برای داشتن درک عمیق و در سطح نماندن

کتابخوانی را به یک عادت تبدیل کنیم

تصویر مغفول یلدا در سینما

گرچه در سینما و در فیلم، ایده، داستان و روایت و فیلمنامه حرف اول را می‌زند اما تصویر هم در میزان اهمیت اگر بیشتر از ایده و داستان نباشد، کمتر نیست. نور، رنگ و ترکیب، زیبایی می‌آفریند و مخاطب را جذب می‌کند. با توجه به این‌که در کدام ژانر قرار است فیلم ساخته شود، استفاده از لوکیشن‌های جذاب، جلوه‌های ویژه و تصاویر منحصربه‌فرد و در عین حال آشنا و قابل‌قبول هم اهمیت دارد. انتخاب درست و دقیق یک رویداد یا لوکیشن برای این‌که روایت فیلم در آن اتفاق بیفتد، باعث جذب مخاطب و ماندگاری اثر می‌شود.
گرچه در سینما و در فیلم، ایده، داستان و روایت و فیلمنامه حرف اول را می‌زند اما تصویر هم در میزان اهمیت اگر بیشتر از ایده و داستان نباشد، کمتر نیست. نور، رنگ و ترکیب، زیبایی می‌آفریند و مخاطب را جذب می‌کند. با توجه به این‌که در کدام ژانر قرار است فیلم ساخته شود، استفاده از لوکیشن‌های جذاب، جلوه‌های ویژه و تصاویر منحصربه‌فرد و در عین حال آشنا و قابل‌قبول هم اهمیت دارد. انتخاب درست و دقیق یک رویداد یا لوکیشن برای این‌که روایت فیلم در آن اتفاق بیفتد، باعث جذب مخاطب و ماندگاری اثر می‌شود.
کد خبر: ۱۳۹۱۳۵۲
نویسنده سارا مومنی - چاردیواری

مثلا روایت داستان فیلم‌سینمایی «چهارشنبه‌سوری» در موقعیت مراسم چهارشنبه‌سوری اتفاق می‌افتد و به تصویر کشیده می‌شود. تنش و وضعیت افسرده، سرد و منفصلی که میان شخصیت اصلی فیلم و همسرش در جریان است، با موقعیت سرمای زمستان و هیجان و تنش مراسم چهارشنبه‌سوری همسو شده و به خوبی در کنار یکدیگر به موفقیت فیلم در تصویر آنچه می‌خواست، کمک کرده‌است.
روایت کل داستان فیلم سینمایی«یه حبه قند» هم در موقعیت و تصویر سبکی از زندگی خانواده ایرانی در شهر یزد اتفاق می‌افتد. مراسم ازدواج، صله رحم، ختم، ارتباط زوجین، خانواده‌ها، نوجوانان و خردسالان، همگی در این فیلم تصویرسازی شد.در سریال نمایش‌خانگی «قورباغه» هم با توجه به مسأله و محور موضوعی آن، لوکیشن مجتمع‌های اکباتان انتخاب شد.یکی از انتخاب‌ها برای لوکیشن و تصویر دوست‌داشتنی و جذاب در فیلم‌های ایرانی که در روایت داستان هم به خوبی می‌نشیند، شب یلداست؛ یکی از جشن‌های کهن ایرانی که در نمادها و داستانش، رنگ، تصویر، موسیقی، شعر، خانواده ایرانی و جمع شدن دور هم را در کنار هم دارد.

 

داستان کهن شب یلدا


شب یلدا به عنوان بلندترین شب سال، شب آخر پاییز و شب اول زمستان است که قدمتی تاریخی و طولانی دارد. در ایران باستان به خاطر این‌که «شب» پر از سکوت و تاریکی مطلق بود و دزدی و کشتار در آن انجام می‌گرفت، نوشته شده که اهریمن به وجود آورنده آن است. برای همین ایرانیان با روشن کردن آتش و شمع و روشنایی دادن به خانه‌ها در این شب، اهریمن را از خود دور می‌کنند. گرفتن مراسم و شب‌نشینی یلدا از رسوم سنتی متداول در ایران است. سفره رنگارنگ و خوراکی‌های مختلف، دیوان حافظ، شمع، شب‌نشینی و صله‌رحم و جمع شدن خانواده‌ها دور هم، نور و شمع، هنر و شعر، سرما و گرما و غیره همگی مربوط به شب یلداست.


چرا سینمای ایران به شب یلدا نیاز دارد؟


در حالی‌که این مراسم و آیین‌های ملی ایرانی یک فرصت برای سینماگران است تا مسائل و دغدغه‌های خود را در بافت و زمینه این آیین‌های ملی و ایرانی که هویت خانواده ایرانی در آن نمود پیدا می‌کند، روایت کنند اما در سینمای ایران و حتی در سریال‌های ایرانی، به «شب یلدا» خیلی پرداخته نشده‌است. داریوش مهرجویی و اصغر فرهادی از جمله کارگردانانی هستند که در فیلم‌های‌شان به بازنمایی آیین‌های سنتی، مذهبی و ملی پرداخته‌اند.



فرصت سوخته سوژه و زمینه شب یلدا در میان سینماگران


مثلا داریوش مهرجویی در فیلم‌هایش مراسم نذری‌پزان، سفره‌های رنگارنگ و هفت‌سین و نوروز دارد و اصغر فرهادی هم در فیلم سینمایی چهارشنبه‌سوری این آیین را نشان داده‌است. کیومرث پوراحمد فیلم سینمایی شب یلدا را ساخت که تلویحا در داستان و روایت قصه از کلمه و اسم شب یلدا در یکی از شخصیت‌های فیلم استفاده کرده‌است اما از خود این مراسم، تصویری بازنمایی نشده‌است. فیلم داستان پدری است که همسر و دختر کوچکش را به خارج از کشور برای دریافت اقامت می‌فرستد اما همسرش به او خیانت می‌کند و مرد با بحران بزرگی مواجه می‌شود و پس از آمدن زنی دیگر به زندگی‌اش، این تاریکی و بحران به پایان می‌رسد. نشانه‌ای از شب یلدا در فیلم دیده نمی‌شود، به جز تنهایی طولانی و تاریک مرد که در همین صفات، به شب یلدا شبیه است.



شب یلدا تمام ژانرها را در خود جا می‌دهد


در حالی‌که مراسم شب یلدا در جمع خانواده و در مفهوم صله‌رحم، رویکردی شادی‌بخش و عبور از تاریکی و رسیدن به روشنایی دارد و می‌توان به سوژه‌های مختلف در ژانرهای مختلف درام، ملودرام، وحشت، کمدی و ... در زمینه شب‌یلدا پرداخت، استفاده از یک آیین و مراسم ایرانی و ملی در زمینه سوژه و داستان یک فیلم باعث می‌شود مخاطب ایرانی زودتر و راحت‌تر با داستان فیلم و شخصیت‌ها ارتباط برقرار کند. حتی برای مخاطبان غیرفارسی زبان نیز، جنبه تبلیغی و معرفی فرهنگ و هویت ایرانی را خواهدداشت. پرداختن به خانواده و ارتباطات انسانی و اقوام در ژانرهای درام و ملودرام، استفاده از سرما، تاریکی و زمستان شب یلدا در ژانر وحشت، دادن ژانر کمدی به جمع افراد و شخصیت‌پردازی‌های مختلف از پسربچه و دختر نوجوان تا زن و شوهر و پدربزرگ و مادربزرگ و خاله و عمو و دایی و عمه در قالب خانواده ایرانی و صله‌رحم در شب یلدا و همچنین بسیاری از ایده و داستان‌های مختلف و جذاب دیگر هستند که با تم و زمینه شب یلدا می‌توانند در خلق تصویر و روایت داستان فیلم‌ها موفق باشند.



تصویر مطلوب خانواده ایرانی به کمک شب یلدا


فارغ از ژانرها، خانواده ایرانی، مفهومی است که در کمیت و کیفیت به خوبی به آن پرداخته نشده‌است. تصاویر زوجین با سطح مالی و تحصیلات و رفاه بالا اما بدون فرزند، یا پدر و مادر در طبقه مرفه اما جدا از هم، یا خانواده‌های تک‌فرزند و هسته‌ای، یا خانواده‌هایی که فرزندان زیاد دارند اما وضعیت اقتصادی خوبی ندارند، مادر و پسر، پدر و دختر و خانواده‌های نیمه‌کامل، بیشترین تصاویر بازنمایی شده از خانواده‌های ایرانی در سینمای ایران است. در حالی‌که زمینه و موقعیت شب یلدا این امکان را فراهم می‌کند که تصویری زیبا، کامل و جذاب از مناسبات، روابط و فرهنگ خانواده ایرانی در فیلم‌ها بازنمایی شود.
​​​​​​

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
افسانه کوهنوردی ایران

گفت‌وگو با افسانه حسامی‌فرد، اولین کوهنورد زن تاریخ‌ساز ایرانی در مسیر باشگاه هشت ‌هزاری‌ها

افسانه کوهنوردی ایران

جا مانده از نسل هوش مصنوعی

در گفت‌وگو با یک جامعه‌شناس، تهدیدات و فرصت‌های هوش مصنوعی برای خانواده‌های ایرانی را بررسی کرده‌ایم

جا مانده از نسل هوش مصنوعی

نیازمندی ها