خواسته‌ها برای فرزندپروری چیست؟

چهار مسأله مهم مادران

نگاهی به ۴دهه درخشش زنان ایرانی در عرصه های گوناگون

زنان، پیشران پیشرفت ایران

اسلام برای زنان حرمت و جایگاهی رفیع قائل است. در دوران پس از انقلاب با تغییر نگاهی که در پرتو انقلاب اسلامی به زن رخ داد، زن ایرانی هویت و جایگاه رفیع خود را باز یافت و توانست در نقش یک زن مسلمان در فعالیت‌های علمی، فرهنگی و ورزشی ورود پیدا کند. دین اسلام شأن و جایگاه والایی برای زنان قائل است.
کد خبر: ۱۳۹۴۴۹۹

بر همین مبنا یکی از مهم‌ترین افتخارات و دستاوردهای نظام جمهوری اسلامی ایران، هویت‌بخشی به زنان است که نیمی از جمعیت کشورمان را تشکیل می‌دهند. پس از پیروزی انقلاب اسلامی، زنان خوش‌فکر مسلمان ایرانی در سایه این نظام مقدس توانستند در جامعه‌ ما رشد و نمو پیدا کنند و در عین ایفای نقش‌های اصلی و بی‌بدیل مادری و همسری در نقش‌های اجتماعی‌شان هم خوش‌درخشیدند و توانستند رشد و تعالی در همه ابعاد شخصیتی را تجربه کنند.

پرورش زنان فرزانه و صاحب اندیشه

۱ -درسال ۵۷ تنها ۳۵ درصد زنان باسواد بودند، امروز نزدیک ۹۰درصد باسواد هستند.
۲- تعداد دانش‌آموزان دختر از دو میلیون نفر در سال ۵۵ به شش میلیون نفر در سال۹۵ رسید. (با توجه به این‌که تعداد دانش‌آموزان در حال تحصیل کمتر شده است)
۳- تعداد دانش‌آموختگان دانشگاهی زن از ۶درصد در سال ۱۳۵۵ به ۴۴ درصد رسیده است.
۴- پیش از انقلاب تنها ۱.۴درصد اساتید دانشگاه‌ها زن بوده‌اند اما امروز زنان ۲۰ درصد اساتید دانشگاه‌اند.
«نخبگان زن در سرتاسر کشور نشان‌دهنده موفقیت نگاه نظام اسلامی و نگاه اسلام به زن است. ما این همه زن نخبه در دوره حاکمیت طاغوت نداشتیم. این، حرف من است و بر این اصرار دارم. امروز عدد مطلق و نسبی محققان زن، اساتید زن، دانشمندان زن در رشته‌های مختلف، متفکران و نویسندگان زن که در رشته‌های گوناگون فکر می‌کنند، صاحب‌نظرند و قلم می‌زنند، ادبای زن، شعرای زن، هنرمندان زن، قصه‌نویس‌ها، شاعرها، نقاش‌ها» ۱۳۸۶/۴/۱۳ دلالت بر رشد علمی و فکری زنان دارد.

رشد زنان در عرصه های پزشکی

پزشکان عمومی زن با رشد ۱۶برابری از ۳۵۰۰ نفر در سال ۱۳۵۵ به ۶۰ هزار نفر در سال ۱۳۹۵ رسیده است. بانوان پزشک متخصص در سال ۱۳۹۵ از ۵۹۷ نفر به ۳۰ هزار نفر رسیده است. (رشد ۵۰برابر) تاکنون انقلاب اسلامی در جهت ارائه خدمات پزشکی به بانوان ۵۳۰۰ نفر پزشک فوق‌تخصص تربیت‌کرده است. ایجاد بیمارستان‌های مخصوص بانوان از اقدامات مهم و برجسته نظام اسلامی در ارج نهادن به مقام شامخ زن در دنیاست.

«امروز پیشرفت‌های پزشکىِ فراوانی داریم که در یک سطحی، تقریبا یک جایگاه بین‌المللی در کشور ما پیدا کرده» ۱۳۹۰/۶/۲ این پیشرفت به گونه‌ای است که «بانوان در کشور ما برای مراجعه‌ به طبیب در هیچ بیماری‌ای، نیاز ندارند که به غیر زن مراجعه کنند.»۱۳۹۰/۶/۲ در حالی که پیش از انقلاب این یکی از معضلات بزرگ جامعه ایران بود.

درخشش در حوزه علوم انسانی

امروز ۷۰۰۰نفر از اساتید دانشگاه‌ها و ۲۷۰۰نفر از اساتید حوزه علمیه زنان هستند. تأسیس ده‌ها دانشگاه، دانشکده و پژوهشگاه ویژه بانوان که قبلا مطلقا وجود نداشتند و دستاورد انقلاب اسلامی است. بزرگ‌ترین تشکل مردمی زنان در جهان با ۹ میلیون نفر عضو و ۱۶ هزار پایگاه، بسیج زنان ایران است. تعداد نویسندگان زن از کمتر از ۵۰ نفر در سال ۵۷ به ۸۰۰۰ نفر رسیده است.

«در علوم حوزوی، در فقه، در فلسفه، در مسائل دانشگاهی، در علوم انسانی، علوم طبیعی، حضور زنان در کشور ما حضور بارز و برجسته‌ای در همه بخش‌های علمی است. دانشگاه‌ها را دختران دانشجوی ما پرکرده‌اند؛ محیط‌های علمی را حضور زنان به شکل شگفت‌آوری واضح و آشکار کرده» ۱۳۸۸/۷/۱۸ که اینها دلالت بر پیشرفت زنان در عرصه اندیشه‌ورزی دارد.

درخشش زنان در عرصه ورزش

رشد نجومی تعداد مربیان ورزشی زن از ۹ نفر به ۳۵‌هزار نفر نماد توسعه حقیقی نظام اسلامی به ورزش زنان است.ورزش بانوان از هفت رشته در سال ۵۷ به ۳۸ رشته توسعه یافت و تعداد داوران زن با افزایش ۲۰۰۰برابری از هفت نفر به ۱۶هزار نفر رسیده است.کل مدال‌های جهانی ورزشی بانوان در ۵۷ سال حکومت پهلوی پنج مورد و در ۴۰سال پس از انقلاب اسلامی با رعایت حدود شرعی ۱۶۰مورد بوده است.

جمهوری اسلامی توانست با بسترسازی برای رشد ورزش بانوان، میدان را برای کسب مقام‌های ورزشی مهیا نماید و بانوان ایرانی با حفظ عفت و حجاب خود، مدال‌های جهانی کسب نمایند. «مسأله‌ بانوان و دختران ورزشکار ما که با حجاب در میدان می‌روند، خیلی چیز مهمی است... این، فوق‌العاده است... یک زن محجبه در موضع قهرمان بر روی سکوی قهرمانی می‌ایستد و همه را وادار می‌کند به این که او را تکریم و تجلیل کنند... این کار خیلی باعظمت است.» ۱۳۹۱/۱۲/۱۲

اعتلای اجتماعی شخصیت زن

۲۰هزار شهیده و ۵۰۰۰جانباز زن، نماد مقاومت و نقش‌آفرینی ممتاز زنان در انقلاب و دفاع‌مقدس است. مشارکت فعال ۲۳ هزار امدادگر و ۲۳۰۰پزشک زن در جبهه‌های دفاع‌مقدس افتخار مقاومت جامعه زنان است. امید به زندگی زنان از ۵۴ سال در سال ۱۳۵۵ به ۷۸ سال ارسال۱۳۹۵ ارتقا یافته است.۸۰ درصد مخاطبان ۱۱هزار مؤسسات قرآنی کشور شش میلیون نفر از زنان هستند.

«دل بریدن از فرزند و همسر و فرستادن آنان به پیشباز خطر تا خدمات پشت جبهه، و از حضور در جبهه‌ علم و تحقیق و فناوری و درخشندگی در وادی ادبیات و هنر، تا هنرنمایی در عرصه‌های اجتماعی و سیاسی و مدیریت‌ها... همه و همه نشانه‌های اعتلای معنوی زنِ ایرانی است.» ۱۳۹۹/۱۲/۱۹


ارتقای مشارکت‌های اجتماعی

تعداد نهاد‌های مردم‌نهاد ویژه زنان پیش از انقلاب ۵ مورد بود که امروز بیش از ۲۰۰۰ مورد است. نهاد‌های داخلی و خارجی تشریفاتی زنان که در انحصار فرح و اشرف پهلوی بود به نهاد‌های فراگیر داخلی و بین‌المللی با نقش‌آفرینی زنان فرهیخته و دانشمند توسعه یافت.مشارکت زنان در امور سیاسی از حد ناچیز و غیرقابل‌شمارش در قبل از انقلاب با شایسته‌سالاری و بر اساس توانایی‌های زنان در دوران بعد از انقلاب اسلامی رشد قابل‌توجهی کرده است.

بانوان ایرانی در مسیر پیشرفت توانستند علم و تقوا را در عرصه‌های مختلف پیش ببرند و به موفقیت‌های بزرگی دست یابند «حرکت‌ روزافزون‌ جامعه‌ بانوان‌ ایران‌ اسلامی‌... به‌ سمت‌ علم‌ و تقوای‌ بیشتر و حضور فعال‌تر در میدان‌های‌ سیاسی‌، اجتماعی‌ و خدماتی‌... از جمله‌ ثمرات‌ انقلاب‌ اسلامی‌ برای‌ زنان‌ مسلمان‌ ایران‌ است.» ۱۳۷۲/۹/۱۷

روزنامه جام جم 

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها