گفت‌وگو با محسن اردستانی‌رستمی، کارگردان مجموعه «ماجرای امروز»

ماجرایی به عشق ایران

در گفت‌وگو با مدیر رادیو گفت‌وگو مطرح شد

ماجرای یک شبکه رادیویی و مخاطبانی که روی موجش قفل می‌شوند

رادیو گفت‌وگو سال 1385 با هدف ایجاد فضای چندصدایی در ایران راه‌اندازی شد و با توجه به فضای متفاوتی که در رسانه‌ملی ایجاد کرد، اقدام متفاوتی در نظام رسانه‌ای ایران تلقی می‌شد. رادیو گفت‌وگو در سال‌های گذشته شاهد حاشیه‌های فراوانی مانند ماجرای پرحاشیه برکناری سجاد صادقی، مجری ــ کارشناس رادیو گفت‌وگو در 18خرداد 1389 با نامه حسن روحانی به‌دلیل انتقاد از سیاست‌های اقتصادی دولت بوده است.
کد خبر: ۱۳۸۴۸۷۷
نویسنده مجتبی برزگر - خبرنگار

وی درباره این اخراج و حواشی دیگر صحبت کرد و گفت: نمی‌توانستم مانند برخی مجری‌ها بی‌خاصیت باشم و به ماجرای قفل زدن در استودیو به روی مخالفان برجام اشاره نکنم. رادیو گفت‌وگو در این سال‌ها برنامه‌هایی روی آنتن برده که بسیار مخاطب داشته است، مثل خارج از متن، حال خوب، گستره سیاست، گفت‌وگوی روز، بدون خط‌خوردگی، درست بنویسیم، درست بخوانیم و بخش جالب و جذابی به نام مناظره که خیلی هم طرفدار دارد. این شبکه در این سال‌ها مدیران زیادی هم به خود دیده است؛ از مسعود ترقی‌جاه گرفته که در زمان حضور محمدحسین صوفی به‌عنوان معاون صدا، این مسئولیت را پذیرفت که بسیاری از سیاست‌های این شبکه هم در زمان او تغییر کرد تا امروز که رضا کوچک‌زاده، عهده‌دار این مسئولیت است.وقتی با کوچک‌زاده لحظاتی به گفت‌وگو نشستیم او درباره چرایی تشکیل این شبکه رادیویی گفت. رادیویی که آمده تا آستانه تحمل جامعه برای نهادینه‌سازی نقدپذیری، جریان‌سازی مؤثر بر نخبگان و کنشگران جامعه ایرانی، ترویج مباحث عالمانه و توسعه آزاداندیشی عاقلانه را ارتقا بدهد. 
او در عین تأکید روی تضارب آرا و افکار در این شبکه رادیویی، معتقد است در رادیو گفت‌وگو کسی به‌دنبال سیاسی‌کاری یا مچ‌گیری نیست بلکه همه می‌کوشند در فضایی تعاملی به نقاط مشترک و وفاق نائل شوند.این رادیوی 24ساعته روی موج اف‌ام ردیف 103.5مگاهرتز شنیدنی است. مشروح این مصاحبه را در ادامه بخوانید: 

 چرا رادیو گفت‌و‌گو شکل گرفت و دلیل راه افتادن چنین شبکه‌ای چیست؟
گفت‌وگو نیاز مبرم جامعه ایرانی برای درک صداهای متفاوت جامعه و رسیدن به یک تعامل و هارمونی ذیل منافع و امنیت ملی جمهوری اسلامی ایران است. از همین جهت این رادیو در سال 1385 جهت تعمیق «چندصدایی» در جامعه و با شعار صدای اندیشه‌ها  با هدف روشنگری راه اندازی شده است. تلاش و عملکرد  16ساله این شبکه نیز در این راستا بود تا در میزگردهای گفت‌وگویی شبکه از همه سلایق سیاسی خانواده انقلاب کارشناس بنشینند و مسائل و رخدادهای مهم جامعه ایرانی در ابعاد سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی را به بحث بگذارند. بنابه همان ضرورتی که این شبکه آغاز به کار کرد، امروزه نیز گفت‌و‌گو یک نیاز جدی جامعه برای ایجاد تفاهمات نسلی، درک بیشتر جریان‌های سیاسی و فرهنگی از امنیت و منافع ملی در بستر تضارب آرا، تعمیق بیشتر گفتمان‌های انقلاب اسلامی و افزایش روحیه اتحاد ملی در کشور است که باید بیش از پیش مورد حمایت و تقویت شود.

 مخاطب این رادیو چه کسانی‌اند؟
مخاطبان رادیو گفت‌و‌گو کسانی‌ هستند که موج رادیوی‌شان را روی موج این شبکه قفل می‌کنند و به مباحثه‌ها و برنامه‌های شبکه گوش فرا می‌دهند اما از جهت تخصصی، عرصه هدف، جامعه نخبگانی کشور است. جامعه‌ای که با رویکرد حل المسائلی به مسائل جامعه نگریسته و سعی دارد پاسخ به سؤالات ذهنی خود را از طرق گفت‌و‌گوهای صورت گرفته در این شبکه دریافت کند. طبعا با توجه به این‌که این شبکه پیوند وثیقی با عرصه کارشناسی و نخبگی کشور دارد در گفت‌وگوها، برنامه‌های مستند و تولیدی خود نیز همت بر آن دارد تا بیشتر بر حوزه فرهیختگی جامعه از دانشگاه تا حوزه و همه آن کسانی که رخدادهای جامعه را به صورتی عمیق پیگیری می‌کنند، تمرکز داشته باشد. ذکر این نکته ضروری است که با تغییر در مؤلفه‌های اطلاع‌رسانی و ورود ابزارهای جدید ارتباطی در فضای مجازی، رادیو گفت‌و‌گو به‌دلیل تکثر در موضوعات در کانون توجه توده مردم هم قرار گرفت. این توجه در بین مسئولان کشور در حوزه‌های مختلف هم وجود دارد.

 چه نقشه‌ای برای تبیین موضوعات اساسی حکمرانی در جامعه مثل بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی و شبهاتی که به ولایت فقیه مطرح می‌کنند، هست و چه کسی آنها را پاسخ می‌دهد؟
با توجه به رسالت رادیو گفت‌وگو در «جریان‌سازی رسانه‌ای» و «تبیین گفتمانی»  انقلاب اسلامی در یک تعامل مرتب با نظام فرهیختگانی کشور، همواره موضوعات مهم انقلاب اسلامی و کشور روی آنتن این شبکه است. از توجه به استقلال تا آزادی، عدالتخواهی، سلوک حکمرانی، تبیین نظام ولایت فقیه، چرایی استکبارستیزی و ... مورد توجه جدی است. 
در این مسیر طبعا نگاه به آینده انقلاب اسلامی در چارچوب گام دوم انقلاب و همت برای تمدن سازی نوین اسلامی، امری ضروری بوده که در تمام گروه‌های فعال در این شبکه مورد توجه جدی واقع می‌شود. نقشه راه نیز جهاد تبیین است تا مبتنی بر این فرآیند هم به‌صورت ایجابی در  باب مهم‌ترین گفتمان‌های نظام اسلامی روشنگری صورت پذیرد و هم جنگ تمام عیار رسانه‌ای و نرم دشمن را  درحد وسع این شبکه، خنثی کند. لذا با توجه به رویکرد فعال(نه انفعالی) این شبکه اهتمام اصلی تبیین واقعیات و حقایق در ابعاد مختلف و مقابله با جریان‌های تحریف و تفتین در جامعه انقلابی ایران است.
 
 هنرمندان در رادیو گفت‌وگو راه دارند یا قرار است سریالی برای این شبکه رادیویی ساخته شود؟
از جمله گروه‌های فعال این شبکه، گروه تاریخ و فرهنگ است. رویکرد این گروه مترتب بر جریان‌شناسی عرصه فرهنگی کشور و شناخت فرهنگ و تاریخ ایران زمین به نسل‌های کنونی جامعه از منظر کارشناسی و نخبگی است. ابعاد مختلف چون تاریخ فرهنگی، تاریخ معاصر، رخدادها و بایسته‌های فرهنگی، عرصه‌های هنر تراز انقلاب اسلامی شامل موسیقی، معماری، هنرهای تجسمی، سینما، نمایش و... نیز از مهم‌ترین مصادیق در گفت‌و‌گوهای بین فرهیختگانی در این شبکه است. طبعا متناسب با برنامه‌ها، حضور هنرمندان در شبکه و احصای دیدگاه‌های این قشر برای استفاده جامعه ایرانی مورد توجه جدی است. به عبارت دیگر، هنرمندان نیز بخشی از بدنه کارشناسی مهمانان این شبکه‌اند که نظرات آنها در مورد مسائل و موضوعات مطروحه در میزگردهای این رادیو احصا و به مخاطبان شبکه ارائه می‌شود. طبعا مبتنی بر تلاش برای گفت‌وگو در جامعه، هنرمندان متعهد و وفادار به ایران اسلامی از جمله گروه‌های مرجع محسوب شده و رادیو گفت‌و‌گو نیز از ظرفیت‌های این بخش از نخبگان اجتماعی و فرهنگی در جامعه استفاده می‌کند.

 جایگاه رادیو گفت‌وگو برای این‌که بتواند سواد‌رسانه‌ای جامعه و مدیران را ارتقا دهد، کجاست و آیا به این موضوع فکر می‌کنید؟
بخش‌های مهمی از تولیدات این شبکه در ارتباط با جنگ نرم دشمن و سواد رسانه‌ای جامعه ایرانی ترتیب یافته است. شناخت از عصر اطلاعات، الزامات مواجهه با رسانه‌های نوظهور، تأثیر رسانه بر جامعه و خانواده، شگردهای رسانه‌ای دشمن و آرایش جنگی آنها برای مقابله با فرهنگ و امنیت ایرانیان از موضوعات جدی و مورد اهتمام است که به آن پرداخته می‌شود.
پر واضح است که رادیو گفت‌و‌گو خود یک رسانه است که بر اقتضائات رسانه‌ای، چالش‌ها و خطرات آن آگاهی دارد و از همین رو استفاده دشمن از این ابزار برای تأثیرگذاری بر جامعه انقلابی ایران نیز امری غیرقابل کتمان است. لذا تقویت سواد رسانه‌ای عامه و شناخت از شگردهای دشمن در جنگ‌های روانی، شناختی، رسانه‌ای و نرم  از موارد فعالیت این شبکه است. نکته آن‌که امروزه بخش زیادی از زندگی مردم به فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی کوچ کرده است و باید اقتضائات یک زیست تراز با فرهنگ و الزامات حیات ایرانی نیز در این عرصه مورد توجه باشد. از این منظر رادیو گفت‌وگو بخش‌های زیادی از برنامه‌های خود را مترتب بر افزایش سواد رسانه‌ای مخاطبان خود تهیه کرده و ارائه می‌دهد. 

منبع: ضمیمه قاب‌کوچک روزنامه جام‌جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها