شاید در میان سالمندان با گروهی از مردان و زنان مواجه شده‌باشید که بدنی نحیف و عضلاتی رنجور دارند و به نوعی دچار ضعف در حرکت هستند. در مقابل سالمندانی هم دیده‌اید که در سنین پیری چنان بدن قوی و ورزیده و پرتحرکی دارند که انگار نه انگار سنی از آنها گذشته باشد. اما رمز موفقیت در چیست؟
کد خبر: ۱۳۸۸۹۸۶
نویسنده فاخره بهبهانی - فاخره بهبهانی

با افزایش سن و به دلیل روند طبیعی پیری، بدن اغلب افراد دچار تغییراتی از جمله کاهش حجم توده عضلانی می‌شود که به آن بیماری سارکوپنیا می‌گویند. این کاهش عضله به کاهش قدرت فرد منجر می‌شود و در نتیجه تعادل و راه رفتن تحت تاثیر قرار می‌گیرد. به طور طبیعی بعد از ۴۰سالگی و با افزایش سن، هرساله بخشی از عضلات ما تحلیل رفته و در نتیجه توده عضلانی کاهش و غالبا درصد چربی بدن افزایش می‌یابد و اگر برای کاهش سرعت و میزان این روند تخریبی، کاری انجام ندهیم، به جایی خواهیم‌رسید که بخش زیادی از عضلات بدن‌مان را از دست خواهیم‌داد و در نتیجه دچار مشکلات جدی در حرکت و انجام کار‌های روزمره می‌شویم.

همچنین احتمال صدمه به بدن همچون زمین خوردن و شکستگی استخوان‌ها نیز به میزان زیادی افزایش می‌یابد. واضح است که برای کاهش میزان و شدت این تحلیل عضلانی، نمی‌توان جلوی افزایش سن را گرفت، اما می‌توانیم نکاتی را رعایت کنیم تا مانع پیشرفت این بیماری شویم. با اشاره به این‌که سطح فعالیت بدنی در کشور ما، در همه گروه‌های سنی پایین است و حتی افرادی که بیان می‌کنند فعالیت خوبی دارند، فقط به پیاده‌روی اکتفا می‌کنند، باید توجه داشته‌باشند که پیاده‌روی و سایر ورزش‌های هوازی، به تنهایی کارساز نیستند. البته پیاده‌روی سرعت تحلیل عضلات را کاهش می‌دهد، اما در کنار آن باید به انجام ورزش‌های مقاومتی و استفاده از دمبل، وزنه‌ها، بند‌های مقاومتی، دراز و نشست و... به منظور عضله‌سازی در بدن پرداخت.

تحقیقات حاکی است که کم‌تحرکی عامل اصلی بروز سارکوپنیا و ورزش موثرترین راه برای پیشگیری از این بیماری و کمک کننده به افزایش حجم عضلات است و آنچه اهمیت دارد این که در طول روز فعال باشید. رمز موفقیت سالمندان قبراق با عضلاتی ورزیده، فعالیت بدنی بالای آنهاست. ضمن این‌که باید از یک رژیم غذایی متعادل پیروی شود. متاسفانه با افزایش سن رژیم‌های کم کالری و کم پروتئین رایج می‌شود که دلیل آن تغییر در حس چشایی، مشکلات لثه و دندان‌ها، ناراحتی‌های گوارشی و ناتوانی در خرید و آشپزی کردن است. مصرف کافی پروتئین، ویتامین D، اسید‌های چرب امگا۳ موجود در آبزیان و مواد آنتی‌اکسیدانی موجود در میوه‌ها و سبزیجات برای کمک به ساخت عضلات، از اهمیتی ویژه برخوردار است. نکته مهمی که سیگاری‌ها باید بدانند این‌که سیگار از عواملی است که سبب افزایش تحلیل عضلات و در نتیجه افزایش احتمال ابتلا به سارکوپنیا می‌شود. همچنین برخی بیماری‌های استرس‌زا نیز در تشدید این بیماری دخیل است.

روزنامه جام جم 

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها