جام جم آنلاین از شرایط نگران کننده سدهای تهران گزارش می‌دهد

تهران در تب بی‌آبی | کاهش ذخیره سدهای تهران | بارش‌ها در 23 استان آب رفت

‌حجم آب ذخیره شده در سد‌های تهران از ابتدای سال آبی جاری ‌تا بیست و یکم فروردین امسال حدود 361میلیون متر مکعب برآورد شده است که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته حدود 86 میلیون متر مکعب کاهش را نشان می‌دهد.
‌حجم آب ذخیره شده در سد‌های تهران از ابتدای سال آبی جاری ‌تا بیست و یکم فروردین امسال حدود 361میلیون متر مکعب برآورد شده است که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته حدود 86 میلیون متر مکعب کاهش را نشان می‌دهد.
کد خبر: ۱۴۰۳۹۹۰

به گزارش جام جم آنلاین، بارش‌های مناسب  چند روز گذشته سبب شده شرایط برخی سدهای کشور بهتر شود. ‌این درحالی است که تعدادی از سدهای کشور همچنان شرایط مناسبی ندارند و حتی در مقایسه با  مدت مشابه سال گذشته دچار کسری قابل توجه آب هستند.

برای نمونه نتایج بررسی‌هایی که بتازگی انجام شده از این حکایت دارد که ‌حجم آب ذخیره شده در سد‌های پنجگانه تامین کننده آب تهران از ابتدای سال آبی جاری ( مهر 1401) تا بیست و یکم فروردین امسال حدود 361 میلیون متر مکعب بوده است که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته حدود 86 میلیون متر مکعب کاهش را نشان می‌دهد.

‌برای نمونه حجم  آب ذخیره شده در سد امیرکبیر این روزها حدود 62 میلیون متر مکعب برآورد می‌شود.‌ در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته  اما ذخیره آب این سد ‌حدود 11 میلیون متر مکعب کاهش ‌یافته است.

‌شرایط ‌سد لتیان نیز مناسب نیست، زیرا این سد ‌حدود 44 میلیون متر مکعب آب دارد و در مقایسه با مدت مشابه سال  گذشته‌ دچار حدود هشت میلیون متر مکعب کسری آب شده است.

‌در این بین سد لار نیز نسبت به مدت مشابه سال گذشته حدود 15 میلیون متر مکعب کاهش آب را نشان می‌دهد و میزان ذخیره آب در آن به حدود 23 میلیون متر مکعب رسیده است.‌

‌ سد طالقان اما در این مدت بیشترین کاهش میزان آب را داشته است، زیرا این روزها حدود 176 میلیون متر مکعب آب پشت این سد جمع شده است. اما این میزان در مدت مشابه سال گذشته حدود 213 میلیون متر مکعب بود. به همین دلیل می‌توان گفت در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته ذخیره آب این سد حدود 37 میلیون متر مکعب کاهش یافته است.‌

‌ سد ماملو نیز نسبت به مدت مشابه سال گذشته با کسری آب حدود 16 میلیون متر مکعبی رو به رو شده است. حجم آب ذخیره شده در پشت این سد این روزها حدود 55 میلیون متر مکعب برآورد می‌شود.‌

کاهش بارش‌ها در 23 استان ‌

تهران در تب بی‌آبی | کاهش ذخیره سدهای تهران | بارش‌ها در 23 استان آب رفت

نگران کننده‌تر اینکه میزان بارش‌ها نیز در تهران در مقایسه با بلند مدت کاهش یافته است. از ابتدای سال آبی جاری تا بیست و سوم فروردین حدود 125.9 میلی‌متر بارش در تهران ثبت شده است که حدود 81.5 میلی‌متر از دوره بلند مدت کمتر است. به عبارت دیگر بارش‌ها در استان تهران نسبت به بلند مدت حدود 39.3 درصد کاهش یافته است.‌

بررسی‌های کارشناسان سازمان هواشناسی نیز نشان می‌دهد که شرایط بارش‌ها در بسیاری از استان‌های کشور ‌همچنان مناسب نیست و می‌توان گفت میزان بارش‌ها در 23 استان نسبت به دوره بلند مدت منفی است.

‌آن طور که در گزارش اخیر سازمان هواشناسی آمده است، میزان بارش‌ها در سال آبی جاری تا بیست و سوم فروردین امسال در مقایسه با دوره بلند مدت حدود 17.7 درصد کاهش پیدا کرده است.‌

در این بین شرایط در برخی استان‌ها ناگوارتر گزارش شده است و سیستان و بلوچستان، خراسان رضوی و گلستان به ترتیب با 49.3 درصد، 48 درصد و 44.6 درصد کاهش، سه استانی هستند که بیشترین کاهش بارش را تجربه کرده‌اند.

این درحالی است که در برخی استان‌ها مانند بوشهر، یزد، کرمانشاه، خوزستان، ایلام، کهگیلویه و بویر احمد، چهارمحال و بختیاری و اصفهان میزان بارش‌ها مثبت بوده است. در این بین استان بوشهر  با 322.9 میلی‌متر بارش رکورددار است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها