رئیس کمیسیون حمل و نقل و ترافیک شورای اسلامی تهران:

نرخ کرایه‌های تاکسی، اتوبوس و مترو از اردیبهشت اعمال می‌شود

«جام‌جم» از وضعیت بازار خودرو گزارش می‌دهد

افزایش چراغ خاموش قیمت خودرو

با پایان یافتن تعطیلات نوروزی و آغاز معاملات خودرو در بازار، خریداران با شوک قیمتی مواجه شدند. این افزایش قیمت ناشی از اعلام تصمیم خودروسازان برای افزایش قیمت بوده و به نظر می‌رسد زمان اعلام رسمی قیمت‌ها، تحت تاثیر انتظار تورمی به روند افزایشی خود ادامه خواهد داد.
با پایان یافتن تعطیلات نوروزی و آغاز معاملات خودرو در بازار، خریداران با شوک قیمتی مواجه شدند. این افزایش قیمت ناشی از اعلام تصمیم خودروسازان برای افزایش قیمت بوده و به نظر می‌رسد زمان اعلام رسمی قیمت‌ها، تحت تاثیر انتظار تورمی به روند افزایشی خود ادامه خواهد داد.
کد خبر: ۱۴۰۳۰۰۹
نویسنده روح‌ا... قیطاسی - گروه اقتصاد

قیمت‌های جدید خودرو در بازار به مرز انفجار نزدیک شده‌است، به طوری که قیمت سمند ال‌ایکس که در ۱۴ فروردین ۵۲۸ میلیون تومان نرخ‌گذاری شده‌بود، ۱۵ فروردین ماه به ۵۴۸ میلیون تومان رسید یا قیمت تارا دنده‌ای که ۱۴ فروردین ۷۳۴ میلیون تومان بود، در ۱۵ فروردین ماه به ۷۶۲ میلیون تومان رسید و سایر خودرو‌های شرکت ایران‌خودرو از پژو پارس و پژو ۲۰۷ دنده‌ای تا رانا پلاس و پژو۲۰۶ تیپ ۲ با رشد‌های ۲۰ تا ۳۵ میلیون تومانی در فاصله تنها یک روز روبه‌رو شدند. 

همین رشد قیمتی را در محصولات سایپا هم شاهد بودیم، به گونه‌ای که قیمت ساینا از ۳۵۳ میلیون تومان در ۱۴ فروردین به ۳۶۷ میلیون تومان در ۱۵ فروردین رسید یا قیمت شاهین از ۶۰۴ میلیون تومان به ۶۲۸ میلیون تومان و قیمت تیبا هم از ۳۳۷ میلیون تومان به ۳۴۹ میلیون تومان رسید و سایر محصولات این شرکت نیز از ۱۰ تا ۲۵ میلیون تومان افزایش قیمت داشتند.
دلیل این افزایش قیمت را باید در مصاحبه معاون وزیر صمت در سال گذشته جست‌وجو کرد. منوچهر منطقی، معاون وزیر صمت درباره افزایش قیمت خودرو در اواخر اسفند سال گذشته اعلام کرد که قیمت خودروهای درب کارخانه به طور میانگین بین ۳۰ تا ۷۰‌درصد افزایش خواهدیافت. 
شورای رقابت نیز این موضوع را تایید و حتی اعلام کرد قیمت برخی خودروها ممکن است بیش از ۷۰ درصد نیز افزایش یابد. وعده افزایش قیمت، روند صعودی قیمت‌ها را شدت داد. البته باید اذعان کرد این افزایش قیمت تنها در ۱۵فروردین رخ نداد و در ۱۴فروردین هم نسبت به روزهای آخر اسفند ماه قیمت‌ها با رشد همراه بود و بین 
۷تا ۲۰ درصد رشد داشتند. البته این رشد قیمتی به دلیل افزایش نرخ دلار بود؛ چراکه نرخ دلار از ۴۲ هزار تومان در پایان اسفند به ۵۴هزار تومان در ۱۴فروردین رسید و نرخ دلار تا ۲۰ درصد رشد داشت و همین مسأله باعث رشد ۲۰درصدی قیمت خودرو در بازار پس از نوروز شد.
 
حرکت خودروسازان با تورم
امیرحسن کاکایی، کارشناس صنعت خودرو در مورد تصمیم افزایش ۳۰ تا ۷۰ درصدی قیمت خودروهای کارخانه‌ای می‌گوید: «در دستورالعملی که پیش از این منتشر شده‌بود، ابهامات زیادی وجود داشت. البته در این دستورالعمل نوشته شده‌بود که سازمان حمایت بررسی تخصصی قیمت‌گذاری را از طریق مقایسه قیمتی با برخی خودروهای روز دنیا انجام می‌دهد که به نظر می‌رسد امروز این بررسی صورت گرفته که اصلاحات انجام می‌شود، اما به اعتقاد بنده این اصلاحات باز هم پر از ابهام است؛ چراکه هنوز جایی منتشر نشده که با چه روشی صورت گرفته‌است.»
کاکایی در ادامه عنوان می‌کند: «اما واقعیت این است که قیمت بسیاری از محصولات شرکت ایران‌خودرو از آذر ماه ۱۴۰۰ به‌روز نشده‌بود و خودروسازان باز هم از تورم عقب بودند و با زیان خودرو تولید می‌کردند. البته برای به‌روزرسانی قیمتی، دو شرکت بزرگ ایران خودرو و سایپا مهم هستند که در ۱۶ ماه گذشته تغییر قیمتی نداشته‌اند؛ چراکه خودروسازهای دیگر متناسب با دلار قیمت‌های‌شان را تغییر داده‌اند و باید این موضوع را هم در نظر گرفت که در این مدت میزان تورم چقدر بوده‌است.»
به نظر می‌رسد تا زمانی که خودروسازان نتوانند میزان تولید خود را به سطح تقاضا برسانند، روند افزایش قیمت در بازار ادامه داشته‌ باشد.


newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها