مدیرکل بحران استانداری کرمانشاه؛

بارش گسترده روز گذشته کرمانشاه بدون خسارت جدی

باغات و اراضی روستای گردشگری کندوله، منطقه ای پربار و سرسبز است، سیب، هلو، گلابی، انگور و زردآلو از بیشترین ثمرات و محصولات زراعی باغات این روستای دیدنی به شمار می رود.
کد خبر: ۱۳۹۶۴۸۹

جام جم آنلاین-زهره کریم زاده؛ روستایی که اکثر مردمان آن دامدار و کشاورز هستند و جز ۱۴ روستای گردشگری استان کرمانشاه از توابع شهرستان صحنه قلمداد می شود.


با وجود این همه جاذبه و زیبایی، کمبود و یا حتی نبود آب برای شرب و آبیاری باغات به یکی از دغدغه های اهالی این روستا تبدیل شده و اقتصاد و معیشت روستا را تحت تنگنا قرار داده است.


برداشت بی رویه از آبهای زیرزمینی،  چاه هایی که غیرمجاز حفر می شود، بارانی که کم می بارد و چشمه های پرآبی که در مسیر خشکسالی قرار گرفته، همه و همه، چهره سرسبز این باغات را به سوی زردی و بی ثمری خواهد برد.

درخواست برای آب جدی گرفته نمی شود


چنانچه یکی از اهالی روستای کندوله، گفت: نزدیک به ۲۵سال است که برای تامین آب باغات و مزارع کشاورزی کندوله به سازمان های در ارتباط با تامین آب و استانداری مراجعه می کنیم و همچنان با بی توجهی و سردرگمی مواجه می شویم و درخواست ما از سوی مسئولان جدی گرفته نمی شود و حتی برخی باغات و درخت پرقدمت این روستا در حال خشک شدن است.


وی افزود: برخی از اهالی روستا گاو و یا گوساله خود را میفروشند تا بتوانند تانکر آبرسانی آنهم به مبلغ ۶۰۰هزارتومان را برای باغ خود خریداری کنند و با این وجود بخشی از باغات بازهم خشک می شوند.

وی افزود:  با این وجود برخی افراد که اعمال نفوذ دارند و یا می توانند مبلغ بالایی پرداخت کنند، مجوز حفر چاه را می گیرند ولی برای مابقی افراد گرفتن این مجوز امکان پذیر نیست چراکه به آنان گفته می شود این منطقه ممنوعه به حساب می آید.

برای داشتن آب شرب نیز مشکل داریم


امیری در بخش دیگر از سخنانش از کمبود و قطعی آب شهر گلایه کرد و گفت: تنها ۴۵دقیقه در شبانه روز آب داریم که ۱۵دقیقه از آن با هوا درگیر است.


وی اضافه کرد: برای تامین آب مجبوریم به پنج کیلومتری روستا برویم که گاه با مشکلات متعدد  از جمله خرابی شناور،  قطعی برق و مشکلات بهداشتی در منبع مواجه است.

وضعیت آب چشمه های باغات کندوله خوب نیست


در ادامه مدیر جهاد کشاورزی شهرستان صحنه ،  با بیان اینکه تا حدودی انتقال لوله آب از چشمه برای باغات روستای کندوله براساس تقاضا انجام شده است، گفت: تامین آب از طریق چاه نیازمند اخذ مجوز از سازمان مربوط به امور آب است که باید بررسی شود منبع آبی و یا سفره زیرزمینی در این روستا چگونه است.


محمود ملکی نسب در خصوص وظایف این سازمان گفت: اگر منبع آبی در مناطق باشد ما می توانیم از طریق خطوط لوله رسانی و یا ارسال تانکر یاری رسان شویم و تسهیلاتی برای آبیاری قطره ای و سیستم آبیاری تحت فشار در اختیار متقاضیان قرار دهیم.

ملکی نسب اظهار داشت: با توجه به کمبود بارندگی در سال های اخیر با کمی و یا خشکی چشمه ها حتی تا میزان ۲۰۰درصدی مواجه هستیم و ممکن است جوابگوی آبیاری باغات کشاورز نباشد و کشاورز مجبور شود به فکر تامین آب از منبع آبی دیگر برآید.


وی در پاسخ به این سوال که بهترین راه آبیاری باغات این روستا چیست، گفت: اگر منبع آب و یا آب زیرزمینی وجود داشته باشد بهتر است با در مورد گرفتن شرایط منطقه و نظارت و اجازه سازمان مربوطه، چاه حفر شود ولی اکنون بسیاری از باغات کندوله با چشمه آبیاری می شود در حالی که وضعیت آب چشمه ها خوب نیست و امید است با بارش خوبی مواجه شویم.


پیگیر رفع مشکلات هستیم


در ادامه جلیل حیدری، مدیر آب و فاضلاب شهرستان صحنه نیز در گفتگو با خبرنگار طلوع، افزود: مشکلاتی در زمینه آبرسانی به روستای کندوله وجود دارد که قابل حل است و پیگیر رفع مشکل هستیم.


وی با بیان اینکه در فصل تابستان با کمبود آب برای این روستا مواجه هستیم، گفت: در طول مسیر ابرسانی به منازل روستا، انشعاباتی وجود دارد که برخی از کشاورزان برای آبیاری باغات استفاده می کنند.


حیدری ادامه داد: لوله های انتقال آب در این روستا فرسوده هستند و برنامه ای برای تعویض آن وجود دارد ولی در زمستان مشکل چندانی در این زمینه وجود ندارد.


۸۶درصد روستای صحنه آب شرب دارند


وی از وجود ۲۰۱ روستا در شهرستان صحنه در قالب دو بخش مرکزی و دینور خبر داد و افزود: در حدود ۸۶درصد از این تعداد روستا از آب لوله کشی برخوردار هستند و دارای آب شرب سالم هستند و از سوی دیگر مابقی روستاها خالی از سکنه و یا خودگردان هستند و دارای چشمه و یا چاه های حفرشده هستند.


حیدری اعلام کرد: روستاهای خودگردان به دنبال خشکسالی های اخیر با مشکل روبه رو شده اند که نیاز به تحت پوشش دارند که در این صورت اعتبارات خاصی برای حفر چاه و ایجاد شبکه تاسیسات و مخازن تعلق می گیرد.


حیدری با بیان اینکه آبیاری باغات کندوله به حوزه جهاد کشاورزی ارتباط دارد و می توان از حفر چاه و یا تانکر در صورت وجود شرایط  استفاده کرد، ادامه داد: این مشکل در فصل زمستان حاد نیست و نیاز چندانی به آبیاری وجود ندارد.


این مسئول خاطرنشان ساخت:در مجموع شهرستان صحنه در زمینه برخورداری آب از کل استان بالاتر است و این منطقه لقب برخوردار را گرفته ولی این برخورداری موجب شده که نتوانیم از اعتبارات متوازن استفاده کنیم.

طرح مطالعاتی برای شناسایی منابع آب در کندوله

از سوی دیگر طهماسب نجفی، سرپرست معاونت عمرانی استانداری کرمانشاه در نشست قرارگاه آبخیزداری و آبخوانداری استان که در استانداری برگزار شد، در بخشی از سخنانش از تامین آب باغات کندوله به عنوان یک اولویت یاد کرد و از طرح مطالعاتی با همکاری یک تیم کارشناسی برای شناسایی منابع تامین آب پایدار برای باغات کندوله خبر داد.

نجفی اجرای طرح های آبخیزداری و آبخوانداری و تغذیه مناسب دشت‌های اینچنینی را راهکاری مناسب برای تعادل بخشی منابع آب زیر زمینی و احیای این دشت عنوان کرد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها