گپ و گفت با بهرام عظیمی، مربی برنامه «عصرجدید»:

مردم اجرای درخشان می‌خواهند

نام بهرام عظیمی مساوی است با خاطرات بینندگان تلویزیون از انیمیشن «سیاساکتی» و «داوود خطر»، زیرا این انیمیشن تبلیغاتی راهنمایی و رانندگی توانست توجه بسیاری از مخاطبان را جلب کند.
کد خبر: ۱۳۷۰۱۳۶
نویسنده الهام قبادی - گروه رسانه

به گزارش جام جم آنلاین، به همین دلیل وقتی نام این هنرمند شنیده می‌شود، مخاطب لبخندی به لب می‌آورد. عظیمی کارگردانی انیمیشن، فیلمنامه‌نویسی، کاریکاتوریستی و... را در کارنامه دارد. از دیگر آثار او می‌توان به انیمیشن‌های «آقای ایمنی» (حسن خطرناکه حسن)، «بابابرقی»، «ماسوله»، «بابا»، «سیم ششم» و کارگردانی فیلم بلند انیمیشن «تهران ۱۵۰۰» اشاره کرد. او این روز‌ها در برنامه «عصرجدید» در کسوت مربی همکاری می‌کند. مخاطبان در این هفته، بیننده نتایج نیمه‌نهایی عصرجدید برای مشخص‌شدن فینالیست‌های فصل سوم این برنامه بودند. همین موضوع بهانه‌ای شد تا ما سراغ بهرام عظیمی برویم و با او گفتگو کنیم.

‌‎باتوجه به این‌که مدتی از حضورتان در عصر جدید می‌گذرد و با در نظر گرفتن اهداف و رویکردی که این برنامه در فصل سوم دنبال می‌کند، از تجربه‌تان در کسوت داوری این برنامه برایمان بگویید.

‌‎عصرجدید برنامه‌ای است که طرفداران بسیاری دارد؛ در واقع پرطرفدارترین برنامه حال حاضر تلویزیون است. این برنامه در فصل‌اول و دوم خیلی طرفدار داشت و فصل‌سوم هم ادامه همان دو فصل است؛ منتها با تجربه بیشتر راهی فصل‌سوم شدیم؛ به این شکل که خواسته‌ایم مشکلات را رفع کنیم تا نقاط قوت برنامه در فصل‌سوم بیشتر دیده شود. در مجموع با تجربه خیلی بیشتر سراغ فصل‌سوم رفتیم. هرچند مربی بودن در این فصل از برنامه، سخت‌تر بوده‌است.

‌‎این سختی‌ها شامل چه بخش‌هایی می‌شوند؟

‌‎سختی تولید برنامه که جای خود دارد و عوامل مختلف درگیر این موضوع هستند. توقع مردم بالاست و طبیعتا انتظار دارند اجرا‌های درخشان‌تر و خاص‌تری ببینند. بهترین حالت این است که در صحنه عصرجدید هر اجرا یک اتفاق جدید داشته‌باشد و تکرار اجرا‌های قبلی نباشد. کارکردن با شرکت‌کنندگانی که به ما سپرده می‌شوند، سخت‌تر است. بچه‌ها با یک جنسی از استعداد وارد می‌شوند و کار آن‌ها کارگردانی می‌شود. به عنوان نمونه فردی ممکن است صدای خوبی داشته‌باشد، اما مراحل بعد آماده‌سازی او برای اجرای روی صحنه، به عهده مربی است و همین کار را سخت می‌کند. همچنین در مرحله راستی‌آزمایی، ما یک فرصت به شرکت‌کننده می‌دهیم؛ زیرا برخی مواقع می‌بینیم او استعداد دارد، اما کاری که برای ما انجام داده، شاید خیلی خاص نباشد؛ بنابراین وقتی متوجه می‌شویم استعداد دارد، روی او کار می‌کنیم تا به یک اجرای جذاب برسد.

‌‎ممکن است آماری از حضور تعداد شرکت‌کنندگان ارائه کنید؟ نحوه پذیرش شرکت‌کنندگان فصل سوم چگونه بود؟

‌‎نمی‌توانم آمار دقیقی درباره تعداد شرکت‌کنندگان به شما بگویم. بعد از غربالگری، نفرات به ما ملحق می‌شوند. به‌فرض شش گروه دوبله به من تحویل می‌دهند که بعد از راستی‌آزمایی دوباره، می‌بینیم فقط سه نفر مورد قبول هستند. در حوزه‌ای مثل خوانندگی، اما عصرجدید بیشترین آمار ویدئوی دریافتی را دارد، به‌طوری‌که شاید در یک قسمت دو خواننده هم ببینید.

‌‎به نظرتان استعداد‌هایی که به این برنامه می‌آیند، می‌توانند برای مخاطبان تلویزیون تبدیل به الگو شوند؟

‌‎به‎هرحال در این اجرا‌ها بحث الگوسازی هم مطرح است. اگر اجرا‌ها جذاب و خاص باشند، بعضی‌ها ترغیب می‌شوند این رشته را ادامه دهند. به عنوان نمونه گروه جوانمردان تبدیل به الگو شدند. اگر قبل از حضور در برنامه هزار نفر متقاضی داشت، اما بعد از اجرای روی صحنه عصرجدید صد هزار نفر متقاضی و با اجرای جذاب این گروه برای فعالیت در این رشته تشویق شدند. به‌دلیل پربیننده بودن عصرجدید، علاوه بر مخاطبان عام، برنامه‌ساز، تهیه‌کننده و کارگردان هم این برنامه را می‌بینند. به‌همین دلیل است که از میان گروه جوانمردان که هیچ ربطی به بازیگری ندارد، طا‌ها عبداللهی را برای بازیگری در سریال نیسان آبی انتخاب می‌کنند.

‌‎عملکرد داوران عصرجدید در فصل‌سوم را چگونه ارزیابی می‌کنید؟ بسیاری از منتقدان می‌گویند داوران احساسی برخورد کرده‌اند؟

‌‎در این دوره تنها کسی که به آن انتقاد نشده امین حیایی بوده‌است؛ به دلیل این‌که داور دوره‌های قبلی بوده و به فضای برنامه آشناست، از اجرا‌ها و نواقص شناخت دارد. همان داوران دوره قبل هم در برنامه‌های ابتدایی یک‌سری مشکل داشتند البته هر کسی به عنوان داور در برنامه حضور پیدا کند، در ابتدا باید با فضا آشنا شود.
 
داوران هر چه جلوتر رفتند بهتر شدند؛ اگر فیلم‌های اجرا‌های اول را به آن‌ها نشان دهیم می‌گویند ما نباید در این مرحله این کار را انجام می‌دادیم. مطمئنا در مرحله نیمه‌نهایی داوری‌ها جذاب‌تر و بهتر خواهدبود.

‌‎استعداد شرکت‌کنندگانی که در فصل‌سوم با شما کار کردند، در چه سطحی بوده و ارزیابی‌تان چیست؟

‌‎در تمام مراحلی که شرکت‌کنندگان با من کار کردند، دو دختربچه، ساینا و ملینا که با گروه پیشگامان هستند، به‌نسبت سن‌شان خیلی جلوترند و به نظر من این دو نفر استعداد‌های خوبی هستند. یک شرکت‌کننده ۳۰ساله داریم که کار خاصی انجام می‌دهد و برایمان جذاب است، اما ما بیشتر دوست داریم ذاتا استعداد را در بچه‌ها ببینیم و این برای ما جذاب‌تر است. وقتی یک دختر هفت‌ساله، مثل یک دوبلور حرفه‌ای کار می‌کند، من که ۳۰سال است انیمیشن می‌سازم و با بیشتر گروه‌های حرفه‌ای کار کرده‌ام، این تشخیص را دادم که ساینا مثل یک صداپیشه حرفه‌ای دوبله می‌کند، استعداد خوبی دارد و روی صحنه شاهکار است.
 
ملینا نیز همین‌طور، کار خودش را درست انجام می‌دهد. در اجرای اول به او گفتم هر کاری می‌خواهی انجام بدهی از داوران اجازه بگیر. این موضوع در ذهن او ماندگار شده‌است؛ درحالی‌که به خیلی از آدم‌های بزرگ‌تر از ملینا یک موضوع را ۱۰۰بار گفته‌ایم و آخرین بار باز هم کارخودشان را انجام داده‌اند و این نکته در ذهن‌شان نمی‌ماند.

هنوز خیلی‌ها نمی‌دانند ما چه سختی‌هایی را تحمل می‌کنیم

‌بهرام عظیمی، مربی عصرجدید درباره این برنامه می‌گوید: «این برنامه یک خروجی دارد که مردم آن را می‌بینند و به راحتی هم می‌توانند در مورد آن نظر بدهند و این حق را دارند؛ الان هم راه‌های نظر دادن به برنامه بسیار زیاد است، به شکلی‌که هرجای دنیا باشید می‌توانید به راحتی نظرتان را اعلام کنید. هنوز خیلی‌ها نمی‌دانند ما چه سختی‌هایی را تحمل می‌کنیم. بعضا دیده‌اید احسان علیخانی اعلام می‌کند ساعت ۴صبح است و ما همچنان در حال ضبط برنامه هستیم. بیننده فکر می‌کند ما شب‌ها برنامه را ضبط می‌کنیم در صورتی‌که صبح روز قبل آمده‌ایم و ۴ صبح روز بعد ضبط می‌کنیم. سختی عوامل عصرجدید، کار داوران، احسان علیخانی و تیم اجرایی را کسی نمی‌بیند و فقط تماشاگرانی که در استودیو حضور پیدا می‌کنند، متوجه این موضوع هستند.»
 
منبع: روزنامه جام جم
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها