اگر از فوتبالیستهایی مثل عزیز اصلی، محراب شاهرخی، احمدرضا عابدزاده، حمید استیلی، جواد زرینچه، علی انصاریان، پژمان جمشیدی و ... بگذریم که طی سالها از فوتبال به زمین سینما آمدند و به بازیگری سرک کشیدند، باید به فیلمهایی اشاره کرد که با موضوع و محوریت فوتبال ساخته شدند. هرچند در کلیت و درمجموع از همه این اندک فیلمهای تولیدشده با حال و هوای فوتبال، حتی یک فیلم درست و درمان و صددرصد فوتبالی هم درنمیآید و تقریبا هیچکدام از فیلمهای ساخته شده نتوانستند هیجان، جذابیت و التهاب یک مسابقه فوتبال را به تماشاگر منتقل کنند. البته این معضل و مسأله همه فیلمهای فوتبالی سینمای جهان است که باید در قیاسی نابرابر فقدان پویایی و «زنده» بودن خود را با یک نامیرایی دراماتیک و زیست جایگزین جبران کنند. این تلاش گاهی به بار نشسته و با حضور بازیگران، بازیکنان مشهور، محبوب، قصه و موقعیتهایی جذاب، فیلمهای تماشایی، چون «فرار به سوی پیروزی» ساخته جان هیوستن خلق شده است، اما در سینمای ایران این میل فوتبالی عمدتا بهدلیل ضعف قصه و ناتوانی در خلق موقعیتهای جذاب و پیوند ناقص سینما و فوتبال جواب نداده و نتیجهای جز شکست نداشته است، طوری که حتی ترکیب حضور فوتبالیستها و بازیگران مشهور هم دردی دوا نکرد و اسم و رسم و اعتبار هیچکدام از دو گروه به کار نیامد. «فوتبالیستها» و «بیرو» از جمله این فیلمها هستند که با وجود تمرکز روی فوتبال و استفاده از چهرههای فوتبالی موفق عمل نکردند، اولی که با ترکیبی از بازیگران شناختهشده و چهرههای فوتبالی سرشناسی باوجود کنجکاویهایی که برای تماشا در مخاطب ایجاد کرد، اثری ضعیف از آب درآمد و دومی هم که این روزها و همزمان با برگزاری جام جهانی بر پرده سینماهاست، نتوانست زندگی پرفراز و نشیب علیرضا بیرانوند را آنطور که باید به شکل جذاب و دراماتیک و مخاطب پسند ارائه دهد. حتی فیلم «مستطیل قرمز» هم که با دغدغه ارزشمند پرداختن به فاجعه بمباران زمین فوتبال چوار ایلام ساخته شد هم بهدلیل ساختار ضعیف و ترکیب بازیگران، جذابیتهای لازم را برای تماشاگر نداشت. مسافر، عمو فوتبالی، فوتبالیها، آفساید، زاپاس، عرق سرد و هتتریک از دیگر فیلمهای سینمایی با موضوع و محوریت فوتبال هستند. نکته قابل اشاره درباره بعضی از این فیلمها و درمجموع فیلمهای فوتبالی سینمای ایران اینکه هروقت فیلمسازان تنها از فوتبال برای طرح موضوع اجتماعی دیگری بهره بردهاند، آثار جذابتر و تماشاییتر از کار درآمدند. مثل مسافر که کیارستمی مسابقه تیم فوتبال پرسپولیس را تنها بهانهای برای پرداختن به بیشفعالی و پرسهزنیهای پسرک قصه میکند یا هتتریک که اعتیاد شخصیت اصلی فیلم به شرطبندی فوتبال بهانهای برای شخم زدن رابطه شکننده یک زوج جوان میشود.
روزنامه جام جم
دانشیار حقوق بینالملل دانشگاه تهران در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح کرد
یک پژوهشگر روابط بینالملل در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح کرد
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
یک کارشناس روابط بینالملل در گفتگو با جامجمآنلاین مطرح کرد