رتبه بندی معلمان در فاز اجرا | بررسی صلاحیت ها در رتبه بندی معلمان

وزیر آموزش پرورش ضمن بیان اینکه فعالیت رهیاران تحول از امروز به مدت ۱۰ روز با دوره‌های مقدماتی و تکمیلی و در آینده نزدیک، دوره‌های پیشرفته آغاز می‌شود گفت: رهیاران تحول، معلمانی هستند که مشتاقانه و با دارا بودن شرایط زمینه‌ای و امکان تداوم این فعالیت یعنی اجرایی سازی سند تحول بنیادین در این طرح شرکت کرده اند. در هر شهرستان و منطقه حداقل دو رهیار تحول در دو جنسیت مختلف که مسائل و شاخص‌های تحول بنیادین را دریافت کرده باشند باید حضورداشته و در منطقه خود با توجه به زیست بوم محیطی این شاخص‌ها را پیاده‌سازی کنند.
کد خبر: ۱۳۷۷۶۶۱

طرح رتبه ‌بندی معلمان بر اساس سند تحول بنیادین نظام آموزشی یکی از موضوعات مهمی است که در راستای ارتقای شایستگی حرفه‌ای معلمان باید به مرحله اجرا درآید. مرحله اول طرح رتبه ‌بندی معلمان در نیمه ابتدایی سال ۹۴ با بار مالی ۱۳۰۰ میلیارد تومان اجرا شد.مشمولان طرح رتبه بندی معلمان شامل آموزگار، دبیر، هنرآموز، مربی امور تربیتی، مشاوره واحد آموزشی، مراقبت سلامت، مدیر و معاون واحدهای آموزشی و تربیتی هستند. ملاک‌های اصلی در رتبه‌ بندی معلمان چیست؟. آخرین خبر درخصوص طرح رتبه بندی معلمان را در ادامه بخوانید.

به گزارش جام جم آنلاین، یوسف نوری در سفر به استان خراسان رضوی و به مناسبت هفته دولت در شبکه سیمای استانی خراسان رضوی حضور یافته و به تشریح برنامه «رهیار تحول» پرداخت.

وی گفت: دو معلم بزرگوار، شهیدان رجایی و باهنر، نهاد مقدس امور تربیتی در آموزش‌وپرورش را از خود به یادگار گذاشتند و در هفته دولت با تلاش مجدانه و مردمی سازی که از شعار‌های در حال اجرای دولت سیزدهم است یاد آن‌ها را گرامی می‌داریم.

وی هدف از سفر به استان خراسان رضوی و مشهد مقدس را حضور در جمع رهیاران تحول عنوان کرد و گفت: ۱۶۰۰ نفر از معلمان جوان به عنوان شبکه اجرایی سازی سند تحول بنیادین در مشهد مقدس مشغول آموزش و توانمندسازی هستند و این افراد شبکه بسیار مهمی را برای اجرایی سازی سند تحول بنیادین که از منویات مقام معظم رهبری و تأکیدات رییس جمهور است، تشکیل می‌دهند.

وی ادامه داد: فعالیت رهیاران تحول از امروز به مدت ۱۰ روز با دوره‌های مقدماتی و تکمیلی و در آینده نزدیک، دوره‌های پیشرفته آغاز می‌شود، زیرا در اجرای سند تحول بنیادین باید حلقه‌های واسط را از میان خود مدارس داشته باشیم و در اجرایی شدن سند تحول بنیادین مدارس باید مرکز توجه باشند.

وی افزود: تاکنون اقدامات دستوری و از بالا به پایین بوده است، اما با آسیب‌شناسی‌های انجام‌گرفته توسط خبرگان، حلقه مفقوده را تشخیص دادیم؛ باید تحول در مدرسه را با محوریت معلم آغاز کنیم.

نوری گفت: رهیاران تحول، معلمانی هستند که مشتاقانه و با دارا بودن شرایط زمینه‌ای و امکان تداوم این فعالیت یعنی اجرایی سازی سند تحول بنیادین در این طرح شرکت کرده اند. از ۷۲۶ منطقه آموزشی در هر شهرستان و منطقه حداقل دو رهیار تحول در دو جنسیت مختلف که مسائل و شاخص‌های تحول بنیادین را دریافت کرده باشند باید حضورداشته و در منطقه خود با توجه به زیست بوم محیطی این شاخص‌ها را پیاده‌سازی کنند.

وزیر آموزش‌وپرورش ادامه داد: ۲ سند تحول بنیادین موجود است؛ اولین سند ابلاغیه مقام معظم رهبری در اردیبهشت ۱۳۹۲ که سیاست‌های کلی ایجاد تحول در نظام آموزش‌وپرورش با ۱۳ سیاست در آن آورده شده است و دومین سند شامل یک سری اهداف عملیاتی به همراه ۱۳۱ راهکار ترسیم‌شده برای آن‌ها در حوزه خانواده، معلم، دانش‌آموز، محتوا و پایش کیفیت است که باید در مدرسه و در قالب یک برنامه درسی اجرا شوند؛ برنامه درسی شامل هدف، محتوا، روش‌های یاددهی-یادگیری و ارزشیابی دارای بخشی در ستاد و بخشی در خود مدرسه است.

وی در خصوص افق اجرای این سند و زمان مشخص شدن اهداف و نتایج دوره‌های رهیاران تحول گفت: تحول آغاز دارد، ولی انتها ندارد؛ ترسیم ما در سند، اجرایی سازی سند تحول بنیادین، با تشکیل قرارگاه‌هایی برای این کار است که نیاز به فازبندی، مرحله‌بندی و زمان‌بندی دارد. در گام اول رهیاران تحول آموزش خواهند دید، شاخص‌های مدرسه مبتنی بر سند استخراج و مدارس در راستای این الگو کار خواهند کرد و به میزانی که مدارس به این شاخص‌ها رسیده باشند طبقه‌بندی و رتبه‌بندی می‌شوند، یکی از بند‌های اسناد تحول بنیادین و سند تحول دولت مردمی رتبه‌بندی مدارس است.

نوری با اشاره به قانون رتبه‌بندی معلمان گفت: با تاکید ریاست جمهوری و کمک دولت در این خصوص اقدام صورت گرفته، اعتبار برای این کار در نظر گرفته‌شده و مبالغی به صورت علی‌الحساب برای اکثر فرهنگیان واریزشده، سامانه رتبه‌بندی آماده بارگذاری مدارک و رتبه‌بندی معلمان است و هر شخصی وارد سامانه شود در صورت نبودن نقص در مدارک، حدود ۱ ماه و نیم بعد رتبه خود را دریافت می‌کند، هیئت‌های ممیزه تشکیل‌شده و کانون‌های ارزیابی در حال شکل‌گیری می‌باشند و مبلغی در حدود نیمی از رتبه یک این رتبه‌بندی به مدت ۹ ماه به‌حساب معلمان واریزشده است.

وی بابیان اینکه هدف از رتبه‌بندی فقط بحث مالی نیست، تصریح کرد: رتبه‌بندی براساس ماده ۱ آیین‌نامه رتبه‌بندی برای ارتقای کیفی نظام تعلیم و تربیت، ارتقای صلاحیت‌های معلمی و رقابت در نظام تعلیم و تربیت انجام می‌شود تا تفاوت معلم با معلم، مدرسه با مدرسه و ... مشخص شود و هر ۳ سال دوباره صلاحیت‌ها بررسی خواهند شد.

نوری در خصوص عدالت که از دیگر شعار‌های دولت سیزدهم است گفت: عدالت آموزشی و نصیب تربیتی برابر مد نظر مقام معظم رهبری و ریاست جمهور است، اکثر نفرات برتر کنکور در مدارس دولتی تحصیل‌کرده‌اند، باشگاه دانش‌پژوهان جوان در راستای عدالت آموزشی و برنامه‌های آموزشی یکسان در تلویزیون برای همه دانش آموزان از دیگر اقدامات در این خصوص است.

به گزارش مرکز اطلاع‌رسانی و روابط عمومی وزارت آموزش‌وپرورش، وی در پایان گفت: چالش‌هایی در آموزش‌وپرورش وجود دارد، اما با کمک دولت و جامعه خیرین در تلاش برای رفع آن‌ها هستیم و مدارس امسال به صورت حضوری کار خود را از مهر آغاز خواهند کرد.

آغاز رتبه بندی معلمان

به گزارش جام جم آنلاین، یوسف نوری در گفت و گویی تلویزیونی گفت: اولین اقدام تحولی در راستای ایجاد سند تحول بنیادین تحول در مرکز سقل آموزش و پرورش یعنی همان تربیت معلم است.

او گفت: دانشگاه فرهنگیان بیشینه زیادی دارد. در ابتدای دهه ۹۰ تبدیل به دانشگاه شده است، اما متاسفانه دستخوش حواشی شده که باید در این سال‌ها آن را ترمیم می‌کردیم.

نوری افزود: در دانشگاه فرهنگیان نسبت استاد به دانشجو یک به ۱۱۰ بود. در حالی که در برنامه ششم باید یک به بیست باشد. اولین اقدامی که با همکاری وزارت علوم انجام شد ترمیم این نسبت است. جمعیتی بالغ بر ۵۶۰۰ دکتر معلم داریم که از بین این‌ها ۱۰۰۰ نفر برای دانشگاه فرهنگیان جذب می‌شوند.

او گفت: در زیست بوم آموزش الکترونیکی دانشجویان ما باید مهارت کار با نرم افزار‌های رشته خود را بلد باشند لذا هر دانشجو معلمی که فارغ التحصیل می‌شود حتما باید آزمون جامع استاندارد را بدهد و ۶ مهارت را هم نیز فرا بگیرد تا گواهی سلامت معلمی را دریافت کند که در رتبه بندی نیز حائز اهمیت است.

وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: برای معلمان چند پایه در دانشگاه فرهنگیان رشته نداشتیم و اکنون این موضوع در حال پیگیری است. یعنی معلم باید تمام ۶ ساحت علمی را یاد گرفته باشد. در این مدت توانستیم دانشگاه فرهنگیان را در راستای سند تحول بنیادین احیا کنیم که کار بزرگی برای وزارت آموزش و پرورش است.

نوری درباره رتبه بندی معلمان گفت: یکی از کار‌هایی که برای معلمین باید انجام شود همین لایحه است. لایحه رتبه بندی معلمان برای یک دهه قبل است و باید اجرا می‌شد؛ که در این دولت با همت که وجود داشت سال گذشته در اسفند ماه قانونی در این بار تصویب شد.

او ادامه داد: رتبه بندی معلمان وارد فاز عملیات شده است و در این مدت آیین نامه آن نیز آماده شده، البته مشکلاتی نیز وجود دارد نهایتا آیین نامه اول در تیر ۱۴۰۱ تصویب و پس از اصلاح در ۱۵ همین ماه آیین نامه نهایی شد.

او ادامه داد: سامانه رتبه بندی معلمان از امروز باز شده است لذا به صورت آزمایشی همکاران می‌توانند کار‌های خود را انجام دهند، اما از ۲۶ مرداد ماه سامانه به صورت رسمی شروع به کار خواهد کرد.

به گفته نوری بخشی از مطالبات نیز به همکاران پرداخت خواهد شد البته این را هم باید عنوان کرد که رتبه بندی معلمان امری زمان بر است. البته از تاخیر صورت گرفته بابت آیین نامه رتبه بندی معلمان نیز از تمامی همکاران عذر خواهی می‌کنم.

او افزود: بیش از ۸۰۰ هزار نفر شامل رتبه بندی می‌شوند، اما سعی می‌کنیم سریع‌تر کار‌ها را انجام دهیم لذا بخشی از مطالبات را به تدریج پرداخت خواهیم کرد. شروع رتبه بندی برای هر فردی حداقل یک ماه طول خواهد و می‌توان گفت تا آخر سال کامل عملی خواهد شد.

نوری افزود: مسابقات فرهنگی و ورزشی معلمین ۱۴ سال بود که انجام نمی‌شد، اما امسال با همت همکاران بار دیگر احیا شد که رویداد بزرگ و خوبی در جامعه آموزش و پرورش بود. عموم اعتباراتی که از سازمان برنامه بودجه دریافت می‌کنیم حق و حقوق کارکنان آموزش و پرورش و پرسنل است.

او گفت: آموزش و پرورش به این دلیل که زود بازده نیست به آن توجه چندانی نمی‌شود که البته در این دولت سعی شده این اتفاق پیش نیاید. خیرین ما سال گذشته ۳۴۰۰ میلیار هزینه کردند، امسال هم نیز ۸۰۰۰ میلیار اعتبار پیش بینی کرده اند.

نوری درباره هزینه مدارس دولتی و غیر دولتی در کشور افزود: سه دسته مدرسه داریم. دولتی، غیر دولتی و مدارس خاص. درباره مدارس غیر دولتی اگر تخلفی صورت گرفته است با توجه به شهریه‌هایی که به نسبت به هر مدرسه تعیین کرده ایم مردم می‌توانند اعتراض خود را اعلام کنند و حتما به آن رسیدگی می‌شود. یکی از شاخص‌های تعیین شهریه مدارس، موفقیت‌های مدارس در سال‌های گذشته است که شورای مدارس غیر دولتی این ارقام وقیمت‌ها را برای مدارس تعیین کرده اند و امسال در این رابطه مشکل نداریم. تا کنون بیش از ۴۰ مدرسه را به دلیل بعضی تخلفات شناسایی شده اند.

وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: مورد دوم مدارس دولتی خاص هستند مثل مدارس سمپاد؛ که حق ثبتی را از والدین می‌گیرند که میانگین کشوری ۳ میلیون تومان است که به ۴۰ درصد افراد تخفیف‌هایی نیز تعلق می‌گیرد.

او گفت: بخش اعظمی از قبولی‌های کنکور امسال حاصل همین مدارس سمپاد دولتی است که ۳۰ درصد دانش آموزان سمپاد فرزندان همکاران فرهنگی ما هستند که وضع مالی چندان مناسبی ندارند.

وزیر آموزش و پرورش گفت: اکنون ۱۳ و نیم میلیون نفر دانش آموز داریم که بیشتر آن‌ها شهریه پرداخت نمی‌کنند. البته ما باید تمامی مدارس را با کیفیت کنیم و همه در مدارس با کیفیت درس بخوانند. وجود مدارس غیر دولتی از نظر کمی کمک به آموزش و پرورش است، اما اگر بررسی شود اختلافاتی را این موضوع در کشور به وجود آورده است. در دنیا مدارس ابتدایی غیر دولتی و خصوصی به ندرت داریم و به نوعی ما در جهان خاص هستیم.

نوری گفت: امسال ۷۵ درصد قبولی‌های ما دولتی بود، اما متاسفانه در جامعه گفته می‌شود سمپاد دولتی نیست، در حالی که مدارس استعداد‌های درخشان نیز دولتی محسوب می‌شود. برای مردم ذهنیت اشتباهی ایجاد کردند که مدارس سمپاد غیر دولتی هستند.

رتبه بندی معلمان

 اصلاحات آیین‌نامه رتبه‌بندی معلمان

هیأت وزیران در جلسه ۱۸ خرداد ۱۴۰۱ به پیشنهاد وزارت آموزش و پرورش با همکاری سازمان برنامه و بودجه کشور کشور و سازمان اداری استخدامی کشور و دو نفر از اعضای کمیسیون آموزش تحقیقات و فناوری مجلس شورای اسلامی به عنوان ناظر و به استناد ماده ۹ قانون نظام رتبه‌بندی معلمان مصوب ۱۴۰۰، آیین‌نامه اجرایی قانون یاد شده را تصویب کرد.

اما مجلس اعلام کرد که این آیین‌نامه اشکالاتی دارد و دولت، این ایرادها را برطرف کرد اما اصلاحات شامل چه مواردی است:

هیأت وزیران در جلسه نهم مرداد 1401 به پیشنهاد شماره 48645.73175 مورخ سوم مرداد 1401 معاونت حقوقی رئیس‌جمهور و به استناد اصل و یکصد و سی و هشتم قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران تصویب کرد:

آیین‌نامه اجرایی قانون نظام رتبه‌بندی معلمان موضوع تصویب‌نامه شماره 59426.ت59794ه مورخ 12 تیر 1401 به شرح زیر اصلاح می‌شود.

1- ماده(3) به شرح زیر اصلاح می‌شود:

ماده 3- مشمولان این آیین‌نامه عبارتند از معلمان موضوع جزء(1)ماده (2) قانون، اشخاص موضوع تبصره ماده(4) قانون و عناوین معادل آنها در طرح طبقه‌بندی مشاغل معلمان.

2- تبصره (3) ماده (3) به شرح زیر اصلاح می‌شود:

تبصره 3- اشخاصی که هم‌اکنون رسالت خطیر تعلیم و تربیت دانش‌آموزان را در نظام تعلیم و تربیت رسمی عمومی بر عهده ندارند، از قبیل کارکنان مأمور یا انتقالی به سایر دستگاه‌های اجرایی (با حفظ پست سازمانی یا بدون آن)، کارکنان مأمور به مدارس غیردولتی( به استثنای مدیران و معاونانی که معلم بوده و از آموزش و پرورش حقوق دریافت می‌نمایند) و افراد انتقالی به دانشگاه‌های فرهنگیان و شهید رجایی، مشمول این آیین‌نامه نمی‌باشند.

3- متن زیر به عنوان تبصره(4) به ماده(3) اصلاح می‌شود:

تبصره 4- اجرای رتبه‌بندی منوط به تکمیل فرایند استخدام مطابق قوانین و مقررات خواهد بود.

4- در جدول شماره(3) ذیل تبصره(2) ماده(4)، در ستون مربوط به شایستگی‌های حرفه‌ای، امتیاز مربوط به آموزشیار معلم به رقم(120) و امتیاز مربوط به مربی معلم به رقم(130) اصلاح می‌شود.

5- در تبصره(4) ماده(4)، بعد از عبارت «قانونی هستند» عبارت «مراجع مزبور مکلفند ظرف مهلت بیست روز تقویمی پاسخ لازم را ارسال نمایند. در غیر این صورت هیأت‌های ممیزه از طرق قانونی، مجاز به ارزیابی خواهند بود». الحاق و تبصره (5) ماده یادشده حذف می‌شود.

6- ماده (6) حذف و عنوان مواد بعدی به ترتیب اصلاح می‌شود.

7- در بند(1) ماده(9)،، عبارت «طرح طبقه‌بندی مشاغل معلمان و نیروهای توانبخشی مدارس استثنایی» به عبارت «آیین‌نامه» اصلاح و در بند (3) ماده یاد شده، بعد از عبارت «اعضای هیأت ممیزه» عبارت «مشمول قانون» الحاق می‌شود.

8- در ماده(11)، عبارت «و در صورتی که منجر به محکومیت فرد شود، متخلف علاوه بر مجازات انتظامی، از دریافت فوق‌العاده رتبه‌بندی در همان دوره ارزبابی محروم خواهد شد» حذف می‌شود.

9- در ماده(21) عبارت «مشاغل طرح طبقه‌بندی مشاغل معلمین» به عبارت «رسته آموزشی و فرهنگی( مشاغل طرح طبقه‌بندی مشاغل معلمین)» اصلاح می‌شود.

10- در ماده (24)، عبارت «و متخلف علاوه بر مجازات انتظامی، از دریافت فوق‌العاده رتبه‌بندی تا دو دوره محروم خواهد شد» حذف می‌شود.
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۱ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها