چنانچه ارکستر ملی و ارکستر سمفونیک تهران را به مثابه یک تیم‌ملی در نظر بگیریم که نماینده فرهنگ و هنر ایران است، آنگاه نبود یک رهبر دائمی برای این ارکستر معنادار می‌شود؛ چنان که گویی یک تیم از داشتن مربی ثابت محروم باشد و تعطیلی ارکستر ملی و ارکستر سمفونیک بین سال‌های ۱۳۹۰ تا ۱۳۹۳ بدون تردید توصیفی جز فاجعه فرهنگی نخواهد داشت.
کد خبر: ۱۳۸۰۹۱۵
نویسنده ام‌البنین دیوسالار - گروه فرهنگ و هنر
حالا این ارکستر‌ها و نوازندگان آن بعد از پشت سرگذاشتن روز‌های چنین دشوار و البته بحران سنگین کرونا به یک بزنگاه رسیده‌اند؛ بعد از چند سال دست به دست شدن ارکستر سمفونیک و ارکستر ملی بین رهبران مهمان، گاهی ایرانی و گاهی ایرانی‌الاصل و گاه خارجی، بالاخره مسئولان وزارت فرهنگ و ارشاد، برای ارکستر سمفونیک تهران یک رهبر دائم انتخاب کرده‌اند؛ انتخابی که از چند بابت قابل اعتنا و نویدبخش است: نخست از این بابت که رهبر دائم می‌تواند دست‌کم برای یک‌سال برنامه‌ریزی داشته باشد و فرصت کافی در اختیار خواهد داشت که اسباب رشد و اعتلای ارکستر را فراهم کند، دوم از این بابت که این انتخاب دفعی و بی‌مقدمه صورت نگرفته و نصیر حیدریان بعد از مدتی همکاری به‌صورت رهبر مهمان و ارزیابی و سنجش‌های احتمالی به‌عنوان رهبر دائمی ارکستر‌ها معرفی شده است. سومین نکته به خود نصیر حیدریان و تجربه‌هایش برمی‌گردد که این موسیقیدان را به یکی از بهترین گزینه‌های رهبری دائم ارکستر بدل کرده است.

نصیر حیدریان، علاوه بر این‌که در مهد موسیقی کلاسیک جهان تحصیل کرده، در رهبری ارکستر تجربه و تخصص دارد و هنرمندی آرام، سازنده و همراه است که از حاشیه‌سازی و جنجال به دور خواهد ماند، دو ویژگی مهم دارد که او را به یک گزینه تقریبا بی‌نظیر برای ارکستر سمفونیک بدل می‌کند؛ اول این‌که مسیر سرنوشت هنری و حرفه‌ای نصیر حیدریان چنان پیش رفت که او از کودکی و در دوره‌های مختلف آموزش موسیقی با ساز‌های مختلف از خانواده‌های ساز‌های زهی، کوبه‌ای و بادی آشنا شود و این یعنی حیدریان به‌خوبی با بخش‌های مختلف یک ارکستر بزرگ ارتباط می‌گیرد و با نوازندگی در این بخش‌ها کاملا آشناست، در نتیجه می‌تواند در برقراری ارتباط و تعامل با نوازندگان تمام بخش‌های ارکستر سمفونیک موفق باشد، دومین ویژگی منحصر به‌فرد حیدریان تجربه طولانی او در آموزش نوازندگان برای نواختن در ارکستر است. حیدریان بیشتر از دو دهه در اتریش، مشغول آموزش نوازندگان دانش‌آموخته برای همکاری با ارکستر بوده و حالا با این کوله‌بار تجربه به ایران آمده و با نوازندگان ارکستر سمفونیک همراه شده است؛ ضمن این‌که نصیر حیدریان سال‌های زیادی با ارکستر سمفونیک همکاری داشته با رهبرانی که ارکستر را هدایت کرده‌اند نیز آشنایی دارد و به عبارتی ارکستر سمفونیک از همین ابتدای دولت سیزدهم، نه‌تن‌ها یک رهبر دائم خواهد داشت بلکه از تجربه‌های یک رهبر دائم مناسب و کاردان بهره‌مند خواهد بود. تا اینجا باید به وزیر ارشاد، معاون هنری او، مدیر بنیاد رودکی و نیز شورای موسیقی که در انتخاب رهبر دائم ارکستر سهیم بوده‌اند، دست‌مریزاد گفت و امیدوار بود که نصیر حیدریان نیز متعهدانه رهبری کنسرت را به انجام برساند و البته این انتخاب شایسته زمانی به ثمر خواهد نشست که امکانات و بودجه لازم در اختیار ارکستر سمفونیک و رهبر آن قرار بگیرد و شرایط به ترتیبی مهیا شود که او قادر به عملیاتی کردن ایده‌ها و برنامه‌هایش باشد.

روزنامه جام جم 
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها