هنرهای نمایشی از دیرباز ازجمله هنرهای مردمی بوده و با هدف پیوند‌دادن شهروندان یک جامعه، ابزاری جهت بسترسازی فرهنگی برای عامه مردم به حساب می‌آمده است. بنابر‌همین هدف، هنرهای نمایشی می‌بایست در ارتباطی ارگانیک با شرایط تاریخی، سیاسی، اجتماعی و اقتصادی جامعه همسو باشد تا هنری متناسب با شئونات آن جامعه و با هدف ارتقای فرهنگی شکل دهد.
کد خبر: ۱۳۹۲۲۹۴
نویسنده حامد هوشیاری - نویسنده، کارگردان و مدرس تئاتر

تجربه‌های تئاتر امروز جهان بر محور جست‌وجو برای یافتن یک زبان مشترک استوار است، زبانی که بتواند رویدادهایی را که نمایشگران در آن مشارکت دارند به حرکتی پرشور تبدیل کند.

بیان هنری در تجربه‌های نمایشی رویدادی است واقعی و غیرقابل‌پیش‌بینی؛ رویدادی که در آن واحد عرصه‌ای به پهنای هستی انسان را به شکلی غیرمنتظره در می‌نوردد و با استفاده از زبان حرکت که زبان نمایش است به آفرینش تخیلی، اصیل و واقعی می‌انجامد. آفرینشی به زیبایی تجربه و تجربه‌ای به زیبایی آفرینش، که محقق نمی‌شود مگر با یارگیری و آگاهی از شیوه‌های گروهی و مدیریت گروه‌محور. تشکیل گروه موجب ساماندهی فعالیت اعضای گروه می‌شود. با تشکیل گروه، فعالیت اعضا هدفمند شده و می‌توانند علاوه بر اجرای تئاتر، دست به کارهای پژوهشی نیز بزنند و با گروه‌های دیگری تئاتری نیز تعامل داشته و از تجربیات یکدیگر کمک بگیرند؛ از این رو با ثبت گروه‌های تئاتری، فعالیت آنها هدفمندتر می‌شود و می‌توانند اهداف مشخصی را پیگیری کنند.

در سال ۱۳۹۱ تشکیل گروه‌های نمایشی بسیار جدی شد و نتایج خوبی نیز در بر داشت که فعالیت این گروه‌ها را محکم‌تر کرد. لذا این گروه‌ها در هر استان بسیار موثرند و می‌توانند خروجی‌های مناسبی در جشنواره‌ها داشته باشند. توجه دانشجویان به تشکیل گروه‌های تئاتری از زمان دانشجویی لازم است و باید بستری مناسب در دانشگاه برای دانشجویان فراهم شود تا بتوانند گروه‌های تئاتری خود را از همان زمان تشکیل دهند. همچنین امکان معرفی به گروه‌های تئاتری دیگر و فعالیت برای‌شان شکل بگیرد. وقتی که گروه‌های تئاتری شکل می‌گیرند، بازیگران و عوامل با یکدیگر بیشتر آشنا شده و کارگردان و نویسنده با گروه‌ هماهنگ می‌شوند، اما کم‌توجهی به این گروه‌ها موجب ازبین‌رفتن آنها می‌شود.

گروه‌های تئاتری حمایت می‌خواهند. لزوم حمایت از گروه‌های تئاتری باید آرمان و دغدغه‌ همیشگی اداره کل هنرهای نمایشی باشد، چراکه گسترش تئاتر، کیفیت اجراها و تثبیت شیوه‌ها و رویکردهای مورد نظر گروه‌ها با استمرار در حمایت از فعالیت حرفه‌ای آنها امکان‌پذیر است. در این میان شناسایی گروه‌های نمایشی فعال در کشور را باید نخستین گام در ارزیابی ظرفیت‌های بالقوه گروه‌ها ارزیابی کرد و فراهم‌کردن امکانات و زیرساخت‌های متناسب با گروه‌ها در گام‌های بعدی و با تقسیم عادلانه امکانات محقق خواهد شد که در این میان اداره کل هنرهای نمایشی باید نگاهی عدالت‌محور در تئاتر داشته باشد و با بسته‌های حمایتی در هدفگذاری گروه‌های نمایش سهیم و در امکانات و اعتبارات پیش‌بینی‌شده، حامی گروه‌های نمایشی باشد.

با نگاهی موشکافانه به تحولات هنر نمایش درون تاریخ درمی‌یابیم که این هنر وسیله‌ای برای بسترسازی فرهنگی در جوامع را نیز موجب شده است. از این رو از نقاط قوت حمایت از گروه‌های منسجم تئاتر، این است که گروه‌های قاعده‌مند و منضبط با فعالیت مستمر و مداوم خود می‌توانند در تامین و تغذیه اعضای گروه‌ها قوی‌تر عمل کنند و به این ترتیب به عمر حرفه‌ای خود بیفزایند. بدیهی است که حمایت جدی از گروه‌های تئاتری در سراسر کشور به کیفیت فعالیت‌های تئاتری خواهد انجامید و گروه‌های تئاتری را زنده و جریان‌ساز نگه‌می‌دارد و هویتی حرفه‌ای و جدی را برای گروه‌ها به ارمغان می‌آورد، چراکه یکی از وظایف اصلی بخش فرهنگ تقویت جنبه‌ زایندگی است و اگر فرهنگ بر زایندگی و خلاقیت مبتنی نباشد، تبدیل به یک صنعت خواهد شد که در ارائه محصولات آن به بازار ، هنر لفاف ‌شکننده آن خواهدبود.

روزنامه جام جم 

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها