سال‌ها طول کشیده تا دانشمندان و محققان به نتایج و کشف روش‌هایی برسند تا بشر آن‌طور که دلش می‌خواهد زندگی کند؛ از تکنولوژی‌هایی که او را به همه دنیا وصل می‌کند تا مقابله با چاقی افراطی و پیری زودرس و نمونه‌هایی شبیه به این! اما این نیمه پر لیوان است؛ لیوانی که یک نیمه‌خالی هم دارد و ما را آن‌قدر تنبل و بدون تفکر بار آورده است که به هوای استفاده از این چنین علم‌هایی، خودمان دست از مراقبت برای سلامتی‌مان بکشیم و آخرش هرچه شد، خیال‌مان جمع باشد که عمل‌های جراحی هست. گاهی برای لاغر شدن و گاهی برای جوان شدن. اما در این میان؛ شما کدام را انتخاب می‌کنید؟
کد خبر: ۱۳۸۶۱۰۶
نویسنده نرگس خانعلی‌زاده - گروه جامعه
کمتر کسی است که دلش نخواهد همیشه زیبا و جوان بماند. البته بهتر است بگوییم که همه انسان‌ها در ناخودآگاه‌شان تمایل به زیباتر شدن دارند؛ تمایل به این‌که بهتر از آنچه که هستند به نظر بیایند، اما واقعیت این است که این شکل از گسترش جمعی از تمایل به زیبایی در جامعه گاهی آن‌قدر به افراط می‌رسد که میانسالان و سالمندان از پرمخاطب‌ترین افراد برای عمل‌ها و تزریق‌های جراحی هستند؛ شاید، چون با این کار می‌خواهند از پیری فرار کنند و تغییرات طبیعی را نمی‌پذیرند. در واقع این قشر از جامعه یکی از پرمخاطب‌ترین گروه‌ها برای انجام عمل‌های جراحی، تزریق‌های زیبایی، استفاده از لوازم آرایشی به‌صورت اغراق‌آمیز و‌... هستند. موضوعی که تا حدودی قابل درک، اما به همان اندازه هم قابل‌تامل است؛ این‌که چرا به چنین جایگاهی رسیده‌ایم؟

من پیر نیستم

قریب به اتفاق کارشناسان معتقدند که فضایی که از طریق رسانه‌های جمعی به افراد القا می‌شود باعث گرایش افراد به سمت عمل‌های جراحی شده است؛ خواه برای زیبایی و خواه برای جوانی! تفاوتی ندارد. در واقع این‌طور به‌نظر می‌رسد که افراد زمانی مهر تأیید از اطرافیان‌شان می‌گیرند که از نظر ظاهر و به‌هر قیمت و تحت هر شرایطی، گاهی با عمل‌های زیبایی گاهی آرایش‌های غیرمتعارف و گاهی تزریق‌های وقت و بی‌وقت، زیبا شده باشند: «سفیدی موهایم را دوست ندارم؛ من سنی ندارم که این حجم از موی سفید روی سرم باشد.» این را خانم تقریبا چهل و خرده‌ای ساله‌ای می‌گوید که معتقد است هنوز برای موی سفید داشتن زیادی جوان است؛ برای همین هم هست که کمتر کسی او را با موی بدون رنگ دیده است. شاید هم کمتر کسی به او گفته است که چقدر با مو‌های سفید، زیباست و چقدر گذر عمر و تجربه در همین سفیدی‌هایش دیده می‌شود؛ برای همین است که موهایش ماه به ماه رنگ می‌شود و دیگر جان تازه‌ای برای ریشه این مو‌ها نمانده است.

زندگی بی‌تو محاله

حالا اگر تمام ابزار‌هایی که موجب زیبایی و جوانی افراطی می‌شود را از آدم‌ها بگیریم چه می‌شود؟ موضوعی که غفور شیخی، جامعه‌شناس به آن پاسخ می‌دهد: «در برخی موارد این تمایل به زیباتر بودن و جوان‌تر شدن آن‌قدر افراطی و حاد می‌شود که فرد بدون این ابزار‌ها و بدون ادامه این سبک زندگی، نمی‌تواند آدم سابق باشد؛ اعتماد به نفس همیشگی‌اش را ندارد.

توانایی‌هایی که قبلا داشت را از دست می‌دهد، منزوی، بی‌حوصله، کم‌رو و... می‌شود.» او می‌گوید که زیبا بودن و جوان ماندن و اصطلاحا همرنگ جماعت شدن همان چیزی است که به آن‌ها قدرت حضور در جامعه را می‌دهد. در واقع شیخی معتقد است که برخی از افراد مسن، زمانی می‌توانند زندگی عادی داشته باشند که همچنان بسیاری از علائم و نشانه‌های کهولت سن را نداشته باشند و آن را پنهان کنند تا بتوانند در جمع‌های جوانانه شرکت کنند، اما انگار نمی‌دانند که واقعا دل است که باید جوان باشد.

همیشه پای یک فضای مجازی در میان است

این روز‌ها درباره هر موضوعی که صحبت می‌کنیم، رشته یکی از نخ‌هایش به فضای مجازی می‌رسد؛ فضایی که آن‌قدر تاثیرگذار است که می‌تواند در بازه زمانی تقریبا کوتاهی، همه‌چیز را دگرگون کند: «همین چندوقت پیش، تصاویر یکی از بازیگر‌های کشور ترکیه را دیدم که چند سالی از من بزرگ‌تر است، اما شبیه دختر‌های ۳۰ساله می‌ماند.» این را خانم تقریبا میانسالی می‌گوید که بوتاکس و تمدید‌بوتاکس، به یکی از فعالیت‌های همیشگی در زندگی‌اش تبدیل شده است. راست هم می‌گوید؛ تماشای چهره‌های سراسر دنیا که هیچ نشانی از علائم پیری در ظاهرشان دیده نمی‌شود، هرکسی را به وسوسه می‌اندازد. آن‌ها نه موی سفیدی دارند نه روی پر‌چین و چروکی و نه حتی دست‌هایی که در گذر عمر، زیبایی‌شان را از دست داده باشند؛ طبیعی است یا مصنوعی، فرقی نمی‌کند. مهم این است که انگار ما به‌دلیل سبک زندگی‌هایی که داریم و فعالیت‌هایی که از خودمان می‌کشیم، زودتر از سن واقعی‌مان تحلیل می‌رویم. حرفش منطقی است، اما بهتر نیست از همان اول ریشه را درست کنیم و به فکر تغییر سبک زندگی‌هایی باشیم که ما را به چنین فرسودگی‌هایی نرسانند؟ موضوعی که غفور شیخی هم آن را تایید می‌کند و زیباشدن و جوان ماندن ظاهری به‌واسطه زندگی سالم را از نظر اجتماعی، چند پله‌ای بالاتر از متوسل شدن به هر راهی برای رسیدن به این هدف می‌داند.

سالم بمان و زیبا

تا دلتان بخواهد راه‌های بدون‌دردسر، بدون‌هزینه و بدون‌خطر وجود دارد برای زیبا ماندن و جوان به نظر آمدن؛ برای این‌که پوست صورت‌مان لک نیاورد و پلک‌هایمان خیلی زود افتاده نشود. برای این‌که پا‌درد و زانودرد نداشته باشیم و روز‌های میانسالی و سالمندی را به جای مسافرت‌های بدون دغدغه و خیال این دوره، مدام از این مطب به آن مطب نرویم، اما واقعا راهی وجود دارد؟ البته که همه این موارد، جزو طبیعی‌ترین علائم دوران سالمندی است، اما سالم زندگی کردن، همان راه و روشی است که می‌تواند سن فیزیولوژیک بدن شما را جوان‌تر از سن شناسنامه‌ای‌تان نشان بدهد. این را متخصصان طب سالمندی می‌گویند که معتقدند اگر سالمندی از همان روز‌های جوانی، به‌طور مداوم ورزش کند و از غذا‌های مضر مانند چربی‌ها، قند‌های زیاد و فست‌فود‌ها دوری کند، در معرض نور مستقیم آفتاب نماند و خلاصه به‌صورت طبیعی مراقب جسمش باشد، بدنی سالم‌تر، پوستی شفاف‌تر و چهره‌ای سرپاتر از آن چیزی که ما از سالمندان‌مان تصور داریم، خواهد داشت. آن‌وقت است که دیگر نیازی به کشیدن پلک و تزریق ژل به گونه و انواع عمل‌های جراحی برای جوان به نظر آمدن، ندارد. البته که آن چیزی که باید جوان بماند، دل است؛ نه پوست!

روزنامه جام جم 
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها