دبیر کمیسیون اجتماعی مجلس در گفتگو با جام‌جم آنلاین:

جایگزینی کالابرگ الکترونیکی به‌ جای یارانه نقدی به نفع کشور است

دبیر اول کمیسیون اجتماعی مجلس بیان کرد: جایگزینی کالابرگ الکترونیکی به‌جای یارانه نقدی به نفع کشور است.
کد خبر: ۱۳۹۴۰۱۶

حسین حاتمی‌ در گفتگو با جام‌ جم آنلاین جایگزینی کالابرگ الکترونیکی به‌جای توزیع یارانه نقدی را به نفع جامعه دانست و گفت: توزیع کالابرگ الکترونیکی اگر سازمان یافته مدیریت شود در تأمین نیازمندی‌های ضروری خانواده‌ها و به‌ویژه تأمین سبد غذایی خانواده و امنیت غذایی جامعه می‌تواند موثر باشد‌.

وی این روش را در صورت فراهم بودن زیرساخت‌های مورد نیاز روش موفقی خواند و گفت: فروشگاه‌های بزرگی مانند رفاه و اتکا مدلی از این سیستم‌ موفق که حداقل جامعه هدف خود را پوشش داده و تجربه موفقی در ارائه خدمات و تأمین هوشمندانه نیازها دارند و می‌توان این تجربه را به همه جامعه تعمیم داد و دغدغه خاطر خانواده‌ها را در تأمین بخشی از نیازمندی‌ها رفع کرد‌.

به گفته این نماینده مجلس، این روش، یک منش‌ و رفتار حمایتی است و تا زمانی‌که جامعه هدف به این نوع حمایت‌ها نیاز داشته باشد این روش می‌تواند تداوم داشته باشد‌.

حاتمی افزود: در این روش بهتر است دهک‌بندی طیف‌ها و خوشه‌بندی جامعه نیز مورد توجه قرار بگیرد و حتی دهک‌بندی‌ها را ریز کرده و بر اساس تعداد جمعیت خانوار به خانواده‌ها یارانه الکترونیکی داد.

حاتمی با بیان اینکه دادن یارانه برابر به همه اقشار، اجحاف در حق دهک‌های ضعیف جامعه است، گفت: با اتکا به خوشه‌بندی و اطلاعات دهک‌ها می‌توان مبلغ کف و سقف یارانه را تعیین کرد، یک مبلغ حداقلی برای همه در نظر گرفت و برای دهک‌های ضعیف‌تر به تعداد بُعد خانوار مبلغ بیشتری شارژ کرد تا دهک‌های نیازمندتر از حمایت بیشتری برخوردار شوند.

به گفته این مسئول، در این روش می‌توان عدالت نسبی را برقرار کرد و خانواده‌های آسیب‌پذیر با مقدار شارژ بیشتر خود در زمینه تهیه اقلام ضروری و کالاهای اساسی خود کمک بیشتری دریافت خواهند کرد.

وی ادامه داد: در واقع در این روش پیشنهادی، یک مبلغ ثابت برای همه افراد معین می‌شود و یارانه افراد نیازمند به‌صورت شناور و بسته به میزان نیازمندی، دهک‌‌بندی، سرانه خانوار، میزان فقر و... شارژ می‌شود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۱ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها