چشم‌بندی؛ احترام تلویزیون به مخاطب
پرونده «جام‌جم» برای فصل دوم یک سریال کمدی در گفت‌و‌گو با کارگردان، تهیه‌کننده و بازیگران

چشم‌بندی؛ احترام تلویزیون به مخاطب

نگاهی به سریال «مدیرکل» که از شبکه ۲ پخش می‌شود

مرد هزارچهره

یکی از سریال‌های کمدی و خاطره‌انگیزی که در دهه‌ گذشته از تلویزیون پخش شد و بینندگان بسیاری هم داشت، سریال عربی مدیر کل ساخت سوریه بود و ایمن زیدان بازیگر نقش اصلی سریال به دلیل نوع بازی که داشت، بین ایرانیان محبوبیت پیدا کرد. البته ناگفته نماند که یکی از دلایل جذابیت این نقش و سریال، دوبله بسیار حرفه‌ای آن بود و صدای زنده‌یاد حسین عرفانی که با تبحر و توانایی بالایی که در بازی با صدایش داشت، نقش‌های بسیاری را در آثار هنری ماندگار کرد.
کد خبر: ۱۳۹۳۸۲۲
نویسنده ​​​​​​​زینب علیپور طهرانی - گروه رسانه

مدیریت دوبلاژ این سریال را محمود قنبری برعهده داشت که او نیز جزو هنرمندان پیشکسوت و متبحر عرصه دوبلاژ است. او برای دوبله این سریال از هنرمندانی چون زنده‌یاد شهلا ناظریان، مینو غزنوی، منوچهر والی‌زاده، پرویز ربیعی، علیرضا باشکندی و نصرا... مدقالچی دعوت به همکاری کرده بود که هر کدام با توانایی‌شان توانستند کاراکترهای این داستان را به یادماندنی کنند.البته در کنار دوبله خوب و حرفه‌ای و انتخاب صداهای مناسب، داستان این سریال هم جالب و تماشایی بود. ماجرا از این قرار بود که وزیر به دوست دکتر و باهوشش پیشنهاد می‌کند مدیر‌کل یک شرکت دولتی شود. او ابتدا جواب رد می‌دهد ولی با اصرار خانواده، فامیل و دوستانش قبول می‌کند. او هر روز در قالب فردی غریبه به عنوان یک ارباب رجوع ظاهر می‌شود تا از فساد کارمندانش آگاه شود.

در هر قسمت از این سریال، او در نقش فردی جدید ظاهر می‌شد و با مستندسازی از فساد کارمندان، مچ آنها را می‌گرفت و در این مسیر با داستان‌ها و اتفاقاتی مواجه می‌شد. پرداختن به چنین موضوعی آن هم در قالب یک سریال کمدی، باعث شد این سریال هم در سوریه و هم در ایران مورد توجه مخاطبان بسیاری قرار بگیرد. ضمن این‌که مدیرکل، داستان قابل تاملی هم داشت.

همین که رئیس یک اداره به جای این‌که کسی یا کسانی را مامور کند تا برایش جاسوسی کارمندان را کنند، خودش دست به کار می‌شود و با تیپ‌ها و گریم‌های مختلف که روی صورتش انجام می‌دهد، شخصا با کارمندانش روبه‌رو و با مشکلات آنها آشنا می‌شود. از طرفی متوجه می‌شود کدام یک از کارمندان وظیفه‌شناس نیستند و از زیر کار در می‌روند و با ارباب رجوع رفتار خوبی ندارند. نگاهی که نویسنده و کارگردان به این موضوع دارند، می‌تواند در عین سرگرمی برای برخی مدیران که در راس یک شرکت یا اداره قرار دارند هم آموزنده باشد. ضمن این‌که شخصیت اصلی در سیر داستان و ماجراهایی که پشت سر می‌گذارد، به یک تحول درونی هم می‌رسد و این را مخاطب هم احساس می‌کند که احمد عبدالحق، مدیرکل سابق نیست و اصلا شباهتی به آن فردی که ابتدا وارد داستان شد، ندارد. بلکه او هم در درون خود دچار تحول و تغییراتی شده است. در نهایت این‌که مدیرکل متوجه نواقص و کمبودهایی که در اداره هست می‌شود و درصدد رفع آن مسائل برمی‌آید.

روزنامه جام جم 

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها