نایب رییس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس:

سفر رئیس جمهور به پکن نقطه عطفی در روابط ایران با کشورهای آسیایی است

نایب رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس گفت: سفر رییس جمهور به پکن نقطه عطفی در روابط خارجی ایران با کشورهای آسیایی محسوب می شود و می‌تواند دستاوردهای مثبتی برای طرفین به همراه داشته باشد.
کد خبر: ۱۳۹۷۹۶۷

به گزارش جام جم آنلاین، عباس مقتدایی در گفت و گو با ایرنا در مورد سفر آیت الله رئیسی به پکن که به دعوت رئیس جمهور این کشور صورت گرفته است، گفت: ایران بعد از پیروزی انقلاب اسلامی به عنوان یک قدرت نوظهور در منطقه غرب آسیا توانسته دامنه نفوذ قابل توجهی در خاورمیانه به دست آورد و به عنوان یک حامی مهم امنیت منطقه‌ای در روند وحدت میان کشورهای آسیایی نقش مهمی ایفا کند.

نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: آیت الله رئیسی با اعلام سیاست تقویت تعامل دیپلماسی با همسایگان و توجه به حوزه شرق توانست بخش های قابل توجه ای از اقتصاد و تجارت بین المللی ایران را به سمت کشورهای آسیایی هدایت کند که عضویت رسمی ایران در سازمان همکاری شانگهای نمونه‌ای از تلاش ایران برای تقویت دیپلماسی اقتصادی با همسایگان است.

توسعه تعاملات ایران با چین تهدیدی برای پایان یکجانبه گرایی آمریکا در جهان است

مقتدایی کشورهای چین، هند و روسیه را قدرت‌های بزرگ اقتصادی آسیا و جهان عنوان کرد و گفت: توسعه تعاملات ایران با این کشورها به گردش شتاب قدرت از غرب به شرق کمک می‌کند و تهدیدی برای پایان یکجانبه گرایی آمریکا در جهان است.

وی با اشاره به جایگاه رو به رشد اقتصادی چین در جهان تصریح کرد: چین به عنوان اقتصادی برتر در سطح جهانی مطرح شده است و با توجه به جایگاه خود به توانمندی و انرژی ایران نیاز دارد و از سوی دیگر می‌تواند با توسعه سرمایه گذاری در کشورمان از انرژی ایران بهره‌مند شود و این توسعه مناسبات به نفع طرفین است.

نایب رییس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی سفر رییس جمهور به پکن را برای ایران و چین مهم ارزیابی کرد و گفت: ایران باید بتواند با تدوین برنامه‌های راهبردی از این فرصت پدید آمده بیشترین بهره را برای توسعه مناسبات اقتصادی بکار گیرد.

برنامه جامع مشترک ۲۵ ساله ایران و چین مصداق بارز همکاری های راهبردی دو کشور است

مقتدایی با بیان اینکه همکاری ایران و چین مخالفان جدی دارد، گفت: برخی از رسانه های معاند غربی انزوای سیاسی ایران را تبلیغ می کنند در حالی که چین به عنوان یک کشور قدرتمند با کشورهای که ثبات سیاسی ندارند، وارد همکاری بلندمدت نمی شود و در این رابطه برنامه جامع همکاری مشترک ۲۵ ساله ایران و چین مصداق بارز همکاری های راهبردی دو کشور است.

نماینده مردم اصفهان در مجلس با اشاره به فعالیت های ایران برای توسعه حوزه حمل و نقل منطقه‌ای اضافه کرد: عملیاتی کردن کریدور شمال - جنوب می تواند ارتباط میان چین با آسیای میانه و قفقاز را تسهیل کند و به بهبود وضعیت اقتصادی، خلق ثروت و افزایش درآمد ایران، چین و کشورهای همسایه کمک کند که توسعه این تعاملات به نفع همه کشورهای منطقه خواهد بود.

وی با بیان اینکه غربی‌ها از شتاب گرفتن قدرت ایران نگران هستند، گفت: آنها سعی می کنند از طریق رسانه‌های خود در این زمینه کارشکنی کنند تا مناسبات تهران و پکن توسعه نیابد و از این رو پیگیر سیاست ایران هراسی خود در منطقه هستند.

چین نیازمند انرژی ایران در حوزه نفت است

نایب رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با بیان اینکه چین نیازمند انرژی ایران در حوزه نفت است، گفت: چین خریدار دائم نفت ایران به قیمت روز است و خواهان خرید نفتی است که با امنیت به دست آنها برسد بنابراین دو کشور می توانند نیازهای یکدیگر را برطرف کنند و این توسعه مناسبات هم منفعت دو جانبه برای ایران و چین به همراه دارد.

آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی رئیس جمهور در پاسخ به دعوت رسمی «شی جین پینگ» رئیس جمهور چین در راس هیاتی بلندپایه سیاسی و اقتصادی و برای دیدار رسمی سه روزه، ۲۴ بهمن عازم پکن شد.

چین بزرگترین شریک تجاری جمهوری اسلامی ایران به شمار می رود؛ بر اساس آمار ۱۰ ماهه گمرک ایران، این کشور با ۱۲ میلیارد و ۶۰۰ میلیون دلار مقصد اصلی صادرات ایران بوده است؛ در مقابل کشورمان نیز در این مدت ۱۲ میلیارد و ۷۰۰ میلیون دلار واردات از چین داشته است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها