غیبت غیر موجه شیر در مدارس | جیب همیشه خالی آموزش و پرورش
سال تحصیلی آغاز شده است اما خبری از اجرای طرح تغذیه رایگان دانش‌ آموزان نیست

غیبت غیر موجه شیر در مدارس | جیب همیشه خالی آموزش و پرورش

جام جم آنلاین در آستانه بازگشایی مدارس‌ از لزوم توجه به تغذیه دانش‌آموزان گزارش می‌دهد

حراج سلامت دانش آموزان در بوفه‌های مدارس

بحث نظارت بر فعالیت بوفه‌های مدارس مساله مهمی است که با آغاز سال تحصیلی جدید باید بیش از گذشته مورد توجه مدیران آموزش و پرورش و وزارت بهداشت و درمان قرار گیرد، چراکه نبود نظارت بر فعالیت بوفه‌ها سلامت دانش آموزان را به خطر می‌اندازد.
بحث نظارت بر فعالیت بوفه‌های مدارس مساله مهمی است که با آغاز سال تحصیلی جدید باید بیش از گذشته مورد توجه مدیران آموزش و پرورش و وزارت بهداشت و درمان قرار گیرد، چراکه نبود نظارت بر فعالیت بوفه‌ها سلامت دانش آموزان را به خطر می‌اندازد.
کد خبر: ۱۳۸۱۱۶۵

به گزارش جام جم آنلاین، کم نیستند والدینی که این روزها دغدغه تغذیه کودکان خود در مدارس را دارند، زیرا در دو سال گذشته آنها به شکل حضوری مشغول تحصیل بوده‌اند و به قول معروف‌ خورد و خوراک‌شان در خانه تامین ‌می‌شد و احتمال این که‌ رژیم غذایی‌شان ناسالم باشد به حداقل رسیده بود.

در این بین مساله دیگری که برخی پدر و مادر‌ها را نگران کرده و ‌ روی تغذیه کودکان نیز تاثیر می‌گذارد؛ تغییر الگوی خواب دانش آموزان است.

دکتر کوروش جعفریان، استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران و متخصص تغذیه و رژیم شناسی در این باره به جام‌جم آنلاین می‌گوید: با توجه به اینکه مدارس در تابستان تعطیل بوده‌اند و در دو سال گذشته نیز تقریبا بیشتر کلاس‌های دانش آموزان به شکل مجازی برگزاری شده، الگوی خواب کودکان تغییر کرده این درحالی است که این تغییر روی الگوی تغذیه کودکان نیز تاثیر گذاشته است‌.

این تغییر زمانی نگران کننده‌تر می‌شود که بدانید تحت تاثیر این تغییرات کم نیستند کودکانی که دیگر تمایلی به خوردن صبحانه ندارند.

آن طور که دکتر جعفریان توضیح می‌دهد برای رفع این مشکل والدین باید شرایطی ایجاد کنند تا کودکان زودتر بخوابند‌ و با به موقع بیدار شدن بتوانند به خوردن صبحانه عادت کنند.

جای خالی زنگ صبحانه

حراج سلامت دانش آموزان در بوفه‌های مدارس

دغدغه‌های والدین این روزها به صبحانه نخوردن کودکان محدود نمی‌شود، چراکه بسیاری از آنها نگران این هستند که در مدارس نیز تغذیه مناسبی در اختیار کودکان قرار نگیرید یا اینکه به آنها فرصت خوردن صبحانه داده نشود.

کم نیستند کارشناسانی که معتقدند ساعت شروع مدارس نیاز به تغییر دارد، چراکه با شرایط و توانایی‌های کودکان همخوانی ندارد.

استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران دراین باره می‌گوید: ‌ فعالیت مدارس در کشورمان هشت صبح آغاز می‌شود، این درحالی است که کودکان برای شروع فعالیت به زمان بیشتری نیاز دارند تا دست کم میل به خوردن صبحانه در آنها ایجاد شود.

در این بین اما مسائل زیادی مانع از این می‌شود که ساعت شروع فعالیت مدارس تغییر کند. برای نمونه بسیاری از والدین شاغل هستند و نمی‌توانند کودکان خود را  ساعت9 صبح به مدارس برسانند.

دکتر جعفریان معتقد است، می‌توان با در نظر گرفتن تدابیری این مشکل را برطرف کرد. او ادامه می‌دهد: اگر نمی‌توانیم ساعت شروع فعالیت مدارس را تغییر دهیم باید به فکر راهکارهای دیگری باشیم.  برای نمونه مدیران مدارس می‌توانند در مدارس زنگ صبحانه ایجاد کنند و حدود 15 دقیقه را برای این مهم در نظر بگیرند.

 افت یادگیری و تمرکز

تحقیقات زیادی درباره پیامدهای نخوردن صبحانه‌ انجام شده است. با این حال کم نیستند افرادی که به این مهم توجه ندارند. با این حال لازم به یادآوری است که پیامدهای نخوردن صبحانه در کودکان جدی‌تر است و به نوعی می‌توان گفت در آینده کشور نیز تاثیر گذار است، چراکه رشد یک کشور در گرو پرورش شهروندانی آگاه و کارآمد است.

‌آن طور که استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران ‌توضیح می‌دهد‌ نتایج مطالعاتی که در این زمینه انجام شده از این حکایت دارد که نخوردن صبحانه برابر است با افت یادگیری و کاهش تمرکز در کودکان.

او ادامه می‌دهد: براساس نتایج مطالعاتی که در دانشگاه‌ ما انجام شد، می‌توان گفت  دانش‌آموزانی که صبحانه نمی‌خورند در یادگیری درس ریاضی دچار مشکل می‌شوند.

کارشناسان تاکید می‌کنند که بی‌توجهی به صرف صبحانه از سوی کودکان پیامدهای دیگری نیز دارد، برای نمونه برخی کودکان به خوردن تنقلات ناسالم رو می‌آورند‌ و سلامت آنها بیشتر به خطر می‌افتد.‌

بوفه‌های بدون ناظر

حراج سلامت دانش آموزان در بوفه‌های مدارس

مساله دیگری که باید به آن توجه کرد، نحوه مدیریت بوفه‌های مدارس است، چراکه معمولا محصولاتی در آن عرضه می‌شود که سلامت دانش آموزان را به خطر می‌اندازد.

کارشناسان تاکید می‌کنند فروش محصولاتی مانند چیپس، پفک و انواع ساندویچ  در مدارس سلامت دانش آموزان را تهدید می‌کند.

شرایط زمانی نامناسب‌تر می‌شود که بدانیم متصدیان این بوفه‌ها برای سود بیشتر اقدام به فروش محصولات بی‌کیفیت می‌کنند.

استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران تاکید می‌کند: براساس مقرراتی که برای بوفه‌های مدارس در نظر  گرفته شده متصدیان بوفه‌ها نباید محصولات غیر استاندارد بفروشند. اما چون نظارتی روی فعالیت بوفه‌ها نیست، شاهد فروش مواد غذایی ناسالم در بوفه مدارس هستیم.

کارشناسان معتقدند برای بهبود شرایط بوفه‌های مدارس وزارت بهداشت باید نظارت‌هایش را روی مدارس بیشتر کند و والدین نیز از مدیران مدارس بخواهند به این مهم توجه بیشتری داشته باشند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها