رئیس صداوسیما در هم‌اندیشی با اعضای کمیسیون فرهنگی درباره ساترا تاکید کرد‌:

تقویت حمایت از تولیدکنندگان بخش‌خصوصی

بعد از فراز و فرود‌های فراوانی که این روز‌ها پیرامون نظارت بر صوت و تصویر فراگیر مطرح شده، جبلی، رئیس سازمان صداوسیما همراه با سعید مقیسه رئیس سازمان ساترا و تعدادی از معاونانش به منظور بررسی عملکرد و وظایف این سازمان در حوزه تنظیم‌گری و نظارت بر پخش و انتشار محتوای فراگیر صوت و تصویر در بستر فضای مجازی، مهمان کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی بودند. در این جمع، رئیس سازمان صداوسیما خود را پشتیبان و حامی پلتفرم‌ها و البته ناظر بر تولید و پخش محتوای صوت و تصویر فراگیر در فضای مجازی دانست.
کد خبر: ۱۳۷۵۳۵۷
نویسنده فاطمه عودباشی - گروه رسانه

به گزارش جام جم آنلاین، در این جلسه مباحثی مطرح شد که در این گزارش به آن اشاره کرده‌ایم. ضمن این‌که تعدادی از نمایندگان مجلس هم در این باره اظهارنظر‌هایی داشتند و با علی سرتیپی تهیه‌کننده سینما هم گفتگو داشتیم که در ادامه می‌خوانید.

رئیس صداوسیما در حاشیه این نشست و در جمع خبرنگاران، مجلس و به‌ویژه کمیسیون فرهنگی را خانه دوم صداوسیما برشمرد و گفت: خود را موظف می‌دانیم هر چند وقت یکبار برای ارائه گزارش و دریافت ملاحظات و توضیحات نمایندگان و اعضای کمیسیون فرهنگی به مجلس بیاییم. جلسه بسیار خوب و مفیدی بود و گزارشی در خصوص پیشرفت اهداف تحولی در سازمان صداوسیما به نمایندگان ارائه شد و آمادگی داریم در جلسات بعدی گزارش‌های تکمیلی را نیز ارائه کنیم.

تعامل رسانه و کمیسیون فرهنگی مجلس

رئیس رسانه‌ملی درباره محور‌های گفتگو با اعضای کمیسیون فرهنگی بیان کرد: در این جلسه درباره موضوعات مختلفی از جمله حوزه تنظیم‌گری صوت و تصویر فراگیر در فضای مجازی سوالات، مطالب و گزارش‌هایی مطرح شد. وی ادامه داد: امیدواریم این تعامل و همکاری نزدیک بین رسانه‌ملی و مجلس به‌ویژه کمیسیون فرهنگی مستمر باشد.

جبلی با اشاره به بررسی عملکرد و وظایف سازمان تنظیم مقررات صوت و تصویر فراگیر در فضای مجازی (ساترا) در این جلسه تصریح کرد: ما می‌توانیم تولید محتوای نمایشی در بستر‌های فضای مجازی را یک ظرفیت بالقوه فرهنگی و روبه‌جلو برای جامعه تلقی کنیم. وظیفه قانونی صداوسیما و ساترا این است که این ظرفیت بالقوه را با حمایت از پلتفرم‌ها و نظارت بر فعالیت و تولید محتوای نمایش خانگی، بالفعل کند. می‌کوشیم تا حمایت‌مان از تولیدکنندگان محتوا در فضای مجازی و بخش خصوصی را تقویت کرده و همچنین این فعالیت‌ها را به یک مکمل مدیریت فرهنگی جامعه تبدیل کنیم.

وی تاکید کرد: افزایش هر چه بیشتر ضریب نفوذ پلتفرم‌های تولید کننده محتوای فاخر فرهنگی، به معنی این است که ضریب نفوذ رسانه‌ملی در جامعه گسترش یافته است. سازمان صداوسیما خود را پشتیبان و حامی پلتفرم‌ها و البته ناظر بر تولید و پخش محتوای صوت و تصویر فراگیر در فضای مجازی می‌داند.

ساترا مجوز تولید اثر صادر می‌کند

سعید مقیسه، رئیس سازمان تنظیم مقررات صوت‌و‌تصویر فراگیر افزود: سازمان تنظیم مقررات صوت و تصویر فراگیر در فضای مجازی (ساترا) سه نوع مجوز جداگانه صادر می‌کند و اگر افراد بخواهند در بستر فضای مجازی پلتفرم (سکو) ایجاد کنند، حتما نیازمند دریافت مجوز است. اگر رسانه‌‍‌ای در حال فعالیت است و از این قانون خبر نداشته، اکنون اعلام عمومی می‌شود. گرچه حدود پنج سال در حال اعلام است، ولی اگر کسی مجوز را دریافت نکند، خلاف قانون کشور عمل کرده است.

رئیس ساترا گفت: این سازمان مجوز تولید را هم صادر می‌کند تا پس از ساخت اثر، کسانی که سرمایه‌گذاری و تولید کرده‌اند، مدعی نشوند کاش مقررات از روز اول به آن‌ها گفته می‌شد. از روز اول باید طرح تفصیلی و بعد فیلمنامه‌ها بررسی شود و کارشناسان کمک می‌کنند تا در حد توان، مشکلاتی را که احتمالا در آینده برای طرح‌ها رخ می‌دهد از ابتدا اعلام شود.

مقیسه ادامه داد: برای نمونه ممکن است از روند یک فیلمنامه مشخص باشد که مشروب خواری ترویج می‌شود یا این‌که فیلمنامه از ابتدا تا انتها دچار سیاه‌نمایی، جنگ، غارت و جنایت است یا واقعه تاریخی فیلمنامه، سند قابل قبولی ندارد. در چنین مواردی، کارشناسان حرفه‌ای با نگاه کمک رسانی و مشاوره اعلام می‌کنند چگونه مشکلات قابل رفع است تا یک محصول قابل انتشار و خوب تولید شود.

وی تاکید کرد: ساترا یک مجوز انتشار یا پروانه نمایش هم صادر می‌کند که برای سریال‌ها و صوت و تصویر فراگیر در فضای مجازی است. پس از ساخت اثر و بررسی آن از سوی ناظران و بازبین‌های صداوسیما، تذکر‌های احتمالی داده می‌شود تا در صورت لزوم برای انتشار، مواردی از محصول حذف یا به آن اضافه شود. تولیدکنندگان حرفه‌ای، ضوابط تولید محصول را می‌دانند و مقررات در سایت ساترا وجود دارد. برای این گروه از افراد، کلاس و دوره‌های دانشگاهی برگزار می‌شود و آن‌ها گواهینامه دریافت می‌کنند. فردا هم دوره جدید آموزشی در دانشگاه صداوسیما برگزار می‌شود تا افراد برای آشنایی با ضوابط و تأسیس رسانه صدا و تصویر و تولید محصول شرکت کنند. مقیسه توضیح داد: اگر کسی در مرحله فیلمنامه یکی دو هفته معطل شود، حتما بهتر از این است که سرمایه‌گذاری و تولید داشته باشد، اما در زمان پخش و انتشار دچار مشکل شود. بررسی یک اثر پیش از تولید نهایی در همه جای دنیا بهتر از ایجاد ممیزی و تغییر در محصول نهایی است.

ساترا باید قانون مجزا داشته باشد

مرتضی آقاتهرانی، رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس در حاشیه نشست با مثبت‌ارزیابی‌کردن جلسه عنوان کرد درخصوص قانون صداوسیما، ساترا و همچنین دغدغه‌های نمایندگان صحبت شد. امیدواریم توافق‌های این جلسه عملیاتی شود. یکی از انتظارات رسانه‌ملی از مجلس، تصویب قانونی دائمی و مجزا برای ساترا است. ان‌شاءا... کمیسیون فرهنگی اقدامات لازم را در زمینه قانون ساترا انجام خواهد داد.

نظارت در اختیار صدا و سیماست

احمد راستینه هفشجانی، سخنگوی کمیسیون فرهنگی مجلس گفت: صوت وتصویر فراگیر براساس قانون، در انحصار و اختیار سازمان صداوسیما است و مدیریت واحد برای صوت‌وتصویر فراگیر از الزامات مهم مدیریت فضای رسانه‌ای کشور است. با گسترش فضای مجازی وجود قانون برای اداره صوت‌وتصویر فراگیر از طرف مجلس لازم است و از طرف صداوسیما نیز احساس می‌شود.

ساترا؛ مرجع نظارت بر صوت و تصویر فراگیر

زهره‌سادات لاجوردی، دبیر کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی دراین‌باره گفت: اعضای کمیسیون براساس قوانین موضوعی کشور و ابلاغ‌های قانونی موجود پیرامون نظارت بر صوت‌وتصویر فراگیر نسبت به لزوم نظارت بر صوت‌وتصویر فراگیر که یکی از مصادیق مهم آن سامانه‌های ویدئوی درخواستی (VOD) هاست، اتفاق‌نظر دارند و نقطه‌نظرات طرفین برای ارتقای کیفی این ماموریت نیز مورد بحث قرار گرفت.

منبع: روزنامه جام جم 
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها