مرد میانسال درست زیر تابلوی «اینجا واگن بانوان است ورود آقایان ممنوع »‌ نشسته و با گوشی تلفن‌همراهش بازی می‌کند تا به همین سادگی یک تناقض بزرگ را به تصویر بکشد. خانم‌هایی که در صندلی کناری نشسته‌اند خودشان را جمع و جور می‌کنند و معذب هستند.
کد خبر: ۱۳۹۴۵۲۲
نویسنده زهرا چیذری - دبیر گروه جامعه

بعضی‌ هم آقایانی را که بی‌توجه به تجمع خانم‌ها روی صندلی‌ها لم داده‌اند، چپ‌چپ نگاه می‌کنند و زیرلب غر می‌زنند. درست در همین لحظه است که مرد جوانی با استندی از لوازم جانبی تلفن‌همراه سوار واگن خانم‌ها می‌شود یکباره صدای دختر جوانی که مرد فروشنده هنگام رد شدن با او برخورد داشته، بلند می‌شود. دختر جوان که اتفاقا روسری‌اش را هم درو گردنش انداخته در اعتراض به ورود دستفروش مرد به قسمت خانم‌ها می‌گوید: «‌خب می‌بینی جا نیست.

برای چی میای تو واگن خانم‌ها». صدای سایر مسافران هم درمی‌آید و یکی‌یکی اعتراض‌ها بالا می‌گیرد. و باز همان مکالمه تکراری میان زنان معترض به ورود مردان به واگن خانم‌ها و مردانی که حریم شهروندی آنها را می‌شکنند که «‌چرا خانم‌ها در واگن‌های ویژه مردان در مترو سوار می‌شوند»‌.آن هم در شرایطی که طبق اعلام روابط‌عمومی شرکت متروی تهران، در مترو واگن ویژه مردان وجود ندارد و به‌جز یک و نیم واگن ابتدا و انتهای قطار که ویژه خانم‌هاست بقیه جنبه عمومی دارد و هم آقایان و هم خانم‌ها می‌توانند از آن استفاده کنند. قطار در ایستگاه می‌ایستد و دوباره در برابر درهای یک و نیم واگن ویژه خانم‌ها، گروهی از آقایان ایستاده‌اند و با باز شدن در، خانم‌ها را کنار می‌زنند تا خودشان سوار قطار شوند. مامور ایستگاه هم که ایستاده، فقط نظاره‌گر پایمال شدن حق خانم‌هایی است که آقایان به طرز آشکاری حقوق شهروندی و احساس امنیت و آزادی‌شان را با سوار شدن در قسمت بانوان مترو ، زیر پا می‌گذارند.

روزنامه جام جم 

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۱ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها