عزای حسین(ع) در قاب!

در دنیای امروز، بازنمایی آیین‌ها و سنت‌های فرهنگی، با ابزارهای فناورانه، به شیوه‌های بدیعی انجام می‌شود. گسترش زیست اجتماعی در جغرافیاهای متنوع، تنوع آیینی، تنوع انسانی و... موجب شده تا برای انتقال آیین‌ها و سنن و فرهنگ، تلاش‌های بسیاری متناسب با اقتضائات زمانه انجام شود.
در دنیای امروز، بازنمایی آیین‌ها و سنت‌های فرهنگی، با ابزارهای فناورانه، به شیوه‌های بدیعی انجام می‌شود. گسترش زیست اجتماعی در جغرافیاهای متنوع، تنوع آیینی، تنوع انسانی و... موجب شده تا برای انتقال آیین‌ها و سنن و فرهنگ، تلاش‌های بسیاری متناسب با اقتضائات زمانه انجام شود.
کد خبر: ۱۴۱۶۷۶۷
نویسنده حسین سلطان‌محمدی | منتقد
جامعه ما نیز متأثر از شرایط زیست امروزی و ضروریات فرهنگی، در هر مقطع مناسبتی، نیاز به بازیابی، بازشناسی و بازنمایی این سنت‌های فرهنگی دارد تا قوام و انسجام خود را به‌عنوان یک ملت و در گستره امت اسلامی حفظ کند. محرم و صفر، وقایع عاشورا و حماسه‌سازان کربلا، ازجمله این مقاطع است که باید به آن توجه داشت. «محرم و صفر است که اسلام را نگه‌ داشته است. فداکاری سیدالشهدا ــ سلام‌ا... علیه ــ است که اسلام را برای ما زنده نگه داشته است.» عبارتی آشنا از زبان بنیان‌گذار انقلاب، امام‌خمینی(ره) با همین مفهوم است. برای همین، هر تلاشی، باید به زنده‌نگه‌داشتن ماهیت این رخداد بنیادین اسلامی و فرهنگی بینجامد.
صحبت تحلیلی، گزاره‌های اثباتی، انطباق با شرایط امروزی و تحلیلی مبتنی بر اصل حماسه عاشورا، بازسازی تصویری، روایت‌های داستانی، بازنمایی‌های آیینی و سنتی، درگیرسازی مخاطب در همه اقشار و سنین، گزارش‌های جامع و شامل از گرامیداشت این حماسه سوزناک در سطح اجتماعات مختلف، یادآوری و ترویج و تکریم سنت‌های مردمی و ... بخشی از رفتارهای رسانه‌ای است که می‌توان برای ورود به این مقطع زمانی چرخشی در طول تاریخ و سالیان سال، در نظر داشت. یکی از نکاتی که موجب ماندگاری اهمیت این رخداد در ذهن مردم شده است، تکرار مباحث است. همان‌طور که هر سال، همان نوحه‌ها، همان هیئآت، همان مردم و همان آیین تکرار می‌شود، از بازپخش و تکرار برنامه‌های خوب و ماندگار گذشته نباید پرهیز کرد. با زمانه پیش‌رفتن بسیار عالی است تا بتوان الگوهای جدید برای مخاطبان یافت و برنامه‌سازی کرد اما نباید هر سال الگوها را عوض کرد به گونه‌ای که در ذهن مخاطب، به فرم اولویت بیشتری داده شود تا محتوا و ماهیت رویداد. «عشق کوفی» سریال جدید و نمونه برنامه‌سازی جدید برای این ایام است که از شبکه سه پخش خواهد شد اما نباید از پخش «مختارنامه» فقط به‌دلیل واکنش‌های بعضی صاحبان سخن در فضای مجازی پرهیز کرد. مختارنامه، به گونه‌ای، تعزیه مدرن است که وقایع را با زبان تصویری امروزی بیان کرده است. برنامه‌هایی چون «حسینیه‌معلی» ساختاری کامل و بااصالت است که خوشبختانه با دقت در اجزا و با کوشش در یافتن نمونه‌های قابل نمایش و معرفی، توانسته به فصل سوم برسد. بر همین مبناها، باید برنامه‌های ترکیبی و تعاملی با حضور افراد متنوع و متعدد و فراتر از سخنوران آشنا، تهیه و پخش گردد. برابرگذاری اصل و ماهیت حماسه عاشورا و کربلاییان با وقایع هشت سال دفاع مقدس، وقایع مدافعان حرم در منطقه، جنبش‌های مذهبی و شیعی در سایر قاره‌ها نظیر آفریقا یا آمریکا و اروپا، تداوم «شیرخوارگان‌حسینی» با آنچه ماهیتا در سرود «سلام فرمانده» دیده و مورد استقبال واقع شد ــ گویی شیرخوارگان بزرگ شدند و در حال آماده‌شدن برای همراهی با امام‌زمان(عج) هستند ــ همه می‌تواند در محرم و صفر امسال، سرلوحه اقدامات سیما در شبکه‌های مختلف باشد. به امید غوطه‌ور شدن در دریای معارفی که از این مقطع آیینی و محتواهای آن، به دست‌مان خواهد رسید.
 
 
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها