با نزدیک‌شدن به فصل گرما و رسیدن موعد تعمیر کولرهای آبی، دغدغه هر مالک یا مستأجری این است که هزینه تعمیر کولر آبی باید با کدام‌یک از طرفین باشد.
با نزدیک‌شدن به فصل گرما و رسیدن موعد تعمیر کولرهای آبی، دغدغه هر مالک یا مستأجری این است که هزینه تعمیر کولر آبی باید با کدام‌یک از طرفین باشد.
کد خبر: ۱۴۰۶۱۷۳
نویسنده امیر محمدی - خبرنگار چاردیواری

براساس ماده ۲۰قانون روابط موجر و مستأجر۱۳۵۶، تعمیرات کلی و اساسی مورد اجاره که مربوط به اصل بنا یا تاسیسات عمده منصوبه در آن از قبیل دستگاه‌های حرارت‌مرکزی و تهویه و‌ آسانسور باشد، بر‌عهده مالک است و تعمیرات جزئی و همچنین تزیین و تعمیری که مربوط به استفاده بهتر از مورد اجاره باشد، با مستاجر خواهد بود.
اگر هریک از دستگاه‌های اصلی ساختمان(مانند کولر، شوفاژ، آسانسور و...) در طول مدت اجاره دچار نقص و ایراد فنی شوند، هزینه تعمیرات کلی و اساسی آنها برعهده مالک(موجر) خواهد بود. سؤالی که ممکن است پیش بیاید این است که چه تعمیراتی در دسته تعمیرات کلی و چه مواردی در دسته تعمیرات جزئی قرار می‌‌گیرند؟
تعمیرات کولرآبی که هزینه آن‌ برعهده مستأجر است: این تعمیرات در شرایطی برعهده مستأجر هستند که مالک، کولر را کاملا سالم و بدون نقص به مستأجر تحویل داده باشد: تعویض پوشال، آب‌بندی کف کولر، شست‌وشوی کولر(داخل و بدنه)، تعمیر پمپ کولر، تنظیم کردن محل قرارگرفتن الکتروموتور کولر، تعویض تسمه کولر و تنظیم کردن فلوتر کولر.
تعمیرات کلی به عهده مالک است که شامل نقص جدی‌تر کولر مانند تعویض موتور کولر، تعویض کولر، تعویض پمپ کولر و موارد این‌چنینی می‌شود. به‌طورکلی مالک موظف است کولر را کاملا سالم به مستأجر تحویل دهد و خرابی‌های کولر را تا جایی که خود مستأجر باعث به‌وجودآمدن آنها نشده باشد، در طول دوران اجاره برطرف کند. برخی از مواردی که در دسته تعمیرات کلی قرار می‌گیرند و هزینه آنها برعهده مالک است، از نظر اخلاقی بهتر است که مستأجر آنها را انجام دهد. به‌عنوان مثال مستأجری که برای زمان نسبتا طولانی در یک خانه ساکن است، عادلانه‌ترین حالت این است که هزینه‌های تعمیر کولرآبی را برعهده بگیرد.

 

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها