نتانیاهو تشکیل کابینه رژیم‌صهیونیستی را آغاز کرد

دورباطل شیاطین در تل‌آویو

پنجمین انتخابات نامشروع رژیم صهیونیستی بر سر تشکیل کابینه‌ای دیگر برگزار شد و بنیامین نتانیاهو نخست‌وزیر سابق این رژیم بار دیگر مسئولیت تشکیل کابینه ائتلافی را در تل‌آویو بر‌عهده گرفت. پیروزی نتانیاهو و شکست احزاب چپگرا در حالی رخ می‌دهد که مطابق سناریو‌های موجود در اراضی اشغالی، ائتلاف جدیدی که در آینده شکل می‌گیرد نیز ناپایدار و محکوم به سقوط است. به عبارت بهتر، صهیونیست‌ها مرحله‌ای دیگر از حرکت خود در دور باطل همیشگی را آغاز کرده‌اند.
کد خبر: ۱۳۸۵۵۶۳
نویسنده محمد علیزاده - گروه بین‌الملل
انتخابات سراسری در اراضی اشغالی در حالی برگزار شد که این رژیم در تب و تاب اختلافات داخلی شدید و فراتر از آن، بحران‌های منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای عمیق به سر می‌برد. بلاتکلیفی خاص صهیونیست‌ها در جنگ اوکراین و تنش‌های به‌وجود آمده میان آن‌ها و روسیه سبب شده است تا تردید‌هایی در‌خصوص شیوه معاملات راهبردی و تسلیحاتی آن‌ها با دولت زلنسکی در اوکراین و حامیان جنگ در ناتو ایجاد شود. فراتر از آن، پس از موفقیت اخیر حزب‌ا... و دولت لبنان در حل پرونده میدان گازی کاریش، قدرت مانور حقوقی و سیاسی صهیونیست‌ها در منطقه نیز کاهش معناداری یافته است. در این میان حضور دوباره نتانیاهو در مسند قدرت با دارا بودن چندین پرونده فساد مالی، اعتراض‌های داخلی در تل‌آویو، حیفا و سایر نقاط در اراضی اشغالی را پررنگ‌تر خواهد کرد. در کنار همه این موارد، می‌توان به موضوع اختلافات دموکرات‌های آمریکا و حزب لیکود در تل‌آویو بر سر مسائل داخلی ایالات متحده اشاره کرد.

نتانیاهو، ساز ترامپ را می‌زند

یکی از موضوعاتی که منجر به نارضایتی دموکرات‌های آمریکا از بازگشت نتانیاهو به مسند قدرت شده است، مربوط به ارتباطات خاص وی با دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور سابق آمریکا و جرد کوشنر، داماد وی است. نتانیاهو هم در پشت‌پرده و هم به صورت آشکار، در‌صدد است فضا را برای حضور دوباره ترامپ یا فرد مورد تایید وی در کاخ سفید (در انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۲۰۲۴) فراهم سازد. ماجرا به این نقطه ختم نمی‌شود. در جریان برگزاری رقابت‌های انتخابات میاندوره‌ای کنگره نیز نمایندگان و سناتور‌های حزب جمهوریخواه در برخی ایالت‌های حساس و سرنوشت‌ساز آمریکا که نتیجه نهایی انتخابات را تعیین می‌کنند، ارتباطات گسترده‌ای با نتانیاهو و لابی آیپک دارند؛ موضوعی که قطعا مورد رضایت بایدن و بلینکن نیست.

معمای اوکراین

نتانیاهو حتی اگر در نهایت موفق شود با احزاب افراطی صهیونیست از جمله یهودیان توراتی، صهیونیسم مذهبی و حزب شاس تشکیل کابینه دهد، ناچار است مواجهه با بحران‌های پایداری مانند جنگ اوکراین را در دستور کار قرار دهد. هر تصمیمی که نتانیاهو در این خصوص بگیرد برای وی بحران‌ساز خواهد شد. نتانیاهو اگر همراهی با ناتو را انتخاب کند، از سوی روسیه به بدترین نحو ممکن تنبیه خواهد شد، زیرا روس‌ها در برابر رویکرد مداخله‌گرایانه و خطرناک لاپید و همراهانش در کی‌یف نیز ایستادند و حتی آژانس یهود را در خاک کشورشان پس از دهه‌ها فعالیت تعطیل کردند. اما اگر نتانیاهو گزینه دوم یعنی عدم همراهی با ناتو را انتخاب کند (که با توجه به نفوذ آمریکا بر ناتو بعید است)، در آن صورت نیز در تقابل با واشنگتن و شرکای اروپایی آن قرار خواهد گرفت که این نیز برای صهیونیست‌ها هزینه‌ساز است. به عبارت بهتر، نتانیاهو هر انتخاباتی که در این خصوص صورت دهد، به ضرر وی و کابینه متزلزلش تمام خواهد شد. او اخیرا در مصاحبه با یو. اس.‌ای تودی گفت که در صورت به دست گرفتن دوباره سکان نخست‌وزیری، احتمال ارسال سلاح به اوکراین را بررسی خواهد کرد، اما از قطعیت ارسال سلاح به اوکراین سخنی به میان نیاورده است. وی حتی یک‌بار در گذشته صرفا از همدردی با اوکراینی‌ها در جنگ سخن گفته بود که منجر به نارضایتی زلنسکی شد.

آتش در آشیانه شیطان

بدون شک حضور مجدد نتانیاهو در مسند قدرت یا حتی ناتوانی وی در تشکیل کابینه و ظهور یک دولت ائتلافی دیگر، مولد بحران‌ها و ناآرامی‌های گسترده‌ای در اراضی اشغالی خواهد بود. بسیاری از ساکنان اراضی اشغالی از این‌که نتانیاهو دوباره در کسوت نخست‌وزیر برگشت، شدیدا معترض هستند. وقوع برخی درگیری‌های خیابانی میان طرفداران نتانیاهو و مخالفانش در بخش‌هایی از اراضی اشغالی که پس از قطعیت یافتن نتایج انتخابات صورت گرفته، حکایت از همین مسأله دارد؛ ضمن آن‌که گروه‌های مقاومت فارغ از این‌که چه کسی در تل‌آویو قدرت را در دست گیرد، خود را برای مواجهه همه‌جانبه با موجودیت رژیم نامشروع و کودک‌کش صهیونیستی آماده ساخته‌اند. قدرت مقاومت طی سال‌های اخیر به اندازه‌ای افزایش یافته که حتی دیگر دامنه عملیات آن در اراضی اشغالی نیز محدود به مناطق نزدیکی نوار غزه و کرانه باختری نیست. امروز گروه‌های مقاومت عمق استراتژیک صهیونیست‌ها را هدف قرار می‌دهند و این بدترین خبر ممکن برای تل‌آویو است. علاوه بر آن، موشکباران تل‌آویو و حیفا در نبرد سال ۲۰۲۱ میان صهیونیست‌ها و مقاومت فلسطین، نشان داد که موشک‌های مقاومت برای ورود به اراضی اشغالی و هدف قرار دادن همه نقاطی که تا چندی پیش غیر‌قابل‌دسترس جلوه می‌کردند، آماده هستند. روز‌های سختی در انتظار صهیونیست‌هاست، فارغ از این‌که چه کسی پازل‌های سیاست و قدرت را در تل‌آویو بچیند.

روزنامه جام جم 
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها