جام‌جم آنلاین در گفتگو با سفیر پیشین ایران در آذربایجان بررسی می‌کند

چرا حمله به سفارت آذربایجان در تهران، تروریستی نبود؟

سفیر پیشین ایران در آذربایجان به بررسی ابعاد سیاسی و حقوقی حمله به سفارت آذربایجان در تهران پرداخت.
کد خبر: ۱۳۹۶۶۴۴

محسن پاک آیین در گفت و گو با جام جم آنلاین با اشاره به حادثه چند روز گذشته سفارت آذربایجان خاطرنشان کرد: در روز هفتم بهمن حادثه تلخی در سفارت جمهوری آذربایجان رخ داد  یک فرد با انگیزه شخصی وارد سفارت شد و به صورت مسلح به ماموران شلیک کرد و باعث کشته و مجروح شدن تعدادی از کارمندان سفارت شد. تحقیقات انجام شده از ضارب مشخص می کند که انگیزه شخصی و خانوادگی بوده و او بارها برای اطلاع از سرنوشت همسرش که تبعه جمهوری آذربایجان است به سفارت این کشور در تهران مراجعه می کند و چون پاسخ قانع کننده ای را دریافت نمی کند تصمیم به تعرض به سفارت می گیرد.

وی افزود: جمهوری اسلامی در محکوم کردن این تهاجم قبل از بقیه کشورها و سازمان های بین المللی اقدام کرد و قوه قضاییه هم سریعا وارد شد و ضارب را دستگیر کردند و در حال حاضر به جرم او رسیدگی می شود و مجازات در انتظار او خواهد بود.

این کارشناس ارشد حوزه روابط بین الملل  درباره واکنش مقامات آذربایجانی به این حادثه خاطرنشان کرد: مسئولان جمهوری آذربایجان  در رسانه ها خود این حادثه را یک اقدام تروریستی معرفی کردند. این واکنش باعث شد که برخی از رسانه های خارجی و بخصوص مخالفان جمهوری اسلامی هم این موضوع را تکرار کنند و تلاش داشتند که به این حادثه جنبه سیاسی بدهند.

پاک آیین اضافه کرد: در همه فرهنگنامه های سیاسی، قتل با انگیزه سیاسی را ترور می گویند و هیچگاه کشته شدن فرد به دست شخص دیگری براساس نزاع های شخصی و خانوادگی که دارای انگیزه های غیر سیاسی باشد تروریسم نمی گویند چون تروریسم یک مفهوم شناخته شده بین المللی است و و کارشناسان و صاحبنظران ابعاد آن را درک می کنند.

این کارشناس مسائل سیاسی خاطرنشان کرد: در غیر تروریستی بودن این حادثه تردیدی وجود ندارد و کسانی که این واژه را تکرار می کنند به دنبال نوعی فرافکنی و ایجاد تنش در روابط میان ایران و جمهوری آذربایجان هستند. همه مقامات ایرانی به صورت فعال و صبورانه این موضوع را مدیریت کردند و همکاری لازم را برای انتقال جسد فرد متوفی انجام دادند و نشان دادند که قصد ندارند این حادثه را تبدیل به یک چالش در روابط دو جانبه بکنند. حتی آقای امیرعبداللهیان تاکید کرد که حاضریم با حضور طرف‌های آذربایجانی این حادثه را بررسی کنیم و این مساله حاکی از این است که ایران به صورت شفاف آماده بررسی موضوع است.

پاک آیین گفت:احساس می شود که طرف مقابل ما رویکرد واقعی نسبت به این موضوع ندارد و براساس روایت‌هایی که تاکنون ارائه کرده است تلاش دارد تا این حادثه را مساله ای امنیتی اعلام کند و به همین خاطر رژیم صهیونیستی و برخی از کشورهای منطقه  هم به این ماجرا دامن می زنند.

وی با اشاره به تخلیه سفارت جمهوری آذربایجان در تهران و بازگذاشتن سرکنسولگری جمهوری آذربایجان در تبریز تصریح کرد: مقامات آذربایجانی اعلام کردند که به دلیل عدم وجود امنیت در جمهوری اسلامی ما سفارت را تعطیل می کنیم. اگر آنها اعتقاد دارند که در ایران امنیت نیست چگونه سرکنسولگری آنها در تبریز دایر است و تمام شواهد هم نشان می دهد که در طول سالهای گذشته پس از استقلال این کشور، سفارت آذربایجان در امنیت کامل قرار داشت و حتی در مقاطعی که برخی مواضع منفی از سوی مقامات آذربایجانی ابراز می شد و برخی از دانشجویان و مردم خواستار انجام تجمع در برابر سفارت این کشور بودند در همان مقطع نیروهای امنیتی اجازه این حرکت را نمی داند و بنابراین تمام شواهد نشان می دهد که این سفارت همیشه در امنیت بسر برده و این اتفاق کاملا نادر بوده و فاقد انگیزه سیاسی و نباید طوری با آن برخورد کرد که ما شاهد یک بحران در روابط فیمابین باشیم.

وی با توصیه به مقامات آذربایجانی برای پرهیز از اتخاذ مواضع شتابزده و احساسی تاکید کرد: گام های مثبتی برای ارتقای روابط دو کشور پیش از این حادثه برداشته شده بود و قرار بود کمیسیون مشترک اقتصادی میان تهران و آذربایجان در اسفند ما برگزار شود و امیدواریم این ماجرای تلخ باعث نشود این برنامه ریزی ها دچار خلل شود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها