در چند وقت اخیر، گمانهزنى درباره تجمیع گروه فیلم و سریال شبکههای مختلف در مرکز سیمافیلم مطرح شد تا این که خبر تشکیل گروههاى جدید در این مرکز به جاى گروههاى فیلم و سریال شبکهها به طور رسمى از سوى روابط عمومى معاونت سیما اعلام شد. به نظر میرسد که این هدف را هم باید در راستای همان سیاستهای دوران تحولی و سرعتبخشی به انتشار آثار روی آنتن دانست. مهدی نقویان از زمانی که سکاندار مرکز سیمافیلم شده، تلاش کرده با اهداف دوران تحولی جلو برود و حال و هوای تازهتری به این حوزه بدهد. رئیس مرکز سیمافیلم پس از تغییرات ساختارى در این مرکز براى چهار گروه جدید شامل تولیدات گونههاى (ژانر) متنوع حکم سرپرستى صادر کرد. او در گفتوگوی خود با «جامجم» از جزئیات این طرح و تلاش مرکز سیمافیلم برای تحقق اهداف تحولی گفت.
ابتدا بفرمایید که هدف از تمرکز گروههای فیلم و سریال در سیمافیلم چیست و انتقال این مدیران از گروههاى شبکهها به داخل مرکز قرار است چه اتفاق ویژهاى را رقم بزند؟
هدف از تمرکز تولید سریال در سیمافیلم، از بینبردن بروکراسی اداری اضافه، چابکسازی فرآیند تولید، مدیریت واحد پروژهها، همسانسازی قیمتها و حذف خیلی دیگر از مسائل اضافی بوده که در تولید یک سریال صورت میگرفت. البته ایجاد تمرکز در دوران تحول صداوسیما فقط مختص سریالها نیست. در زمینههای دیگر تولیدی هم ایجاد تمرکز در دستور کار بوده یا در حال انجام است. مثلا در مرکز فیلمنامه شاهد تمرکز نگارش فیلمنامه بودیم، در مرکز سیمرغ تولید سیتکام و تولیدات مغفولمانده متمرکز میشود و در مرکز آثار کوتاه، شاهد متمرکزشدن میانبرنامهها، کلیپها و دیگر آثار کوتاه هستیم.
برخی صحبتهایی که درباره این تمرکزگرایی شنیده میشود، معطوف به یک تجربه قبلی است. ما در سالهای قبل شاهد اتفاقى مشابه در تغییر ساختار بودیم که برخی معتقدند شکست خورد. آیا ممکن است این تجربه مجددا تکرار شود و اشکالات احتمالی آن چطور قرار است برطرف شود؟
این را در نظر داشته باشید که هیچوقت این ادغام بهطور کامل رخ نداده بود. در واقع آرزوهایی بود که تحقق پیدا نکرده بود.تا قبل ازآن، این اتفاق بهصورت مقطعی و ناقص اجرایی شده بود ولی هیچوقت بهصورت کامل عملیاتی نشد. بهخاطر همین هم بود که بعد از مدتی به حالت قبل برمیگشت و بهزعم برخی دچار شکست میشد. اما اینبار ساختار تولید سریال بهصورت کامل در مرکز سیمافیلم تجمیع شد و ساختار موازی دیگری وجود نخواهد داشت. به همین دلیل این اتفاق را یک امر مثبت و نتیجهبخش ارزیابی میکنیم.
به نظر میرسد شما در کنار هدف تمرکززدایی، به فکر سرعت سریالسازی و بهموقعرسیدن آثار به آنتن هم هستید. این تصمیم تازه را چقدر با این هدف در ارتباط میدانید؟
بله، قطعا تجمیع تولید سریال در یک مرکز، به سرعت تولید هم کمک خواهد کرد. تهیهکنندگان دچار بروکراسی اضافی اداری نخواهند شد و مراحل مختلف تولیدی با دقت بهتر و سرعت بیشتر به جلو خواهد رفت.
به نظر میرسد که در فاز جدید، برنامه مشخصتری برای بخش طنز هم دارید. به هر حال آثار طنز نیاز جدی مخاطب امروز است و نیاز به توجه به این بخش هم احساس میشود. آیا گروه مستقلی که در این حوزه ایجاد شده، به جدیترشدن تولید آثار طنز کمک خواهد کرد؟
باید به این نکته اشاره کنم که از مزایای این ادغام، افزایش تنوع ژانر در تولیدات سریالهاست. چرا که در ساختار جدید، علاوه بر گروه الف ویژه، چهار گروه تولیدی دیگر به نامهای تاریخی، اجتماعی، حادثهای و طنز نیز شکل میگیرند که خودشان شامل زیرمجموعه موضوعی متنوعی هستند.
تغییرات ساختارى در مرکز سیما فیلم
مهدى نقویان در احکامى جداگانه براى چهار گروه جدید تولیدات تاریخى، اجتماعى، طنز و حادثهاى سرپرست منصوب کرد. طی این احکام غلامرضا الماسی به سمت سرپرست گروه تولیدات تاریخی، بهرنگ ملکمحمدی به سمت سرپرست گروه تولیدات اجتماعی، مهدی خلجی به سمت سرپرست گروه تولیدات حادثهای و مسعود کریمی به سمت سرپرست گروه تولیدات طنز منصوب شدند. شایان ذکر است که در تغییرات ساختارى جدید، این چهار گروه تخصصى در گونههاى متنوع نمایشى در مرکز سیمافیلم به جاى گروههاى فیلم و سریال شبکههاى یک، ۲ و ۳ و گروه فیلم و سریال سیمافیلم به فعالیت ادامه میدهند. همچنین با حکم نقویان، مرسده نیکبخش به عنوان سرپرست طرح و برنامه و جواد آقازاده به مشاورت در اموراجرایی و تولیدات مرکز سیمافیلم منصوب شدند. اداره کل فیلمنامه و باشگاه فیلمنامهنویسان نیز که پیشتر ذیل مرکز سیمافیلم فعال بود، جزو ساختار دفتر اداره کل فیلمنامه رسانه ملى قرار گرفته است.
یک کارشناس روابط بینالملل در گفتگو با جامجمآنلاین مطرح کرد
در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح شد
در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح شد
در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح شد