۲۰ فیلمنامه سریال الف ویژه آماده است

9 سریال در انتظار آنتن است

ریل تولید محتوا و سریال‌سازی در دور جدید مدیریت سیمافیلم به وضوح تسهیل شده و قطارش هم شتاب گرفته است.
کد خبر: ۱۴۰۸۸۱۹
نویسنده سپیده اشرفی - گروه رسانه

این را بیشتر اصحاب رسانه هم تایید می کنند که در دوران جدید، تعامل میان سیمافیلم با رسانه‌ها و شنیدن نقدها، جدی تر شده است.

مهدی نقویان در همین ماه‌هایی که در راس مرکز سیمافیلم قرار گرفته تلاش کرده تنوع بیشتری به سریال سازی بدهد و آنطور که خودش می گوید، پژوهش های گسترده ای برای کارهای جدید انجام داده است. او در نخستین نشست خبری خود با اصحاب رسانه، گزارشی از این چند ماه داد و وعده ساخت سریال‌های کیفی را مطرح کرد؛ وعده ای که اگر بر اساس گزارش او محقق شود، با یک آنتن پر و پیمان تری روبرو خواهیم بود. گزارش پیش رو، روایت جام جم از صحبت‌های مهدی نقویان رییس مرکز سیمافیلم در نخستین نشست خبری اوست.

مهدی نقویان رییس مرکز سیمافیلم در نشست خبری خود و در پاسخ به پرسش جام جم در خصوص پرداختن به چهره های معاصر و تاریخی در سریال های الف ویژه، گفت: در این حوزه بار بزرگی بر دوش رسانه ملی است تا تاریخ و فرهنگ را به تصویر بکشیم. کما اینکه در خارج از سازمان، درست به این شخصیت ها پرداخته نمی شود. شاید یکی از دلایل هزینه های هنگفتی باشد که باید برای آن صورت گیرد. دعدعه رسانه ملی این است که از هویت ملی فاصله نگیریم و برای نسل جوان هویت سازی کنیم. در این میان سریال های الف ویژه هم با این نگاه ساخته می شود. مثل پوریای ولی یا حضرت معصومه و درکل تلاش می کنیم مفاخر ایران و اسلام را در این رده سریال سازی در نظر بگیریم.

وی به دوران تحولی سازمان صدا و سیما اشاره کرد و گفت: عنوان دوران تحولی را زیاد شنیدیم که مهم ترین آن در حوزه سریال است. همانطور که بارها شنیدین محوریت تحول، در هویت و عدالت در برنامه سازی است. این تحولات در سریال سازی جاری شده است. در عین حال، بحث هویتی سه گزینه دارد که اسلامی، ملی و انقلابی است و در شخصیت های فیلمنامه ها رعایت می شود. نکته دوم درباره محورهای دوران تحولی، بحث عدالت است. در واقع منظورمان شکستن انحصار بوده تا فرصت بیشتری به آنهایی بدهیم که پشت درهای تلویزیون مانده بودند. پیش از این جریان حاکم در سریال سازی تلویزیون اینطور بود که ملودرام های تهرانی روی آنتن برود. وقتی صحبت از انحصار می شود شکستن انحصار در این حوزه هم شامل می شود. در حوزه های مختلف این محور، در مرحله تولید و پیش تولید هستیم.

انحصار را شکستیم

وی ادامه داد: در بخش عوامل و نیروی انسانی هم این انحصار در حال شکستن است. با هنرمندان تئاتر شهرهای دیگر جلسه داشتیم تا درحوزه بازیگری از آنها استفاده کنیم. تلویزیون همیشه فرصتی بوده که در دوره جدید توجه بیشتری هم به آن خواهد شد. در یک دوره ای شاهد بودیم که کارها اغلب با بازیگران محدود ساخته می شد که این انحصار هم درحال شکستن است تا هم فرصتی برای آنهایی باشد که تا حالا فرصتی در این حوزه نداشتند و هم شاهد ورود پیشکسوتانی باشیم که پشت درهای سریال سازی مانده بودند. مرکز جدیدی هم به نام سیمرغ هم راه افتاده که درگونه های مختلف برنامه سازی وارد شود که در سال های گذشته کمتر شاهد بودیم. گونه‌هایی مثل سیتکام و داکیودرام که معتقدیم برای مخاطب هم جذاب است.

رییس مرکز سیمافیلم تصریح کرد: ما ۹ سریال داریم که منتظر آنتن است تا در شبکه سه یا یک روی آنتن برود. سریال‌هایی مثل طلاق، عاشورا، سرزمین مادری(که همان سرزمین کهن است)، نیکان، ضد، مستوران ۲، سوران، نافله و سنجرخان. همچنین۸ سریال درمرحله تولید داریم که شامل محرمانه، بازپرس، مهیارعیار، رخنه، رحیل، بچه محل و هادی می‌شود. در پیش‌تولید هم سریال‌هایی مثل ترور (درباره حاج قاسم سلیمانی)،غریبه، تانک‌خورها، موسی، غریبه، 20‌کوئید، پردیسان، دروازه بهشت، رویان، عفیف، طوبی، گاندوی ۳، رستگاری، مسیر اصلی و آقای گرفتار۳ را داریم.

وی ادامه داد: در حوزه فیلمنامه هم ۱۵ مورد به سیمافیلم رسیده در حال طی کردن مراحل برای تولید است. سریال‌هایی مثل شاه چراغ، قول مردونه، ماه عسل، هنگامه، کوه مرا صدا زد، بارش تند، مقامات انقلاب، کوپه شماره ۸، دشدستان، پریزاد، لمندگان، رو به موت، سبزوار، سرباز کوچک امام و روزهای لاجوردی. از میان کلی سریال‌هایی که در مراحل مختلف تولید است، ۶ سریال در حوزه دفاع مقدس، ۷ سریال تاریخی معاصر و انقلاب، ۹ سریال اجتماعی و سبک زندگی، ۳ سریال امنیتی، ۳ سریال مبارزه با فساد، ۸ سریال تاریخی( یعنی قبل از پهلوی)، ۲ سریال در حوزه مدافعان حرم، ۵ سریال طنز و ۳ سریال علمی داریم. در عین حال صدا و سیما کار تولید سریال های الف ویژه را هم در کارهایش دارد که سلمان فارسی نمونه آن است و جزء پروژه های بزرگ نمایشی در دنیاست.

سریال های الف نیاز به حمایت های بیشتر دارد

وی ادامه داد: در حوزه سریال های الف ویژه تولیدات منحصر به فردی داریم که حمایت از آن تنها به صدا و سیما نباید ختم شود. در واقع جدای از حمایت صدا و سیما، عزم ملی برای تولید می خواهد. هرچقدر حمایت از تلویزیون در این حوزه بیشتر شود دست صدا و سیما پر خواهد بود. ۲۰ فیلمنامه سریال الف ویژه آماده است. از چند موردی که به سیمافیلم رسیده می توان به پوریاولی، حضرت معصومه، خواجه نصیرالدین طوسی و سعدی اشاره کرد که نیاز به اراده برای حمایت دارد.

وی در پیشنهادی به دولت گفت: ما شاهد هستیم که بودجه های فرهنگی دروزارتخانه های مختلف زیاد است و میلیاردی هزینه می شود. پیشنهاد می کنیم هر وزارتخانه درسال، بودجه یک سریال را کنار بگذارد و بیاید حمایت کند. این ظرفیت در ایران وجود دارد و عزم ملی می خواهد که خارج از توان صرفا صدا و سیماست. امیدواریم دولت در زمینه تولید سریال فیلم و سریال هم ورود کند. نمی خواهیم بگوییم بودجه را به صدا وسیما بدهد بلکه برای ساخت سریال با همان محتوای موردنظر خودشان و دستاوردهایش وارد کار شوند.

وی با اشاره به اینکه سریال سرزمین مادری به زودی به آنتن می رسد عنوان کرد: سریال موسی درمرحله پیش تولید است. نمی توان بیشتر درباره آن صحبت کرد. به اندازه کافی مشغول جلو بردن آن هستند. پیش تولید با سرعت جلو می رود که برخی اقتضائات خارج از اراده ماست. در تلاشیم زودتر به تولید برسد.

وی در پاسخ به اینکه پشت در مانده های تلویزیون چه کسانی هستند؟ گفت: درهای سازمان به روی هیچ کسی بسته نیست. اسم سیروس مقدم را آوردید. ایشان پشت در نمانده و جزء کارگردان های درجه یک تلویزیون است. ما نسبت به سریال پایتخت هم هیچ وقت رویکرد منفی نداشتیم و ادامه سریال های این چنینی را استقبال کردیم ولی از طرف خودشان هنوز طرح تازه ای ارائه نشده که بررسی شود. منظور ما افرادی مثل او نیست.

سریال عیاری از تلویزیون خارج شد

نقویان در پاسخ به این پرسش که سریال های الف ویژه را با کدام کارگردان ها جلو می برید گفت: سیاست تلویزیون این نیست که کارگردان های به‌نام را کنار بگذاریم و فقط جوان ها باشند. این دو مساله دو ریل موازی هستند. همچنین وقتی می گوییم سلبریتی زدایی به معنای این نسست که چهره ها نباشند. نقدمان این است که جریان جدید در کتارشان باشد و فعالیت کند. تلویزیون نشان داده که همیشه به سمت باتجربه ها رفته. کما اینکه سریال پوریای ولی را آقای جوزانی و حضرت معصومه را جواد افشار جلو می برد. معتقدیم که سریال های بزرگ کارگردان های بزرگ نیاز دارد.

نقویان گفت: سریال ۸۷ متر عیاری قبل از حضورمن در سیمافیلم تصمیم گیری هایی برایش شده بود که با جلسه با خودش درحال حل است. سریال به خارج از تلویزیون واگذار می شود و با مذاکره در حال بررسی کانالی هستیم که فروش بیشتری داشته باشد.

وی درخصوص توجه به پیشرفت در سریال سازی گفت: غفلتی که شاید درحوزه ساخت سریال در رسانه ملی بوده، همان بحث پیشرفت است. کما اینکه می بینیم دهه ۵۰ را با الان مقایسه می کنند و نشان می دهند که خیلی پیشرفته تر بوده. این فریب بزرگ رسانه های آن طرفی درباره ایران است. در پیشرفت تولید نداشتیم و اندک بوده است. اما سریال رویان را داشتیم که بحث علمی است و در یک ملودرام اجتماعی بیان می شود. محرمانه هم درباره تولید واکسن کرونا توسط دانشمندان ایرانی است. کمکی که از دولتمردان می خواهیم در این حوزه است تا کار را جلو ببریم.

در حوزه پخش به سبک کلاسیک ماندیم

رییس مرکز سیما فیلم همچنین از همکاری متقابل با قوه قضائیه خبر داد و مصداق آن را سریال بازپرس دانست که مشارکت مالی قوه را هم دارد. او همچنین در خصوص برخی انتقادها به انحصار سیمافیلم گفت: سریال بیشترین حجم بودجه را دارد و چون مخاطبان زیادی دارد، فقط به اراده یک نفر در سیمافیلم نیست که سیاستگذاری شود. ما الان سه مرحله در تولید داریم. یکی طراحی یکی تولید و یکی پخش است. در دوران تحولی این سه مرحله تفکیک شده و به همین خاطر فقط با سیاستگذاری مدیر سیمافیلم نیست. به نظرم خارج از ظرفیت گروه ها و سیمافیلم این اتفاق به شکل ویژه در دفتر فیلمنامه شکل گرفته است. ۶۰ تا ۷۰ فیلمنامه تایید شده از دفتر فیلمنامه آمده که به مرحله ثابت برسد به سیمافیلم ارجاع می شود. در حوزه پخش ما همچنان در سبک کلاسیک مانده ایم. در یک شورایی در کمیته مربوطه در حال بررسی هستیم که سریال های دنیا چطور پخش را پیش می برند. دست کمک خودمان را به سمت رسانه ها دراز کردیم گه اگر پیشنهادی دارید ارائه کنید. بگویید اگر هفتگی باشد بهتر است یا شبانه. ما در حال تصمیم گیری هستیم و معتقدیم باید روی پخش هم کار کنیم. دوست داریم شما به ما در دیده شدن سریال ها کمک کنیم. در عین حال سایتی که سیمافیلم در حال بازطراحی است بنا دارد اطلاعات را مثل اتاق شیشه ای ارائه کند. معتقدیم بازخوردها می تواند به ما کمک کند. ما را نقد کنید چون این نقد به کیفیت تولیدات کمک می کند. خودمان پیشهاد ساخت برنامه در حوزه تولیدات سریالی دادیم. الان در مرحله انتخاب عوامل است. واقعا به دنبال نقد هستیم. تلویزیون سالی ۳۰ - ۴۰ سریال تولید می کند که نشان می دهد در این حوزه عقب نبودیم.

وی در خصوص کیفیت آثار روی آنتن هم گفت: ما در پخش شورایی داریم که به دنبال ارتقای زیرساخت های تولید سریال است. در عین حال ماموریت های ناظر کیفی را بازطراحی می کنیم. قطعا وقتی کمیت بالا رود کیفیت کمی پایین می آید. دغدغه ما پر کردن آنتن شبانه بوده و به ناچار برخی فیلمنامه های ناآماده روی آنتن رفته. ما زیرفشار برای پر کردن آنتن هستیم. اما هر نقدی به حوزه کیفی کنید می پذیریم. نقویان در خصوص تعامل سینما و تلویزیون عنوان کرد: ما جلسه ای با مدیرعامل بنیاد فارابی داشتیم و در حال نهایی کردن تفاهم نامه ای هستیم تا برخی سریال ها اول نسخه سینمایی آن اکران شود. پیشنهادی هم آنها دادند که سینمایی های آنها تبدیل به مینی سریال شود. الان هم انتخاب شده و یکی از تولیدات یک سال اخیر فارابی در حال طی کردن مراحل برای مینی سریال است. یعنی یک چیز دو طرفه است.

رییس مرکز سیمافیلم گفت: وقتی من آمدم مینی سریال شاه چراغ را ساختیم که قصه افراد مختلف و رسیدن آنها به صحنه ترور داخل حرم است. درباره مسائل روز یک سری مناسبات مثل دهه فجر، محرم و رمضان را داریم که همیشه در تولیدات رسانه ملی بوده و گاهی فراز و نشیب داشته. ما تلاش می کنیم سالانه سریال های موضوعی داشته باشیم. این به آنتن کمک می کند و وقتی توجه به مسائل روز را داشته باشیم قشر زیادی از مردم به آن توجه می کنند.

دفاع نقویان از بیلبوردهای شهری سریال های تلویزیونی

وی در خصوص برخی نقدها در خصوص تبلیغ سریال های تلویزیونی در بیلبوردهای شهری عنوان کرد: ما شورای تبلیغات در سیمافیلم راه انداختیم که شاید تصمیمش این باشد که از تبلیغات شهری هم استفاده کند. کما اینکه برای تیزر هم برنامه داریم. نظر شخصی خودم این است که رسانه ملی وقتی از بیلبورد شهری استفاده می کند نباید علیه آن جریان سازی شود که مثلا بگویند تلویزیون مخاطب ندارد که از بیلبورد استفاده شده. رسانه های معاند هم به همین دلیل پرمخاطب بودن تلویزیون، به آن حمله می کنند. دنیا در حال تحول در حوزه مخاطب است. توهین هایی که به جامعه هنری ما می شود هم به دلیل مخاطب داشتن تلویزیون است. ما برای دیده شدن از همه ظرفیت ها استفاده می کنیم. خود دکتر جبلی هم گفتند که کار مشترک با پلتفرم ها جزء سیاست های ماست و می توانیم کار مشترک انجام دهیم. صدا و سیما استقبال می کند هر جا به غیر از خودش سریال سازی کند. اما باید در راستای محورهای هویتی ما باشد.

وی در خصوص تبیین دوران پهلوی در تلویزیون تصریح کرد: در یکی دو سال قبل حجم تولیدات ما در این حوزه بیشتر شده و چند کار در حوزه دوران پهلوی شروع کردیم تا وضعیت اجتماعی مردم را بیشتر نشان دهیم. سفارش هم دادیم و کارهای پژوهشی مفصلی درحال انجام است. با این حال رسیدن آن به آنتن کمی طول می کشد. قول می دهم سریال های کمی و کیفی بیشتری درحوزه دوران پهلوی داشته باشیم.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها