قوانین حفظ نباتات کشور در سال ۱۳۴۲ تدوین شده و مجلس بايد آنها را مورد بازنگری قرار دهد

ضعف صادرات، محصولات کشاورزی را زمين گير کرده است

الگوی کشت عبارت است از تعیین یک نظام کشاورزی با مزیت اقتصادی پایدار مبتنی بر سیاست‌های کلان کشور، دانش بومی کشاورزان و بهره‌گیری بهینه از پتانسیل‌های منطقه‌ای با رعایت اصول اکوفیزیولوژیک تولید محصولات کشاورزی در راستای حفظ محیط‌زیست.
کد خبر: ۱۳۸۵۸۷۴
نویسنده رضا نقیلو - کارشناس کشاورزی

یعنی در هر استان کشت محصولات زراعی، باغی یا بهره‌برداری از مراتع و جنگل‌ها متناسب با پتانسیل‌های منطقه‌ای و عوامل تولید باشد و با توجه به محدودیت‌های اقلیمی موجود، بیلان منفی آب دشت‌ها و نیاز به پایداری تولید محصولات، ما را ملزم می‌کند که در جهت روش‌های کمک به بهبود سفره‌های زیرزمینی آب و افزایش راندمان مصرف آب حرکت کنیم.در میان استان‌های ایران، سمنان با دارا بودن ۱۹۸‌هزار هکتار اراضی کشاورزی و باغی در بخش کشاورزی تولیدات خوبی دارد.

جایی که در دو دهه اخیر ۲۰‌هزار هکتار آبیاری تحت فشار در آن اجرا و ۲۰‌هزار هکتار دیگر در سال‌های اخیر در دستور کار قرار دارد.اما به‌رغم پیشرفت چشمگیر همچنان ۲۵‌درصد از اراضی کشاورزی استان هم تحت آبیاری نوین نیستند.

این موضوع در کنار ترویج الگوی کشت در استانی که یکی از شش استان خشک کشور محسوب می‌شود اما هنوز در آن کشت خربزه آن هم در سطح وسیعی از اراضی سمنان، سرخه و حتی میامی انجام می‌شود، اهمیت خاصی پیدا می‌کند.

به اعتقاد کارشناسان حوزه کشاورزی برای نهادینه‌کردن الگوی کشت در استان‌های مختلف باید نسبت به تخصیص زمین‌های کشاورزی و برنامه‌ کشت متناسب با آن منطقه و معرفی انواع گروه محصولات زراعی و باغی از سوی وزارت جهاد کشاورزی اقدام شود.در همین رابطه ارائه‌ ترکیب از پیش تعیین‌شده کشت و آیش برای مجموعه‌ای از گیاهان سازش یافته با محیط در یک منطقه معین ودوره‌ زمانی مشخص الزامی ا‌ست به‌نحوی‌که با سیاست‌های دولت و برنامه‌های اقتصادی و اجتماعی هر استان همسو باشد.

از سوی دیگر میزان کشت محصولات کشاورزی در یک منطقه باید با توجه به منابع موجود، قیمت محصولات، هزینه‌های تولید، عملکرد محصول، نیاز کشور و سیاست‌های درست انجام شود و تصمیم‌گیری در انتخاب گیاهان زراعی یا باغی مناطق مختلف براساس زیرساخت‌های موجود و سطح تکنولوژی با حفظ منابع پایه تولید در جهت تامین نیازهای اساسی کشور باشد.

با توجه به گستردگی ایران و تنوع اقلیمی مناطق گوناگون و استان‌های آن، رسیدن به الگوی کشت مناسبی که از آن بتوان حداکثر بهره‌برداری را از عوامل و نهادهای تولید به‌ویژه عامل محدود‌کننده آب به‌دست آورد ضرورتی انکار‌ناپذیر است. حالا دولت روی توسعه الگوی کشت نوین تاکید دارد اما کارشناسان اعتقاد دارند برای نیل به این منظور نیاز به اعمال مشوق‌ها و همچنین ارتقای ترویج جهاد کشاورزی است. نمونه بارز اجرای الگوی کشت در سمنان به عنوان یکی از شش استان خشک کشور نشان می‌دهد هنوز دولتمردان برنامه مشخصی برای به نتیجه رساندن این طرح مهم ندارند. در حالی که یک‌چهارم اراضی زراعی سمنان هنوز تحت فشار آبیاری نوین قرار نگرفته‌اند در سطح عظیمی از این زمین‌ها خربزه‌ای کشت می‌شود که برای تولید هر کیلو از آن به صدها لیتر آب احتیاج است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها