آذربایجان بار دیگر گاز را قطع‌کرده است و دسترسی به برق را آن‌قدر کم‌کرده که ساکنان آرتساخ روزانه فقط چندساعت روشنایی دارند. کودکستان‌ها و مدارس به‌خاطر عدم‌وجود شرایط برای گرمایش و قطع‌شدن مکرر برق تعطیل‌شده و کودکان از حق آموزش و یادگیری محروم‌شده‌اند.
کد خبر: ۱۳۹۹۲۴۹

جام جم آنلاین اصفهان ؛ برای داشتن آب گرم، پخت‌وپز و گرمایش، مردم مجبور به استفاده از اجاق‌های قدیمی هیزمی شده‌اند. پیدا کردن غذا و لوازم بهداشتی برای کودکان تقریباً غیرممکن شده و درنتیجه کودکان از حق تغذیه سالم موردنیازشان برای رشد محروم شده‌اند، مخصوصاً برای والدین بچه‌های جوان، سالمندان، بیماران تحت درمان و مردم ناتوان، پیدا کردن شیر خشک، پوشک و دارو برای مادران تقریباً غیرممکن است. میوه نیست، حتی برای پختن یک‌کاسه سوپ ساده هم مواد موردنیاز وجود ندارد. برای توزیع منصفانه اغذیه بین ساکنان آرتساخ، سیستم کوپنی راه‌اندازی شده تا مردم برای خرید گندم، برنج، پاستا، روغن و شکر بتوانند راحت‌تر خرید کنند. تشکیل شدن صف‌های بزرگ و زیاد در مقابل مغازه‌ها در فصل سرد زمستان، زندگی را برای مردم سخت‌تر می‌کند. در بیمارستان‌های ارتساخ جراحی‌های برنامه‌ریزی‌شده فعلاً تعلیق شده‌اند و درنتیجه بیماران بحرانی با میانجیگری سازمان بین‌المللی صلیب سرخ به ارمنستان منتقل می‌شوند. بسیاری از خانواده‌ها فقط از طریق تماس تصویری قادر به دیدن عزیزانشان هستند. بعضی از کودکان مجبور هستند به‌تنهایی از پس ‌کارهای خانه و نگهداری از کودکان دیگر برآیند.

این بخشی از حال و روزی است که این روزها بر شهروندان آرتساخ می‌گذرد.

اما آرتساخ کجاست؟

جمهوری آرتساخ که با نام رسمی جمهوری قره‌باغ نیز شناخته می‌شود، بخش کوچکی از ارمنستان و در جنوبی‌ترین نقطه قفقاز واقع‌شده که ارمنستان نیز تنها قسمتی از قفقاز جنوبی به شمار می‌رود؛ درحالی‌که تاریخ به هم تنیده هردوی آن‌ها متأثر از حوادث پیچیده سردرگم است. آرتساخ به‌منزله بخشی از ارمنستان برای سده‌های متوالی از ساتراپ نشین‌های ایران و تحت فرماندهی امیران ایرانی بود، برای مدت مدید زیر مهمیز بادیه‌نشینان مغول و در سایه هلال عربی زندگی کرد، در کنار ارمنستان به تصرف امپراتوری‌های عثمانی، روس، روم شرقی و حتی پادشاهی گرجستان درآمد و در مقاطعی نیز از سلطه همه آن‌ها آزاد شد تا تاریخ خود را همواره در مقام بخش کوچکی از تار و پود تاریخ بزرگ ارمنستان ببیند.

حالا اما بیش از ۷۰ روز است که شبه‌نظامیان وابسته به دولت علی‌اف تحت عنوان به‌اصطلاح «فعالان محیط‌زیست» در نزدیکی شهر شوشی، با انسداد تنها جاده ارتباطی میان ارمنستان و جمهوری آرتساخ (قره‌باغ) مانع از دسترسی ارمنیان ساکن این منطقه به بدیهی‌ترین نیازهای حیاتی همانند خوراک، دارو، خدمات بیمارستانی و غیره شده‌اند.

به همین مناسبت ارامنه اصفهان امروز جمعه (۵ اسفندماه) در کلیسای وانک تجمع کردند تا به سیاست‌های توسعه‌طلبانه دولت باکو در قفقاز نه بگویند و از آن‌ها بخواهند که به محاصره آرتساخ پایان دهند.

«نه به کریدور تورانی ناتو»، «امنیت ارمنستان امنیت ایران است»، «۱۲۰هزار نفر در آرتساخ در محاصره‌اند»، «نه به سیاست‌های توسعه‌طلبانه دولت باکو در قفقاز»، «آرتساخ در محاصره»، «به محاصره آرتساخ پایان دهید»، «۴۱ مهدکودک ۵۶ پیش‌دبستانی و ۲۰ مدرسه تعطیل هستند»، «آرتساخ، ارمنستان است»، «صلح برای قره‌باغ»، «۱۲۰۰۰۰ نفر در آرتساخ در محاصره‌اند»، ازجمله شعارهایی بود که تجمع‌کنندگان امروز در کلیسای وانک، با خود همراه داشتند و یک‌صدا فریاد زدند:

«به محاصره آرتساخ پایان دهید

شاهرگ حیاتی آرتساخ را بگشایید»

در این مراسم «اسقف سیپان کاشجیان» پیشوای مذهبی ارامنه اصفهان و جنوب ایران، نوئل میناسیان رئیس مجمع نمایندگان ارامنه اصفهان و جنوب ایران، مانیا غوکاسیان سخنگوی شورای خلیفه‌گری ارامنه اصفهان و جنوب ایران، کریستینه وارتانیان نماینده مجلس ارمنستان، آقوریان نماینده انجمن‌ها و باشگاه‌های فرهنگی ورزشی، زنان و خیریه ارامنه اصفهان و شاهین‌شهر، طروسیان نماینده هیئت مذهبی ارامنه شاهین‌شهر، طاطاوس اوهانیان نماینده کمیته عدالت خواهی مسئله ارمنی سخنانی درباره شرایط آرتساخ ارائه کرده و به ضرورت پایان محاصره آن را تأکید کردند. همچنین ویدئویی از آخرین وضعیت آرتساخ در محاصره از زبان اریک آنتارانیان، گزارشگر تلویزیون از آرتساخ پخش شد و دانش آموزان مدرسه دبستان «آرمن» و دانش آموزان مدرسه کانانیان کاتارینیان، دبیرستان ارامنه اصفهان نیز به ارائه برنامه هنری خود پرداختند.

در پایان نیز بیانیه محکومیت هیئت برگزارکننده تجمع ارامنه استان اصفهان در اعتراض به محاصره غیرانسانی مردم آرتساخ (قره‌باغ) توسط دولت باکو توسط آریس داوتیان قرائت شد.

در بخش‌هایی از این بیانیه آمده است که:

‎«بیش از هفتاد روز است که شبه‌نظامیان وابسته به دولت علی‌اف تحت عنوان به‌اصطلاح «فعالان محیط‌زیست» در نزدیکی شهر شوشی با انسداد تنها جاده ارتباطی میان ارمنستان و جمهوری آرتساخ (قره‌باغ) مانع از دسترسی ارمنیان ساکن این منطقه به بدیهی‌ترین نیازهای حیاتی همانند خوراک، دارو، خدمات بیمارستانی و غیره گشته‌اند. قطع مکرر برق و گاز از طرف دولت باکو نیز به مشکلات مردم آرتساخ افزوده و این دولت تمام اقدامات ممکن و غیرممکن را برای وادار نمودن ارامنه آرتساخ به ترک وطن خود انجام می‌دهد.

دولت مستقر در باکو، با تکیه‌بر حمایت‌های آشکار دولت توسعه‌طلب ترکیه و هم‌پیمانان صهیونیستی‌شان، خود را از قوانین جهانی برتر دانسته و با نقض آشکار حقوق بین‌الملل بشردوستانه و با تقلید از ارباب خود، همان‌گونه که یک قرن پیش دولت ترکیه عثمانی با نسل‌کشی و کوچ اجباری ارمنیان، در ارمنستان غربی به پاک‌سازی قومی در این کشور اقدام نمود و یا رژیم صهیونیستی سعی در اخراج مردم فلسطین از سرزمین‌های اجدادی‌شان و شکستن مقاومت مردم غزه، با توسل به محاصره غیرانسانی آنان داشت، سعی در غلبه بر حق و تصمیم خدشه‌ناپذیر ملت ارمنی آرتساخ در رشد و بالندگی در سرزمین پدری خود داشته و درحالی‌که قدرت‌های جهانی و مدعیان حقوق بشر در سکوت کامل به سر می‌برند، با ابزار گرسنگی سازمان‌یافته، سعی بر انجام جنایتی دیگر در حق مردم غیرنظامی ساکن در قره‌باغ می‌نماید.»

 

در بخش دیگری از این بیانیه چنین اشاره شد:

«اجرای نقشه شوم ایجاد به‌اصطلاح «کریدور زنگزور» و قطع راه ارتباطی ایران به اروپا و اورآسیا، با اعمال فشار بر دولت ارمنستان، به‌وسیله تهدید به انجام جنایت جنگی در حق مردم آرتساخ و درنهایت اجرای پروژه کذایی ایجاد توران بزرگ که هدف نهایی اربابان رژیم باکوست، از دیگر اهدافی است که با اعمال این محاصره جنایت‌کارانه دنبال می‌گردد. استقرار نیروهای تکفیری در مرزهای کشورمان، هجمه و اجرای سناریوهای تبلیغاتی گسترده و کمک و حمایت از خرابکاری‌ها و اَعمال تروریستی و تشدید ادعاهای تجزیه‌طلبانه برعلیه ایران عزیزمان، تنها نمونه‌های کوچکی از اقدامات خصمانه این رژیم دست‌نشانده برعلیه این سرزمین اهورایی است.»

همچنین در این بیانیه توضبح داده شد:

«ما تجمع‌کنندگان در اعتراض به محاصره غیرانسانی مردم آرتساخ (قره‌باغ)، با محکوم نمودن قاطع اقدامات رژیم صهیونیستی مستقر در باکو، به‌صراحت اعلام می‌نماییم، تمامی کشورهای آزاده جهان به‌ویژه دُوَلی که داعیه حقوق بشر و دفاع از شأن انسانی ملت‌ها را دارند، بایست با انجام کلیه اقدامات ممکن، بر آن دولت فشار وارد نمایند تا در اسرع وقت محاصره غیرانسانی و جنایت‌کارانه مردم غیرنظامی آرتساخ (قره‌باغ) را پایان بخشد. دولت جمهوری فدراتیو روسیه بر اساس اعلامیه آتش‌بس ۹ نوامبر ۲۰۲۰ موظف است تا با تمام قوا از حق حیات و ارتباط مردم ارمنی ساکن آرتساخ صیانت نماید؛ که بالطبع بایست در اجرای مأموریت خود از دایره سخن فراتر رفته، به‌منظور اجرای قوانین پذیرفته‌شده بین‌المللی و جلوگیری از جنایت جنگی باکو در نقض حقوق بین‌الملل بشردوستانه اقدامات قاطع را در دستور کار خویش قرار دهد و دولت ارمنستان با اولویت قرار دادن منافع ملی کشور ارمنستان و دفاع از حقوق حقه مردم سرزمینش برای تعیین سرنوشت خویش و هم‌چنین با اتخاذ مواضع اصولی در راستای ممانعت از حضور نیروهای منطقه‌ای و فرا منطقه‌ای که با بحران‌زایی در این منطقه به دنبال اهداف شوم خود هستند، اقدامات کارآمدتری برای ایجاد صلح شرافتمندانه و عادلانه، انجام دهد.

همچنین از مواضع صریح، اصولی و قاطع دولت جمهوری اسلامی ایران در جلوگیری از شیطنت‌های موذیانه کشورهای فرا منطقه‌ای و نوکرانشان در منطقه قفقاز ابراز خرسندی و افتخار نموده، خواهانیم تا دولتمان در جلوگیری از تضییع حق مردم مظلوم آرتساخ، همان‌گونه که اصل ۱۵۴ قانون اساسی به آن اذعان دارد، به‌عنوان یک قدرت منطقه‌ای تأثیرگذار ورود نموده، از منافع مشترک دو ملت پاسداری نماید.»

هاجر مقضی خبرنگار جام جم آنلاین

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها