با توجه به این‌که نیمی از جمعیت کشور را زنان تشکیل می‌دهند و با توجه به این‌که تاثیر بسیار زیادی در تربیت نسل آینده دارند تعداد برنامه‌های زن‌محور محدود بوده و متاسفانه تاثیرگذار نبوده است.
با توجه به این‌که نیمی از جمعیت کشور را زنان تشکیل می‌دهند و با توجه به این‌که تاثیر بسیار زیادی در تربیت نسل آینده دارند تعداد برنامه‌های زن‌محور محدود بوده و متاسفانه تاثیرگذار نبوده است.
کد خبر: ۱۴۰۹۶۹۴
نویسنده فریبا طاهری - مجری و مؤلف

دلیل اصلی آن دلسوز نبودن افرادی است که برنامه تولید می‌کنند و آشنایی کامل با ذائقه مخاطب ندارند. یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های یک کشور پیشرفته بالا بودن فرهنگ در هر زمینه‌ای است و یکی از تاثیرگذارترین اشخاص در جامعه برای بالا بردن فرهنگ جامعه، زنان و‌ مادران هستند؛ در نتیجه اگر تعداد برنامه‌های فرهنگی که مخاطب آنها زنان و مادران باشد بیشتر شود فرهنگ کل جامعه نیز بالا خواهد رفت. برای مثال صرفا تمام محتوای یک برنامه نباید درخصوص تربیت فرزند باشد؛ خانم‌ها در جامعه می‌توانند نقش‌های متفاوتی داشته باشند و اگر برنامه‌های مفرح تولید شود، زن که مخاطب برنامه هست با روحیه بهتری خانواده را مدیریت می‌کند. یکی از الگو‌های رسانه می‌تواند فضای مجازی باشد و ساختار برنامه را به آن سمت و سو ببرد که مخاطب رسانه (تلویزیون) را به فضای مجازی ترجیح دهد. زن زیباترین واژه آفرینش و مؤثرترین عامل تربیت و نگهبان سلامت روحی، روانی و جسمانی فرزند و جامعه است. زن در جامعه می‌تواند در موقعیت و جایگاه‌های مختلف ایفای نقش کند. به نظر من رسانه می‌تواند ابتدا جایگاه زن را در جامعه مورد ارزیابی قرار بدهد و سپس با دادن آگاهی کافی به زنان و نقش‌هایی که می‌تواند در حوزه‌های مختلف (خانواده، روابط دوستانه، روابط کاری و...) داشته باشد. اولین شرط داشتن جامعه‌ای سالم و پویا حفظ سلامت و پایداری خانواده بوده که این موضوع در گرو نقش‌آفرینی سازنده زنان در خانواده است، اگر چنین نباشد بخش زیادی از هویت اجتماعی انسانی نابود می‌شود و در پی آن تلاش‌های فردی و اجتماعی بی‌ثمر و نافرجام خواهد ماند. پس وظیفه رسانه این است که با تولید برنامه‌های متنوع، جذاب، شاد، سرگرم‌کننده در‌خصوص حوزه بانوان، تولید محتوایی انجام بدهد که بتواند مخاطب خودش را جذب کند.
نکته قابل‌تامل این که متاسفانه هنوز در جامعه زنانی هستند که حاضرند خودشان را به عنوان جنس دوم نگاه کنند و وظیفه رسانه است که نگاه زنان را تغییر دهد. البته ناگفته نماند که سال‌هاست در جامعه شاهد فعالیت‌های درخشان زنان در حوزه‌های مختلف هستیم. ‌در بحث کار‌آفرینی زنان هم رسانه می‌تواند تاثیر به‌سزایی داشته باشد و با حمایت از زنان و دادن ایده نو و جدید بانوان را تشویق به ایجاد کسب‌و‌کارهایی کند که تا به حال خیلی به آن پرداخته نشده است؛ رسانه تاثیرگذارترین فضایی است که می‌تواند در حال حاضر دخترانی شاد و در آینده‌ای مادرانی خوشحال برای استحکام بنیان خانواده به جامعه تحویل دهد. زنان باید در حوزه‌های سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی حضور پر‌رنگی داشته باشند در نتیجه رسانه می‌تواند با برنامه‌سازی حول‌محور نقش زنان در جامعه به جایگاه زن اشاره درستی کند؛ زیرا نه‌تنها زنان نیمی از جمعیت جامعه را تشکیل می‌دهند، بلکه به‌دلیل نقش مؤثرشان در خانواده بر نیم دیگر جامعه اثر گذارند و کار کردن و برنامه‌سازی در‌خصوص حوزه زنان فعالیت برای کل جامعه است. لذا رسانه می‌تواند برای تمام گروه‌های حوزه زنان مانند: دختران، بانوان خانه‌دار، بانوان شاغل، زنان سرپرست خانوار، زنان جوان و میانسال و سالمندی ... با رویکردهای متفاوت برنامه‌سازی کند و فقط کافی است در حوزه برنامه‌سازی برای تلویزیون ذائقه مخاطب در سنین مختلف در نظر گرفته شود. استفاده از نیروی کار متخصص و کار بلد در حوزه زنان کمک بسیار زیادی به رسانه می‌تواند انجام دهد که در این‌صورت اثر‌گذاری به مرور زمان افزایش می‌یابد.

 

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها