برپایی «حسینیه معلی» در سراسر کشور
نگاهی به ویژه‌برنامه‌ مداحی شبکه۳ در ایام محرم

برپایی «حسینیه معلی» در سراسر کشور

گفتگو با احسان خداپرست، قائم‌مقام مرکز مأوا:

نسل عاشورا، مسافران خورشید شدند

«مأوا» از جمله مراکز فعال زیرمجموعه سازمان هنری رسانه‌ای اوج است که وظیفه هدایت، راهبری و تولید در حوزه موسیقی را به‌عهده دارد. این مجموعه طی برنامه‌ریزی گسترده‌ای که داشته با بهره بردن از هنرمندان دغدغه‌مند نماآهنگ‌های ویژه ایام محرم تولید و برای پخش از شبکه‌های رادیویی و تلویزیونی آماده می‌کند.
کد خبر: ۱۳۷۵۰۶۲
نویسنده فاطمه عودباشی - گروه رسانه
به گزارش جام جم آنلاین، برای تولید این نماآهنگ‌ها از خوانندگان مطرح کشور هم بهره برده و ضمن این‌که با توجه به تقسیم‌بندی‌ای که برای مخاطبان داشته، توانسته متناسب با ذائقه و سلایق متفاوت، آثار متنوعی را تولید کند که مورد استفاده مخاطبان قرار گیرد. تولیدات این مرکز فقط به آثاری برای بزرگسالان ختم نمی‌شود و آثار ویژه‌ای برای کودکان و نوجوانان آماده کرده تا آن‌ها را با مفاهیم عاشورایی آشنا کند. از آثار ویژه این مرکز می‌توان به نسل عاشورایی، مسافران خورشید و چراغ اشاره کرد. صحبت‌های احسان خداپرست، قائم مقام مرکز مأوا را در ذیل می‌خوانید.

احسان خداپرست، قائم مقام مرکز مأوا در پاسخ به این سوال که درباره اقدامات این مرکز برای تولیدات محرم به «جام‌جم» گفت: برای این‌که بتوانیم تولیدات هدفمند داشته باشیم از مخاطب آغاز می‌کنیم؛ بنابراین ما مخاطب را به سه یا چهار دسته تقسیم‌بندی کرده‌ایم. یک دسته مخاطب مذهبی است که اهل هیأت رفتن و برنامه‌های دینی است که برای این دسته یک‌سری محصولات تولید می‌شود. بخش دیگر تولیدات برای مخاطبانی است که کمتر وارد این فضا می‌شوند، ولی به امام‌حسین (ع) علاقه‌مند هستند و امکان یا فرصت وارد شدن به مجالس را ندارند. برای دوستان هم تولیداتی داریم.

یک اثر اربعینی برای کودکان

وی توجه به کودکان و نوجوانان و ساخت مجموعه‌هایی با محوریت عاشورا را برای این دسته از مخاطبان مهم و ضروری دانست و ادامه داد: از گذشته تاکنون ما برای کودکان تولیداتی داشتیم و داریم. به‌ویژه برای اربعین یک محصول ویژه برای حوزه کودک تولید می‌کنیم که هنوز به مرحله انتخاب نام نرسیده است. این یک محصول اربعینی با رویکرد آشنایی و علاقه‌مند کردنبچه‌ها به اربعین و امام حسین (ع) است. در ایران وقتی می‌خواهیم یک محصول فرهنگی تولید کنیم و قرار است در سه چهار دقیقه تمام مفاهیم را جا دهیم کاری دشوار و قدری خطرناک است. شاید لحظه‌ای که بچه‌ها تماشا کنند و گوش دهند، مفاهیم را تکرار کنند و دوست داشته باشند، اما در بلند مدت، عمقی را که باید برایشان اثرگذار باشد، دریافت نمی‌کنند.

پیاده آمدن با صدای رضا صادقی

خداپرست گفت: تلاش ما این است که مفاهیم زیادی را در یک اثر جا ندهیم و یک مفهوم محوری را در وسط قرار می‌دهیم تا بچه‌ها علاقه‌مند شده، خودشان دنبال کنند و ارتباط بگیرند؛ بنابراین ما برای همه مخاطبان از هر سن و قشری که باشند، سعی می‌کنیم متناسب با اقتضائات‌شان تولیداتی داشته باشیم، مثلا محصولی به نام پیاده آمدن با صدای رضا صادقی داریم که برای اربعین است. این اثر هم یک نماآهنگ و هم یک قطعه صوتی است که شبکه‌های رادیویی می‌توانند آن را پخش کنند. همچنین کسانی که کمتر می‌توانند به هیأت بروند و علاقه‌مندند یک ژانر متفاوت را گوش دهند، می‌توانند از این استفاده کنند.

قائم‌مقام مؤسسه مأوا با اشاره به تولید یک اثر دیگر عنوان کرد: یک مجموعه جذاب به نام «شب‌های دلتنگی» تولید شد که ضبط آن ادامه دارد که نماآهنگ‌های مینی‌مال است و خیلی داستانی نیست.

در واقع آرشیو تصاویری از بحث‌های معنوی و حرم امام حسین (ع) است، ولی محور اصلی این است که قطعه صوتی متفاوتی است و مخاطبان می‌توانند در ماشین یا فضای شخصی‌شان این قطعه صوتی را گوش دهند. ما سعی کرده‌ایم اثر شب‌های دلتنگی را به گونه‌ای طراحی کنیم تا فضایش طوری باشد که هم تلویزیون و هم رادیو بتوانند پخش کنند. نکته قابل تامل این که شب‌های دلتنگی محصولی است که خیلی سر و صدا کرده و مورد استقبال قرار گرفته و فصل جدید آن هم در حال تولید است.

بهره‌بردن از مداحان استانی

خداپرست در پاسخ به این سوال که در فصل جدید قرار است چه محور‌هایی داشته باشید توضیح داد: در گذشته در مجموعه شب‌های دلتنگی فقط از مداحانی که مشهور بودند استفاده می‌کردیم و در دوره جدید قدری مداحان استانی را نیز درگیر کرده و نغمه‌های فولکلور را هم اضافه کردیم و داریم به این سمت می‌رویم که شب‌های دلتنگی منظومه‌ای از همه قومیت‌های ایران شود. همچنین از دیگر تولیدات مرکز می‌توانم به نسل عاشورایی، مسافران خورشید و چراغ اشاره کنم که همه این تولیدات در قالب نماآهنگ تولید شدند.
قائم‌مقام موسسه مأوا در پاسخ به این سوال که از چه راهکار‌هایی بهره می‌برید که با ساخت آثارتان نسل جوان را به مفاهیم عاشورا و محرم مشتاق می‌کنید، توضیح داد: مهم‌ترین مسأله بحث مخاطب‌شناسی است.
 
گاهی برخی مجموعه‌ها محصولاتی تولید می‌کنند یا کار‌هایی انجام می‌دهند که صرفا جنبه نمایشی و گزارشی دارد، حتی اگر این هم نباشد فقط یک دغدغه شخصی یا سلیقه‌ای آن جمع است؛ یعنی تعدادی از افراد دور هم جمع شدند و انگیزه‌های خیلی خوبی دارند، ولی به نام کار نوجوان برای خودشان کار می‌سازند و این معضل جدی ما در حوزه فرهنگ است و بسیاری آثاری که به نام نوجوان تولید می‌شود، فقط به نام نوجوان بوده و برای کسی دیگر است و نوجوانان از آن لذت نمی‌برند؛ بنابراین نمی‌توانیم بگوییم یک مراسم، محفل و جایی داریم که واقعا کودکان و نوجوانان در آن لذت ببرند.

آن‌ها برنامه‌هایی می‌سازند که وقتی وارد جزئیات این برنامه‌ها می‌شویم، می‌بینیم هیچ کدام از اجزایش متناسب با نیاز کودک و نوجوان ساخته نشده و صرفا توانستند این‌ها را دور هم جمع کنند و یک قاب عکس زیبا از آن دربیاورند و بگویند بچه‌ها پای کارند که این هم ارزشمند است؛ اما اصل قضیه این است که بتوانیم متناسب با نیاز و سلیقه مخاطب و واقع‌بینانه تولید کنیم.

سر و صدای دهه هشتادی‌ها

وی بیان کرد: سال گذشته محصولی به نام دهه هشتادی‌ها تولید کردیم که سر و صدای زیادی کرد و اثراتی نیز برجای گذاشت؛ یعنی جنبشی که حول مسأله نوجوان شکل گرفت بعد از پروژه دهه هشتادی‌ها اثراتش را می‌بینید و در این مدت تقریبا همه ایران متخصص نوجوان شدند و می‌دیدیم کسانی که تا حالا در مورد نوجوانان هیچ حرفی نزدند احساس وظیفه و تخصص کردند و در موردش حرف زدند. دهه هشتادی‌ها برای مخاطب خاصی ساخته می‌شود؛ برای مخاطبی که نیازها، اقتضائات و سبک زندگی خود را دارد. در همان موقع نماآهنگ «دریای آرامش» را ساختیم که مختص نوجوانانی است که در فضای هیات، دین و مذهب غوطه‌ورند و این فضا کاملا برایشان ملموس است.

خداپرست افزود: نماآهنگ دهه هشتادی برای کسانی است که شاید به ظاهر هیات نروند و مشکی نپوشند، ولی این‌ها هم عاشق امام حسین (ع) هستند و کافی است یک تلنگر کوچک بخورند. پس مخاطب‌شناسی و درک نیاز مخاطب از جمله مسائل اساسی است که برای ما اولویت دارد، اما باید بگویم ما هم در آن خیلی توفیق نداشتیم و جای کار زیادی دارد. همچنین مجموعه‌ای با عنوان نسل عاشورایی داریم که مداحی‌های نوستالژی هر شب دهه اول محرم را با یک شعر جدید ترکیب کردیم. به عنوان مثال «ای اهل حرم را» با یک شعر نوجوانانه ترکیب می‌شود و بچه‌ها آن را می‌خوانند؛ این یعنی اتصال بین امروز و قدیم؛ بنابراین ما همان کار قدیم را بازسازی نکردیم. بلکه از قالب جدیدتر بهره بردیم. این مجموعه در قالب ۱۰قسمت هر روز در ایام محرم از شبکه پویا در حال پخش است.

«مسافران خورشید»

یک اثر درخشانقائم مقام موسسه مأوا در بخشی از دیگر صحبت‌هایش می‌گوید: محصول مسافران خورشید با شعر سیدحمیدرضا برقعی و کارگردانی علی ملاقلی‌پور تولید شده و جزو کار‌های فوق العاده ارزشمندی است که در این چند سال تولید شده و کار سختی است که در تلویزیون هم پخش می‌شود. یک کار با آقای صابر خراسانی داریم که اثر بسیار احساسی و جذابی است که در مراحل پایانی تولید قرار دارد. این اثر برای مخاطب بزرگسال و به صورت نماآهنگ است. بقیه محصولات در دست طراحی است و هنوز به تولید نرسیدند. در مجموع کودک و نوجوان یک مسأله خیلی مهم است که باید به مجموعه تخصصی‌اش سپرده شود. همه دوستان دغدغه کودک و نوجوان دارند، ولی شاید تخصصش را نداشته باشند. امیدواریم فرصتی شود تا بتوانیم یک کار تخصصی انجام دهیم.

منبع: روزنامه جام جم
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها