نقدی بر فیلم «روز ششم» ساخته حجت قاسم‌زاده‌اصل

با یک گل بهار نمی‌شود

نیازمندی به یک ارتباط وسیع

در لزوم ارتباط وثیق و وسیع رسانه‌ملی با سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، به‌خصوص رایزنان فرهنگی تردیدی نیست.
کد خبر: ۱۳۷۴۸۲۸
نویسنده احمدعلی محسن‌ زاده - رایزن فرهنگی ایران در آفریقای‌ جنوبی

همان‌گونه که مستحضرید، یک رایزن فرهنگی ‌باید هم فرهنگ خودی را بشناسد، هم از توانایی انتقال آن به کشور مخاطب برخوردار باشد و هم بتواند ماوقع کشور مخاطب و محل ماموریت خود را در فضای کشور مبدا، یعنی در جمهوری اسلامی ایران منعکس کند. در این میان چه کسی باید کمک حال رایزن فرهنگی باشد و ابزار لازم را در دستان او بگذارد جز رسانه‌ ملی؟

اگر رابطه‌ای دو‌جانبه، هدفمند، منظم و تعریف‌شده میان ما و رسانه‌ملی شکل بگیرد گزارش‌هایی که ما در مورد وضعیت فرهنگی، اجتماعی، سیاسی، اقتصادی، نقش زنان در آن کشور و چالش‌ها و معضلات آنها، تهدیدات پیش روی روابط خانوادگی و... تولید می‌کنیم، می‌تواند در اختیار نخبگانی قرار بگیرد که از توانایی تولید برنامه با توجه به این نیازها برخوردارند و سپس این برنامه‌ها می‌تواند توسط ما در کشور هدف، توزیع شود و از آنجا که با تحقیق و برنامه‌ریزی و با توجه به تقاضا عرضه شده است، قطعا مورد اقبال عمومی نیز قرار خواهد گرفت.

همان‌گونه که می‌دانید در سال ۱۹۷۹ که انقلاب اسلامی ایران به پیروزی رسید، به فاصله ۱۵ سال بعد، انقلاب ضد‌ آپارتاید آفریقای‌ جنوبی به رهبری نلسون ماندلا نیز به پیروزی دست یافت و کاری که بلافاصله ایران کرد، اعلام حمایت از این انقلاب بود.

چنآن‌که در زمان پیروزی انقلاب اسلامی و به‌واسطه در زندان بودن ماندلا و در جریان مبارزات ضد‌آپارتاید، بلافاصله صادرات نفت به این کشور را متوقف کردیم.

اشاره‌ام به این نکات به این دلیل است که بدانید اشتراکات ما از همان زمان آغاز شد و علاوه بر حضور یک میلیون و پانصد تا دو میلیون نفر مسلمان در این کشور که بر روابط ایران و آفریقای‌جنوبی موثرند، درخت انقلاب‌مان نیز از ریشه مشترک آزادیخواهی روییده است و این همه می‌تواند بر اقبال مردم آفریقای‌جنوبی از آثار تصویری ما و از جمله فیلم‌ها و سریال‌های‌مان با مضامین آزادیخواهانه که به مدد همکاری رسانه‌ملی با سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی و ما، به‌عنوان رایزنان فرهنگی در اختیار مردم این کشور قرار بگیرد تاثیرگذار باشد.

به عقیده من یکی دیگر از اتفاقاتی که می‌توان وقوعش را به فال نیک گرفت و درخصوص آن نیز با دکتر پیمان جبلی، ریاست محترم رسانه‌ملی صحبت کرده‌ام اعزام یک خبرنگار به آفریقای‌جنوبی است.

چراکه ما در این کشور، به شکل روزمره هم شاهد خبرهایی درخصوص ایران و هم در ارتباط با کشورهای اسلامی و هم در حوزه مقاومت هستیم که حضور مستمر یک خبرنگار می‌تواند به پوشش جامع‌تر و کامل‌تر آنها نسبت به زمان فعلی و تقویت رابطه فرهنگی‌مان با یکدیگر کمک کند.

نکته پایانی این‌که مردم آفریقای‌جنوبی بسیار به آثار حوزه مقاومت و همچنین آثار معناگرا علاقه‌مندند و به عقیده من و مطابق ارزیابی‌های موجود از خلأ ایجادشده در زندگی‌شان به‌واسطه کمرنگ‌شدن آنچه به جهان بالا مربوط است خسته شده‌اند و دیگر اقبالی به آثار به‌عنوان مثال اکشن نشان نمی‌دهند و این نکته دیگری است که ما می‌توانیم از آن برای عرضه آثار خود بهره‌مند شویم.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها