سوزش چشم و اشک ریختن هنگام خرد کردن پیاز، تجربه ناخوشایندی است که برای بسیاری از ما پیش آمده است اما برای این‌که چشم‌مان کمتر بسوزد و اشک کمتری بریزیم، راهکارهایی وجود دارد.
سوزش چشم و اشک ریختن هنگام خرد کردن پیاز، تجربه ناخوشایندی است که برای بسیاری از ما پیش آمده است اما برای این‌که چشم‌مان کمتر بسوزد و اشک کمتری بریزیم، راهکارهایی وجود دارد.
کد خبر: ۱۴۰۹۹۷۲

چاقویی که با آن پیاز را خرد می‌کنید، حتما باید تیز باشد. تیز بودن چاقو، علاوه‌بر این‌که سرعت کار شما را بالا می‌برد، باعث می‌شود مدت کمتری در مجاورت با اسیدهای پیاز قرار بگیرید. از طرفی بافت پیاز با چاقوی تیز، نرم نمی‌شود و آسیب نمی‌بیند که این موضوع به جلوگیری از اشک ریختن کمک می‌کند.
قراردادن پیاز در فریزر؛ لازم نیست پیاز را برای مدت طولانی در فریزر بگذارید. ۱۰تا ۱۵دقیقه قبل از برش زدن پیاز، آن را در فریزر قرار دهید. با این کار آنزیم‌های موجود در پیاز بعد از برش، با سرعت کمتری در هوا پخش می‌شوند. از یخچال هم می‌توانید استفاده کنید، ولی قراردادن پیاز در فریزر راه بهتری است.
جویدن آدامس در هنگام خرد کردن پیاز یکی از راه‌های دیگر برای جلوگیری از اشک ریختن است. در حین خرد کردن پیاز، آدامس بجوید و تمرکزتان را روی جویدن آدامس جمع کنید.
خرد کردن پیاز در کنار هواکش، هود آشپزخانه یا کنار پنجره، باعث تهویه هوا می‌شود و جریان هوا باعث پخش شدن گازهای متساعد از پیاز خواهد شد. کمی سرکه روی تخته بریزید. این کار باعث می‌شود آنزیم‌ها تا حدی فعالیت خود را کاهش دهند.
کنار تخته‌ای که پیاز را خرد می‌کنید، یک شمع روشن کنید. با این کار گازهای پیاز به سمت شعله می‌رود.
چند چوب کبریت را از قسمت انتهایی در دهان‌تان بگذارید. سر کبریت که آغشته به جیوه است، باید بیرون باشد. این روش هم تاثیر خوبی در جلوگیری از ریزش اشک دارد.
یک تکه‌نان در دهان‌تان بگذارید. همچنین وقتی سرتان را بالا نگه می‌دارید، احتمال ترکیب شدن گوگرد با اشک کمتر می‌شود. ممکن است این کار باعث شود روی خردکردن پیاز نتوانید به خوبی تمرکز کنید، ولی حتما در کاهش میزان اشک‌ریزی تاثیر دارد. شاید خنده‌دار به نظر برسد، ولی عینک شنا یا عینک آزمایشگاهی که روی صورت‌تان کیپ شود، در جلوگیری از اشک ریختن بسیار موثر است. اگر مجبورید که حجم زیادی پیاز خرد کنید، این روش یکی از بهترین‌هاست. هنگام خرد کردن پیاز از راه دهان نفس بکشید. البته کمی از زبان‌تان را بیرون بیاورید، چون رطوبت روی زبان، حرکت گاز از روی آن را راحت می‌کند. در ضمن تنفس از راه دهان باعث می‌شود عصب بویایی تحریک نشود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها