گفت‌وگوی «جام‌جم» با رضا فیاضی

برخی آثار نمایش‌خانگی خشونت را ترویج می‌کند

روزگاری بود که بازی از آموزش جدا بود. فریاد بچه‌ها که از توی کوچه به گوش می‌رسید به معنای ترک درس یا بازیگوشی بود. کمی بعد به ضرب و زور والدین، همان پسر یا دختری که در حال شیطنت و بازی بود، باید پشت میز یا کتاب و دفتر قرار می‌گرفت تا درس بخواند اما مفهوم بازی در طول سال‌های اخیر به‌کلی دگرگون شده است.
کد خبر: ۱۳۸۸۸۱۷
نویسنده سپیده اشرفی - گروه رسانه

تا جایی که حالا بخش مهمی از آموزش‌ها از طریق همین بازی اتفاق می‌افتد. این درست همان چیزی است که به نظر می‌رسد در رویکرد تازه شبکه آموزش هم به چشم می‌خورد. علی عبدالعالی، مدیر شبکه آموزش که به بهانه نشست خبری «بازی‌موازی» در جمع خبرنگاران حاضر شده بود به رویکرد‌های تازه این شبکه اشاره کرد که خود نشان از جدی گرفتن بازی به عنوان یکی از اهرم‌های اصلی حوزه آموزش دارد. کما این‌که برنامه بازی موازی هم رویکرد خود را بر همین اساس قرار داده است.

به گزارش «جام‌جم»، علی عبدالعالی، مدیر شبکه آموزش در این نشست به مسأله اهمیت توجه به صنعت گیم و استفاده از آن برای آموزش اشاره کرد و گفت: می‌خواهم با یک عدد و رقم بگویم چقدر از برخی مسائل غافل هستیم و از آن آسیب خواهیم خورد. در شرایطی که طبق آمار رسمی، بالاترین عددی که برای درآمد نفتی عنوان شده، ۲۵ میلیون دلار است، در دهه گذشته که به نام فضای مجازی گره خورده، کمترین عددی که برای درآمد این صنعت گیم عنوان شده، ۱۶۰ میلیارد دلار است. همین دو عدد به‌خوبی نشان می‌دهد چقدر نسبت به مسأله بازی و گیمینگ بی‌توجه بوده‌ایم.

آموزش بدون بازی بی‌معناست

وی تاکید کرد: اگر الان به مسأله آموزش از طریق بازی و گیمینگ توجه نکنیم، وقتی متوجه آن می‌شویم که خیلی دیر است. به نظرم سیاست و آموزش بدون گیم معنا ندارد. واقعیت این است که الان اینستاگرام معلم، قوی‌تری از معلمان مدرسه شده است. صنعت گیم در تلاش است نزدیک به ۴۰ میلیارد دلار از فیفا ۲۰۲۳ کسب درآمد کند. اگر آموزش و پرورش به این مسأله توجه نکند و متوجه نشود که بازی در حوزه آموزش تاثیرگذار است، باید کرکره خود را پایین بکشد. منحنی رشد صنعت بازی مثبت است و کشوری می‌تواند با نوجوان‌ها ارتباط برقرار کند که گیم را جدی بگیرد.

عبدالعالی عنوان کرد: حدود ۲۰ تا ۳۰ میلیون گیمر در کشور داریم که جذاب‌ترین صحنه‌ها برای‌شان بازی است. زمانی انتقاد‌های واردشده به برنامه‌های شبکه آموزش را که بررسی می‌کردیم، می‌دیدیم بیشتر خانواده‌ها معتقدند آمیخته شدن آموزش به بازی باید از برنامه‌ها حذف شود. یعنی هنوز باور نکرده‌ایم که بازی به منزله آموزش و پرورش است. مدیر شبکه آموزش به دو‌فعالیت اصلی این شبکه اشاره کرد و گفت: اولین مسأله رفتن به این سمت بوده که آموزش را با لذت ترکیب کنیم، مدرسه تلویزیونی آمیخته به بازی داشته باشیم و مسأله دیگر، حرکت سیاست‌های شبکه آموزش به سمت بازی است. حتی در نظر داریم که مجموعه‌های فیزیکی را تهیه کنیم تا بچه‌ها در آن مستقر باشند و در قالب انواع لیگ، بازی کنند. به نظرم هر بخش از بازی - از بازی‌های کنسولی گرفته تا بازی‌های توی کوچه - مزیت‌های خود را برای بچه‌ها دارد. به نظرم بازی موازی بهانه شروع یک موج است. شاید یکی از ضعف‌های این برنامه این باشد که تنها پسر‌ها آن را بازی می‌کنند.

برنامه‌های جدید شبکه آموزش برای کنکور

وی همچنین به یک اتفاق تازه در شبکه آموزش اشاره و تاکید کرد: در نظر داریم یک شبکه جدید با فرکانسی متفاوت را اضافه کنیم که روزی ۱۰ ساعت فقط به موضوع کنکور بپردازد. این برنامه‌ها به صورت مطلق رایگان است که مراحل نزدیک به پایان را سپری می‌کند و پیش‌بینی من این است که از دی‌ماه آغاز به کار کند. البته برنامه‌های ویژه‌ای برای این کانال در نظر داریم که بخشی از آن شامل آموزش‌های گسترده‌ای از سازمان ملی پرورش استعداد‌های درخشان می‌شود.

بازی، در حال تبدیل به یک رسانه است

سیاوش عقدایی، قائم‌مقام شبکه آموزش در این نشست عنوان کرد: ما در شبکه آموزش انتظار داریم که در بازه زمانی ۱۴ تا ۱۹ مخاطبان‌مان، نوجوان‌ها باشند. همین مسأله باعث شد به این فکر کنیم که چطور باید برنامه‌سازی کنیم که خوشایند این گروه از مخاطبان باشد. جذابیت بازی‌های ویدئویی زیاد است و استریمینگ و برخی پدیده‌های نو جای خود را در رسانه‌ها باز کرده، خودشان در حال تبدیل به یک رسانه هستند. به نظر می‌رسد همین اتفاق در حوزه شبکه‌های اجتماعی هم در حال وقوع است. وی تصریح کرد: ما در این حوزه یک دهه در تفکر مدیریتی عقب هستیم. تازه در حال بررسی این هستیم که حکمرانی فضای مجازی باید چگونه باشد. در حالی که کشور‌هایی مثل آمریکا به حکمرانی فضای مجازی رسیده و از این مسائل گذر کرده‌اند. فضای گیمینگ هم همین است و به نظرم تا سال ۲۰۴۰ دنیای چیز‌های جدید مثل بازی خواهد بود.

عقدایی تاکید کرد: شاید برای دهه شصتی‌ها این مسأله سخت باشد که ببینیم نوجوان‌ها پول می‌دهند تا بازی دیگران را تماشا کنند. شبکه آموزش مدت‌هاست که به فکر خلق چنین برنامه‌ای بوده و در عین حال می‌خواست همه آنچه با فرهنگ ما سازگاری دارد را رعایت کند. شروع این برنامه با جام‌جهانی قطر بود و گروه مهارت‌های عمومی درخواست‌های متفاوتی را به تهیه‌کنندگان داده بود تا در نهایت طرح بازی موازی ازسوی آقای حسین‌خواهی مورد قبول قرار گرفت.

حسین نعمتی، مدیر گروه آموزش‌های عمومی شبکه آموزش نیز در این برنامه به آیین شدن فوتبال اشاره کرد و گفت: گروه آموزش‌های عمومی شبکه آموزش همراه با جام‌جهانی تلاش کرد برنامه‌ای طراحی کند که مخاطب آن نوجوانان و دانش‌آموزان باشند. بر همین اساس طرح‌های مختلف را بررسی کردیم تا به بازی موازی رسیدیم. این برنامه مشارکت و رقابت گیمرهاست تا در کنار آن برخی مهارت‌ها مثل کنترل هیجان، کار گروهی و چیز‌های دیگر به گروه سنی مخاطب شبکه، آموزش داده شود. برنامه در قالب یک گفت‌و‌گوی طنز و کارشناسانه است.

جزئیاتی از برنامه «بازی موازی»

افشین حسین‌خواهی، تهیه‌کننده برنامه بازی موازی نیز در ادامه نشست تاکید کرد: برنامه بازی موازی قشر خاصی را هدف قرار داده و در نظر دارد گروه جوان و نوجوانی را هدف قرار دهد که با تلویزیون کاری ندارند و فقط بازی می‌کنند. تلاش‌مان این بود که این قشر را همراه کنیم. در این برنامه دو مجری داریم؛ حمید پارسا مجری - کارشناس و محسن شاهمرادی مجری اصلی و گزارشگر بازی‌هاست. این یک برنامه ورزشی فوتبالی مینیمال با چاشنی طنز است که بخش‌های مختلفی دارد. در ابتدای برنامه، پلاتوی مجری-‌کارشناس درباره بازی و مسائل فنی مطرح می‌شود. بخش طنز و نمایشی داریم و در یک بخش هم، با بازیکنان آشنا می‌شویم.

وی ادامه داد: هر تیم یک گیمر دارد که حکم سرمربی را ایفا می‌کند. هر نیمه بازی، سه دقیقه است که در برنامه به صورت کامل گزارش می‌شود. در یک بخش از برنامه، ارتباطی با قطر برقرار می‌کنیم که یک بازیگر به صورت طنز این بخش را ایفا می‌کند. در نهایت صحبت دو بازیکن را با هم داریم و جمع‌بندی بازی انجام می‌شود. برای پیش‌بینی بازی هم از یک زوج مرغ عشق کمک گرفتیم که تا به حال بازی‌ها را درست پیش‌بینی کرده‌اند.
وی درخصوص زمان پخش برنامه که حدود ۱۰قسمت آن روی آنتن رفته، گفت: بازی موازی در دو نوبت و در ساعت‌های ۱۹و۱۵دقیقه و ساعت ۲۱ روی آنتن می‌رود و دو بار هم تکرار خواهد شد.

روزنامه جام جم 

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها