در ابعاد شناختی، عاطفی و .... میشود، بازیهایی است که با انتخاب خود کودک شکل گرفته و هیجانات و عواطف او را درگیر میکنند.
البته نبود برنامه آموزشی مشخص به این معنی نیست که مهد کودکها نباید برنامه آموزشی داشته باشند، بلکه نگاه مهد کودکها به برنامههای آموزشی باید مهیا کردن بسترهای مختلف و تجربه فعالیتهای متنوع با انتخاب خود کودک باشد.
پدر و مادرها گاهی به علت شاغل بودن و یا کمتجربگی و عدم مهارت کافی، ارتباط پایداری با کودک خود ندارند و این در حالی است که ارتباط موثر با والدین جزو مهمترین عواملی است که بر سلامت روان کودک اثرگذار است. مهد کودک باید خلاقیت طراحی برنامههای مشترک والد و کودک را داشته باشد و از نظر دانش فرزندپروری و والدپروری در جایگاه خوبی باشد تا بتواند ارتباط بین والد و کودک را بهبود بخشیده و ارتقا دهد و جزو مهدکودکهای استاندارد به شمار رود.
فاکتور مهم دیگر در انتخاب یک مهدکودک، فضای آن است. فضای مهدکودک اولین عنصری است که بر روی احساسات کودک تاثیر میگذارد، کودک قرار است زمان زیادی را در مهد کودک سپری کند و این فضا عملا به خانه دوم او تبدیل میشود، بنابراین این فضا باید به کودکان احساس امنیت و کنجکاوی منتقل کند و کودک باید حس کند که در فضایی امن قرار گرفته است و به نیازها و احساسات او رسیدگی میشود.
یک مهدکودک استاندارد علاوه بر داشتن یک فضای داخلی و تفکیک شده، باید شامل فضای آزاد بیرونی ( ٧ مترمربع به ازای هر کودک بر اساس استانداردهای بینالمللی) باشد. مهدکودکهایی که به یکی از اصلیترین نیازهای رشدی کودک که حضور در فضای باز است، با فراهم کردن فضای آزاد و طبیعی پاسخ میدهند، از بهترین مهدکودکها به حساب میآیند.
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
سید رضا صدرالحسینی در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح کرد
در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح شد
سید رضا صدرالحسینی در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح کرد
درگفتوگو با دبیر مرکز مطالعات راهبردی جمعیت کشور بررسی شد
نادر قدیانی معتقد است به جای حمایت مستقیم از ناشر مخاطب یا نویسنده، باید از ترویج کتابخوانی در مدارس حمایت کرد
فؤاد ایزدی، کارشناس حوزه روابط بینالملل در گفتوگو با «جامجم» تشریح کرد