گفتگو با حسن علیزاده‌فرد، تهیه‌کننده

با امید و پشتکار «برو پی کارت»

«برو پی کارت» را اگر با تاکید بر واژه «برو» بخوانید احتمالا گمان می‌کنید در حال دست‌به‌سرکردن و فرستاند‌ن دنبال کارتان هستند. حالا یک بار دیگر بخوانیدش، با لحنی مهربانانه‌تر، حمایتی و تاکید را بر «کارت» بگذارید. احتمالا این تصور در ذهن‌تان شکل می‌گیرد که کسی یا کسانی دست‌شان را به سویتان دراز کرده‌اند و می‌خواهند تا لحظه‌ای که تصمیم می‌گیرید چطور و چگونه و از چه راهی بروید پی کارتان، همراهی‌تان کنند.
کد خبر: ۱۳۷۷۱۲۱
نویسنده نرگس کیانی - گروه رسانه
این همراهی با هدف تلاش برای شناخت بهتر اصول و چارچوب‌هایی که دانش‌آموزان باید در حین انتخاب رشته در نظر بگیرند در قالب برنامه ۲۰قسمتی «برو پی کارت» از پنجشنبه ۲۰مرداد هرشب ساعت۱۹ به همت حسن علیزاده‌فرد (تهیه‌کننده)، سعید شهبازی (مجری)، صدرا علی‌بک (طراح و کارگردان)، نیلوفر جعفری (نویسنده)، عزت ا... عزیزی (مدیرتصویربرداری)، امیر شیرزایی (تصویربردار)، سینا ا... وردی (صدابردار) و علی محمدصادق (مدیرتولید) روی آنتن شبکه امید می‌رود.

«اغلب ما از روزی که چشم باز کردیم، خودمان را در مدرسه و در حال درس‌خواندن دیدیم، درس خواندیم و پایه به پایه جلو آمدیم، اما نکته بارز اینجا بود که در مورد این‌که کدام سمتی حرکت کنیم، خودمان تصمیم نمی‌گرفتیم و همیشه یک نفر بود که بگوید این طرف یا آن طرف برو، ما هم با رفقایمان در این مسیر جلو آمدیم. آن‌ها همیشه همراه‌مان بودند، کنارمان و یک کار را انجام می‌دادیم و شاید اولین انتخاب جدی‌مان، انتخاب‌رشته دوران دبیرستان بود، بماند که آنجا هم چقدر خانواده‌هایمان به ما اجازه تصمیم‌گرفتن می‌دادند که خودمان تصمیم بگیریم چه رشته‌ای بخوانیم و کدام سمت برویم، اما باز نکته‌اش اینجا بود که با رفقایمان همراه و هم‌مسیر بودیم. انگار همه‌مان در یک قطار نشسته‌ایم و به یک سمت حرکت می‌کنیم، درحالی‌که هرکدام در یک واگن مستقر شده‌ایم، آمدیم و آمدیم تا رسیدیم به کنکور سراسری؛ جایی که هرکدام‌مان باید انتخاب کنیم بین این همه رشته، دانشگاه و شهر کدامش را می‌خواهیم یا اصلا شاید این مسیر را انتخاب نکنیم و به سمت‌وسویی دیگر برویم، اما یک چیز قطعی است؛ اینجا ایستگاه آخر این قطار است، همه‌مان باید پیاده شویم، آینده‌مان را انتخاب کنیم و برویم پی کارخودمان. خانم‌ها، آقایان به برو پی کارت خوش‌آمدید.» این آغاز نخستین قسمت از برو پی‌کارت و مقدمه‌ای بود که سعید شهبازی، مجری این برنامه در شروع آن گفت. برنامه‌ای که حسن علیزاده‌فرد، تهیه‌کننده‌اش در پاسخ به این که کدام احساس نیاز و جای خالی چه چیزی موجب شد به فکر تولید آن بیفتند، به جام‌جم چنین می‌گوید: «در این ایام حساس؛ مقطعی که متقاضیان ورود به دانشگاه کنکور را پشت‌سر می‌گذارند و در آستانه انتخاب‌رشته قرار می‌گیرند، معمولا به‌دلیل استرس بالا و نگرانی خانواده‌ها، به یک‌سری مسائل مهم توجهی که باید و شاید نمی‌شود و درواقع دانش‌آموز و خانواده اش صرفا بر شناخت خود رشته و پرس‌وجو در مورد آن متمرکز می‌شوند درحالی‌که این فقط یکی از مسائل موجود است. اگر بخواهم خلاصه بگویم، ما به بچه‌ها کمک می‌کنیم که آگاهانه‌تر، دقیق‌تر و با یک دید باز و همه‌جانبه به این مسأله نگاه کنند.»

روایت‌هایی واقعی، نه داستان‌هایی الکی

آن‌طور که در خبر اولیه‌ای که در مورد برو پی کارت منتشر شد آمده بود، در هر قسمت از این برنامه، با حضور کسانی که از کارشناسان و مشاوران باتجربه آموزشی هستند یا تجربه‌هایی در این زمینه دارند، درباره یکی از موضوعات مهمی که داوطلبان باید در انتخاب رشته به آن توجه کنند صحبت می‌شود. اتفاقی که در عمل و از آغاز پخش برو پی کارت با حضور مهمانانی، چون جواد قارایی تهیه‌کننده، کارگردان و مستندساز که با برنامه «ایرانگرد» به شهرت رسید، خشایار فهیم دکترای حرفه‌ای پزشکی، سامان سعیدی کارشناس ارشد روان‌شناسی و نجمه قنبری کارشناس تعلیم‌و‌تربیت و ... رخ داده است.

علیزاده‌فرد در پاسخ به این سؤال که انتخاب مهمانان این برنامه براساس چه اصولی انجام می‌شود و چه فاکتور‌هایی در آن دخیل است، چنین می‌گوید: «تمام تلاش ما این بود که خدای‌ناکرده از اعتماد متقاضیان سوءاستفاده نشود. آن هم در ایامی که متاسفانه کلاهبرداری‌ها در این حوزه به اوج خود رسیده است. پس شرط اول‌مان برای پیداکردن مهمانان این بود که این آدم‌ها به دنبال منفعت شخصی و مالی نباشند. ما از کسانی دعوت کردیم که سال‌هاست در حوزه خودشان به‌خوبی از آن‌ها نام برده می‌شود. این افراد عموما در حوزه تعلیم و تربیت فعال هستند و یک دغدغه مشترک دارند. ما تمام تلاش‌مان را کردیم تا از آدم‌های اصیل دعوت کنیم که روایت‌های واقعی بشنویم و نه داستان‌های الکی.» کپی‌بودن هر اثری، احتمالی است که خواه‌ناخواه در مواجهه با هر چیز تازه در گوشه ذهن جرقه می‌زند، اما علیزاده‌فرد در پاسخ به این سؤال که در تولید برو پی کارت به نمونه دیگری از برنامه‌هایی از این دست نظر داشتند یا برنامه دیگری را الگوی خود قرار داده بودند، چنین می‌گوید: «برنامه برو پی کارت در نوع محتوای خودش قطعا جزو اولین‌هاست. تمام موضوعات قسمت‌ها براساس یک نیازسنجی و تعامل با مخاطبان نوشته شده است و طی سال‌های اخیر هم برنامه‌ای نبوده که چنین دغدغه‌مند به این قبیل مسائل بپردازد؛ مسائلی که شاید گفتنش برای خیلی از افراد سودمند نباشد و موجب ضرر و زیان‌شان شود، چراکه ما در این برنامه از انواع کلاهبرداری‌های این دوران حرف می‌زنیم و خودمان به بچه‌ها به‌طور مستقیم راه انتخاب‌رشته صحیح را یاد می‌دهیم بدون این که به‌عنوان‌مثال دست به فروش محصول یا بسته‌ای بزنیم یا چیزی را شرط چیزی دیگر قرار دهیم و بگوییم برای اطلاع از فلان مورد، فلان کار را انجام دهید.» او در جواب این‌که در طراحی آیتم‌های برو پی کارت چه نکاتی را مد نظر داشتید هم چنین می‌گوید: «تمام موضوعات براساس نیازسنجی‌ای انتخاب شد که از قبل توسط تیم سردبیری صورت گرفته بود. ما نیاز‌های واقعی و مسائل متقاضیان را محور تولیدات خودمان قرار دادیم و سعی کردیم چیزی را تهیه و تولید کنیم و از چیز‌هایی حرف بزنیم که متقاضیان، نیازمند دانستن آن هستند و به آن نیاز دارند.»

آیتم‌هایی با پشتوانه پژوهشی

علیزاده‌فرد در پاسخ به این سؤال که اصلی‌ترین چالش‌شان در تولید این برنامه چه بود و تا اینجای کار، در مسیر تولید با چه دشواری‌هایی مواجه بوده‌اند، می‌افزاید: «چالش اصلی زمان محدود و هماهنگی با مهمانان بود. چون برای انتخاب مهمانان بسیار سختگیر بودیم و اصلا نمی‌خواستیم کسی را بدون تحقیق دعوت کنیم و این کمی کار را سخت و طولانی می‌کرد. از طرفی سعی کردیم در این زمان محدود همه آیتم‌ها را با یک پشتوانه قوی پژوهشی تولید کنیم. برای مثال برای تولید هریک از آیتم‌های معرفی رشته، اول با دانشجویان آن رشته حرف زدیم و بعد پژوهش‌های خودمان را شروع کردیم و پس از نوشتن سناریو بازهم آنچه را نوشته بودیم مجددا از لحاظ محتوایی با آن‌ها چک کردیم تا در این بازه زمانی حساس اطلاعات اشتباه منتقل نکنیم. همه این موارد باعث شد فرآیند پیش‌تولید کمی طولانی شود، اما خدا را شکر می‌کنیم که این طولانی‌شدن در جهت افزایش کیفیت کار بود.»

«برو پی کارت» چطور متولد شد؟

حسن علیزاده‌فرد، تهیه‌کننده برنامه برو پی کارت؛ برنامه‌ای که با هدف تلاش برای شناخت بهتر اصول و چارچوب‌هایی که دانش‌آموزان باید در حین انتخاب رشته در نظر بگیرند در گفتگو با جام‌جم در مورد دلیل تولید آن چنین می‌گوید: «ما در برو پی کارت سعی کردیم به موضوعات و مسائلی بپردازیم که برای یک انتخاب مسیر دقیق و آگاهانه، باید حتما به آن‌ها توجه کرد. این‌که متقاضیان بدانند در پی انتخاب رشته و ورود به دانشگاه فقط با یک‌سری درس و کتاب روبه‌رو نیستند و در حال گرفتن تصمیمی مهم برای ا دامه مسیر زندگی‌شان هستند.»

منبع: روزنامه جام جم 
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها