فرشید علیزاده: باید عکاس با رنگ و نور آشنا باشد مثل هنر نقاشی که زاویه دید مهم است
فرشید علیزاده: باید عکاس با رنگ و نور آشنا باشد مثل هنر نقاشی که زاویه دید مهم است
کد خبر: ۱۳۸۶۵۹۹
نویسنده سولماز نعمتی

برای هر کسی پیش آمده است که معمولا وقتی وارد نمایشگاه عکاسی می شویم سالنها خلوت هستند و تنها دو، سه نفر از جلوی تابلوها رد می شوند. عکسها به ردیف و به زیبایی با نور افکنی بر روی شان کنار هم چیده می شوند و هریک به دنبال نگاهی می گردد تا هنرعکاسی و نگاه زیبای عکاس را بفهمد فارغ از نگاه دقیق و متفکرانه ای که بتواند عکسهایی که انسان وار کنار هم ایستاده اند و انگار برای بازدیدکنندگان حرف های ناگفته ای دارند، را کشف کند. اینها درد دلهای "فرشید علیزاده" از هنرمندان فعال در زمینه هنر عکاسی است. وی متولد سال 1353 است و کار هنری اش را در سال 1368 با ورود به انجمن سینمای جوانان ایران دردفتر اردبیل شروع کرده است. علیزاده از جشنواره های مختلف به خاطر فیلمبرداری و نورپرازی جوایزی کسب کرده است و در دوره ای فیلمبرداری فیلم های سینمایی و تلویزیونی را بر عهده داشت. وی عکاسی را مثل تمامی هنرها مقدس می داند و با نثری مانند عکسهایش اینگونه می نویسد: " شهرم اردبیل چقدر غنی است و با اصالت و برای من چه کادرهایی که نیافریده وچه زیباییهایی که به من هدیه نکرده است. مشکین شهر با کوه سبلانش ، دره ی شیراوانش ، آت گلی و شهر یری ، قلعه هایش ، روستاهای باستانیش ، آلاچیق هایش ، شابیل و قوتور سویی ، اردبیل ومشکین شهر برای من مثل خانه پدری می ماند ، خانه ای که تنها امید من است." برای آشنایی با این عکاس هنرمند ، گفتگویی انجام داده ایم که باهم می خوانیم:
چطور شد از بین رشته های هنری به عکاسی علاقمند شدید و هدف اصلی تان در این راه چه بود؟
اگر از اول بخواهم بگویم در سال 68 در یکی از دفترهای اردبیل وارد سینمای جوان شدم و بعد از دوران آموزشی ، کارمان را شروع کردیم البته بصورت نیمه حرفه ای و حرفه ای کارم را ادامه دادم. برای پیش ورود به کارم مجبور شدم عازم تهران شوم. آن زمان عکاسی را شروع نکرده بودم اما فیلمبرداری را بصورت جدی در دست گرفتم و تا الان فیلمبرداری را در کنار عکاسی ادامه می دهم البته این را هم بگویم همه مرا به عنوان یک فیلمبردار می شناسند تا یک عکاس.
چند سال است که عکاسی می کنید؟
حدود 3-4 سال است که به عکاسی گرایش پیدا کردم و چون این دو رشته یعنی عکاسی و فیلمبرداری به یکدیگر مرتبط هستند برای همین بصورت مستمر و جدی کارم را دنبال می کنم که تصمیم گرفتم کارهای اولم را از اردبیل شروع کنم چون به شهر و استان خودم دینی که دارم را می خواهم ادا کنم و آن طبیعتی که در اردبیل دیده ام را به عنوان سوژه های خاص برای عکاسی شروع کردم وقصد دارم یک کتابی از عکاسهای مناطق اردبیل به چاپ برسانم و معرفی کنم. تا جایی که می دانم تمامی استانها از مناطق و مناظر شهر خود کتابی به چاپ رسانده اند اما اردبیل با وجود طبیعت خارق العاده ای که دارد تا به حال دست به چنین کاری نزده است.
این کتاب برای صنعت توریسم چه فوایدی خواهد داشت؟
 وجود این کتاب برای توریسم بسیار مناسب و مفید است چون توریسم با کتاب می تواند مناطق شهر و استانها را به خوبی شناسایی کند. به فرض مثال: وقتی توریستی از فرودگاه امام خمینی وارد کشورمان می شود برای شناختن شهرها و نقاط دیدنی نیاز به کتابهایی به عنوان معرفی شهرها و استانهای ایران دارد و با دیدن عکسهای کتابها ، مکان مورد نظر خود را برای اقامت و دیدن انتخاب می کند. جای تاسف دارد که شهر ما با وجود اینهمه اماکن تاریخی و گردشگری و طبیعت ناب که در هیچ کجای ایران یافت نمی شود ، فاقد این کتاب است.
در اردبیل چه اقداماتی در این باره انجام گرفته است؟
در بحث تورسیم در مورد استان اردبیل هیچ اقدامی تا به حال انجام نیافته و جدی گرفته نشده است. کسانی که از طبیعت و مناطق بی نظیر اردبیل اطلاعی دارند معمولا از همسایه هایی مثل : تبریز و رشت و تهران هستند. و من به عنوان یک عکاس این را وظیفه خودم دانستم که حدالمکان سعی می کنم کتابی به عنوان یک معرفی نامه از اردبیل در اختیار گردشگران و توریسم ها بگذارم. و اگر مسئولان حمایت کنند این هدف مهم حتما به زودی به مرحله اجرا خواهد رسید.
مشوقتان برای انجام کتابی به عنوان معرفی نامه چه کسی بود؟
من در یک خانواده هنری به دنیا آمده ام. یعنی از بین 5 برادر 4تای آنها در کارهای هنری فعالیت دارند. در کارهایی مثل ترجمه کتاب ، نویسندگی ، فیلمبرداری ، انیماتور و سینما فعالیت دارند. برای همین من نیز خودم را مسئول این کار دانستم که حداقل بتوانم با گرفتن عکس از مناظر و مناطق شهر خودم کتابی را به تمام دنیا معرفی کنم و دینی که بر گردن دارم را ادا کرده باشم.
از چه سوژه هایی معمولا عکس می گیرید؟
بیشتر سوژه کارهایم در مورد طبیعت و در برخی دیگر در مورد مردم شناسی و میراث فرهنگی است. در این سه بخش به طبیعت بیشتر علاقه دارم و در هنر عکاسی طبیعت وسعت زیادی دارد و شناخته شده است.برای همین باید عکاس با رنگ و نور آشنا باشد مثل هنر نقاشی که زاویه دید مهم است و البته به غیر از آن لنزهای متفاوت می تواند در پیشبرد کار کمک کند. یک عکاس طبیعت باید از تمام غنون عکاسی آشنایی کامل داشته باشد و مخاطب را از حرف های ناگفته ی خود در عکاسی آگاه کند و هرچه قدر کار حرفه ای تر و زیباتر گرفته شود مخاطب به راحتی می تواند با آن رابطه برقرار کند.
تا کنون در جشنواره های عکاسی نیز شرکت داشتید؟
تا به حال عکسهایم به جشنواره ها نفرستادم و شرکت نکردم. برای اینکه جشنوار ه ها بیشتر سلیقه ای و موضوعی شده است. برای همین تا به حال قصد شرکت در جشنواره های عکاسی را نداشته ام.
برای شرکت و یا صنفی نیز کار می کنید؟
تا به حال برای شرکت و یا صنفی کار نکردم. خودم در اردبیل شرکت فیلمبرداری و عکاسی داشتم که نتوانستم در شرکت و کارم موفقیت خاصی را کسب کنم. در هنر عکاسی و فیلمبرداری رابطه بیشترین تاثیر را دارد. وقتی رابطه ها نزدیک و صمیمی است فکر می کنم نیازی به داشتن شرکت نباشد.




سولمازنعمتی _ خبرنگار






newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها