بررسی اهداف و دستاورد‌های سفر خارجی رئیس رسانه‌ملی

فصل تازه تعاملات رسانه‌ای ایران و سوریه در خط مقدم

غلامرضا آذری استاد دانشگاه علوم ارتباطات:

دلسوزان رسانه وارد میدان شوند

اولین گام برای رفتن به سمت تغییر و تحول در رسانه‌ملی، تشکیل شورای علمی قوی و فنی است. البته در این شورا باید افراد دلسوز و کسانی که می‌خواهند برای رسانه‌ملی گامی بردارند، حضور داشته‌باشند. باید به این نکته توجه کرد در این شورا افراد خبره از حوزه‌ها و تخصص‌های مختلف باشند تا نظرات صاحب‌نظران جمع‌آوری شود و در اختیار برنامه‌سازان قرار گیرد. اگر این مسیر به درستی هدایت شود، می‌توان شاهد تحول بود.
کد خبر: ۱۳۷۱۵۵۸
به گزارش جام جم آنلاین، در دوره مدیریت پیشین رسانه‌ملی، جلسه‌ای با حضور استادان ارتباطات و رسانه برگزار شد، اما در عمل اتفاق خاصی نیفتاد و فقط این جلسه هم یک بار برگزار شد. طبیعی است اگر این قضیه جدی دنبال شود، می‌توان به نتایج مطلوب رسید. ضمن این‌که برنامه رسانه‌ملی برای ایجاد تحول نشان می‌دهد به دنبال جذب مخاطب بیشتر است و نمی‌خواهد مخاطبان را از دست بدهد. رسیدن به این امر به برنامه‌ریزی نیاز دارد.

تولید سریال‌های دینی و خانوادگی

با این که برای مناسبت‌های مختلف همچون ماه رمضان سریال‌های دینی و خانوادگی متناسب با این ایام تولید می‌شود، اما باید این رویه در طول سال ادامه‌دار باشد و زمانی می‌توان شاهد نتایج خوب بود که از کسانی برای برنامه‌سازی استفاده کرد که برای کار دل بسوزانند و به مخاطب احترام بگذارند و بدانند مخاطبان به دنبال تماشای برنامه‌هایی با رویکرد آگاهی‌بخشی، امید آفرینی، سرگرمی و... هستند.

همه این موارد در گرو برنامه‌ریزی تخصصی است. به همین دلیل به عنوان اولین گام، تشکیل گروهی تخصصی، دلسوز و پر تلاش را پیشنهاد می‌کنم که فارغ از هر نوع انتظاری باشد؛ منهای انتظار مادی که به عنوان متخصص حقشان است. منظورم از انتظار این است که وقتی وارد کار یا تبادل علمی می‌شویم یا قرار است با هم تعامل علمی داشته‌باشیم، نباید انتظار داشته‌باشیم در این مسیر اتفاقات باب میل ما رخ دهد.

بهره‌بردن از جامعه‌شناس و روان‌شناس

این گروه می‌تواند شامل بچه‌های علوم ارتباطات و رسانه باشد و مضاف بر آن می‌تواند روانپزشک، روان‌شناس و حتی جامعه‌شناس باشد؛ یعنی این سه گروه برای رسانه‌ملی بیشتر لازم است و بهتر می‌توانند حرکت جدی داشته‌باشند. پس از این که گروه تشکیل شد، باید وارد مسیر کوتاه‌مدت، میان‌مدت و بلندمدت برنامه‌ریزی شوند و حداقل ماهی یک‌بار جلسه‌های دورهمی داشته‌باشند و نتایج تمام پروژه‌های پژوهشی تهیه شده در سازمان در این جلسه‌ها قرائت شود و همگی راجع به این پژوهش‌ها نظر دهند و توصیه‌ها و پیشنهادهایشان را مطرح کنند و در نهایت برای مخاطب‌سازی، مخاطب‌یابی و در ساخت برنامه‌هایی که می‌تواند آینده رادیو و تلویزیون کشور را رقم بزند، کمک شود.

سال‌هاست می‌خواهم پیشنهاد طرح چند برنامه سینمایی را که می‌توانست خیلی موثر باشد، بدهم، ولی نمی‌دانم باید با چه کسی صحبت کنم یا در این سال‌ها مدیران تغییر کرده‌اند و مشخص نشده با چه کسانی باید صحبت کرد. بنده که این همه شناخته شده‌ام به خاطر این‌که نتوانسته‌ام طرح‌هایم را ارائه کنم، ترجیح دادم چند کتاب ترجمه کنم. البته علاقه‌مندم در برنامه‌سازی بتوانیم حرکتی کنیم.

جدیت دکتر جبلی

البته مطمئن هستم با ریاست و جدیتی که آقای دکتر پیمان جبلی دارد، اگر چنین شورایی تشکیل شود، می‌توانیم روی آینده تمامی برنامه‌ها حساب دیگری باز کنیم و منجر به رقابت می‌شود. رقابت در میان برنامه‌سازان اثرگذار است. در واقع سازمان صداوسیما قابلیت دارد که به این نقطه برسد. فقط کافی است از متخصصان با تجربه استفاده کنیم. البته برنامه‌ریزی‌ها در بلندمدت تاثیرگذار است. تحول در سازمان صداوسیما به زمان نیاز دارد و اگر در مقطع زمانی مشخص برنامه‌ریزی مدون صورت بگیرد، می‌توان شاهد نتایج خوب بود. همچنین مدیران رسانه‌ملی در مسیر تحول می‌توانند از استادانی که بیرون از سازمان صداوسیما زحمت کشیدند و علاقه دارند، جذب کنند و برایشان برنامه‌ریزی داشته‌باشند. در این صورت می‌توان شاهد ایجاد تغییر در نوع، شیوه و سبک برنامه‌سازی بود. همچنین باید از چهره‌های مشهور کار بلد و حرفه‌ای دعوت به همکاری کرد تا شاهد برنامه‌های متنوع در رسانه‌ملی باشیم.

تهیه محتوای مناسب برای مخاطبان

وقتی کاربلد‌ها وارد میدان شوند، رقابت میان هنرمندان بیشتر می‌شود. رقابت مثبت همیشه سازنده است و به اتفاقات خوب منجر می‌شود. در این صورت مردم بیننده آثار تماشایی خواهندبود و کمتر به سمت فضای مجازی می‌روند، چون رسانه برنامه‌های سرگرم‌کننده و متناسب با نیاز آن‌ها را تامین می‌کند. وقتی خوراک مناسب برای مخاطبان فراهم شود، مخاطب هم با ذوق بیشتر دنبال می‌کند. در مجموع معتقدم باید رسانه‌ملی برای تک تک رویداد‌ها برنامه‌ریزی صحیح داشته‌باشد تا بتواند به بهترین شکل مدیریت کند تا هم اطلاعات صحیح را در اختیار مخاطب قرار بدهد و هم این‌که مرجع مورد اعتماد برای مخاطبان باشد. امیدواریم به آن نقطه برسیم که بتوانیم تاثیرگذار باشیم.
 
منبع: روزنامه جام جم 
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها