موسیقی تیتراژ عصاره یک سریال است
گفت‌وگوی «جام‌جم» با مهدی محمدنژاد، آهنگساز تیتراژ سریال «ابر می‌بارد»

موسیقی تیتراژ عصاره یک سریال است

نگاهی به آثار ساخته شده درباره کووید-۱۹ در تلویزیون

«کرونا» کابوس پرستاران

از زمان ورود و بعد همه‌گیری کرونا در جهان و به‌خصوص در ایران، همواره پزشکان و پرستاران در خط مقدم بودند و ایستادگی کردند. از این رو پرداختن به این افراد جزو اولویت‌های صداوسیما در برنامه‌سازی و سریال‌سازی قرار گرفت. از همان ابتدا مدیران این رسانه عزم‌شان را جزم کرده تا ساخت برنامه‌ها و سریال‌هایی را با رویکرد حافظان سلامت در دستور کار خود قرار دهند. از طرفی مدام در بخش‌های مختلف خبری آخرین اطلاعات درباره این بیماری به مردم داده می‌شد.
کد خبر: ۱۳۹۴۳۵۶
نویسنده ​​​​​​​زینب علیپور طهرانی - گروه رسانه

در برنامه‌ها و سریال‌های تولید شده هم مدام بحث آموزش و اطلاع رسانی مدنظر قرار می‌گرفت. به‌خصوص در سریال‌های نمایشی که قالب خوب و تاثیرگذاری برای انتقال مفاهیم مهم است. ضمن این‌که تلویزیون در دوران قرنطینه و زمانی که مردم تفریحی ‌جز تماشای برنامه‌ها و سریال‌های تلویزیونی نداشتند، مبادرت به ساخت مجموعه‌های طنز می‌کرد.

در این میان برخی سریال‌ها متناسب با حال و هوای آن روزها بود که کرونا مدام جهش می‌کرد و ترس مردم روز به روز از این ویروس بیشتر می‌شد. بنابراین اغلب سریال‌های نمایشی با رویکرد آشنایی و شناخت مخاطب از این ویروس و راه‌های انتقال آن بود. از طرفی بخشی از رشادت‌ها و فداکاری‌های کادر درمان هم در این سریال‌ها به تصویر کشیده شده بود تا مخاطب بداند این افراد چه سختی‌ها و مشقت‌هایی را پشت سر گذاشته‌اند و برای حفظ جان مردم از خود گذشتگی کرده‌اند.

در کنار فداکاری‌های کادر درمان، گروه‌های سازنده فیلم و سریال هم با وجود وخامت اوضاع دست به کار شده بودند و پا به پای کادر درمان فعالیتی از جنس فرهنگی می‌کردند. در آن شرایط سخت کار می‌کردند تا سریال‌ها به موقع روی آنتن برود. «اپیدمی» اولین سریالی بود که در آن شرایط سخت با محوریت کرونا ساخته شد و خیلی مستقیم به این موضوع پرداخته بود. بعد از آن هم سریال‌های بسیاری با این موضوع ساخته و روانه آنتن شدند که در آنها یا به‌صورت مستقیم به کرونا پرداخته شده بود یا بخشی از داستان به این موضوع اختصاص داشت. به‌عنوان مثال، سریال «نون‌خ» یا «پایتخت» که مجموعه‌های طنز محسوب می‌شدند اما بخشی از داستان‌شان به این موضوع پرداخته بود.

این اواخر هم که «آزادی مشروط» با این عنوان روی آنتن رفت و حالا قرار است مجموعه دیگری با نام «ابر می‌بارد» پخش شود که نخستین سریال اختصاصی صداوسیما با موضوع بیماری کروناست که صداوسیمای مرکز گیلان با همکاری دانشگاه علوم پزشکی گیلان ساخته است. قهرمان این سریال یک خانم پرستار است که در دوران کرونا درگیر اتفاقات و ماجراهایی می‌شود که به‌زودی این سریال از تلویزیون پخش خواهد شد.

روزنامه جام جم 

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها