گفتگو با عوامل سریال «مستوران» که به زودی روی آنتن شبکه یک می‌رود

مستوران؛ راوی قصه‌های کهن

کافی است به گذشته‌های دور برگردیم. در روزگارانی که خبری از اینترنت، کتاب صوتی، فضای مجازی و... نبود. همه بزرگ‌ترها، بچه‌ها را دور خودشان جمع می‌کردند و برایشان قصه می‌گفتند.
کد خبر: ۱۳۶۹۰۴۲

به گزارش جام جم آنلاین، فرقی نمی‌کرد تابستان باشد یا زمستان؛ شب‌ها، بزرگ‌تر‌ها در دورهمی‌هایی که داشتند، برای بچه‌ها از افسانه‌های شیرین، کهن ایرانی می‌گفتند. از شهرزاد قصه‌گو گرفته تا داستان رستم و سهراب و... این قصه‌ها تمامی نداشت؛ زیرا آن‌قدر داستان‌های عجیب و غریب در روزگار کهن ایران است که هر قدر هم گفته شده‌باشند، باز هم قصه‌هایی شیرین هستند. داستان‌هایی که گاهی هم به خواب‌های بچه‌ها راه پیدا می‌کرد و یکی از قهرمانان افسانه‌ای را در رویاهایشان می‌دیدند. حالا در این روزگار قرن‌۲۱، سازمان هنری رسانه‌ای اوج همراه با هنرمندان دست به کار شد تا دوباره این قصه‌های کهن را برایمان زنده کند و بچه‌های نسل‌های امروز هم با قصه‌های کهن از دل تاریخ ایران آشنا شوند. صحبت‌های عوامل را در ذیل مطالعه می‌کنید.

مسعود آب‌پرور، کارگردان سریال مستوران در گفتگو با جام‌جم درباره تجربه ژانر‌های مختلف در فیلمسازی عنوان می‌کند: من از آن دست فیلمسازان نیستم که خودم را به گونه خاصی در فیلمسازی محدود کنم. به همین دلیل در گونه‌های متفاوت کارگردانی کرده‌ام. نمی‌خواهم مخاطب، من را فیلمساز فقط یک گونه از آثار بشناسد، حتی تجربه کردن گونه‌های متفاوت کمک زیادی به من کرده‌است. وقتی پیشنهاد کارگردانی سریال مستوران به من شد، به شدت استقبال کردم و دوست داشتم فضای این‌چنینی را در کارنامه کاری‌ام داشته‌باشم. البته هفت قسمت ابتدای سریال را آقای سیدجمال سیدحاتمی کارگردانی کرد و بعد من به پروژه ملحق شدم.
او ادامه می‌دهد: زمانی که به گروه اضافه شدم، فرصت توقف نبود و باید کار را هدایت می‌کردم.
 
از سوی دیگر همزمان با کارگردانی، بخش‌های ضبط‌شده را تا جایی که مونتاژ انجام شده‌بود، دیدم تا با همان سبک و سیاق کار را جلو ببرم و سریال از یکدستی خارج نشود. زیرا هر کارگردانی نگاه و سبک خودش را در کار دارد. البته در دنیا هم این اتفاق بار‌ها رخ داده که یک فصل از سریال را سه یا چهار کارگردان کار کردند، اما مخاطبان چند دستگی در کار احساس نکرده‌است؛ بنابراین در سریال مستوران هم مخاطبان شاهد یک کار یکدست خواهندبود. از سوی دیگر زمانی که به پروژه ملحق شدم،۸۰ درصد بازیگران انتخاب شده‌بودند و بقیه بازیگران در حین تولید انتخاب شدند.

آب‌پرور در مورد پیش‌بینی‌اش از بازخورد این سریال می‌گوید: پیش‌بینی‌ام این است که مخاطبان، به تماشای سریال مستوران علاقه‌مند می‌شوند؛ زیرا سال‌هاست چنین آثاری را در تلویزیون نداشتیم. اعتراف می‌کنم این جنس از کار که سال‌ها غیبت داشته، شانسی برای مستوران خواهدبود که مورد توجه مخاطبان قرار بگیرد. از سوی دیگر گروه سازنده با تمام توان و ظرفیت انرژی برای این کار گذاشته تا یک اثر جذاب و متفاوت را روانه آنتن کند. من دلم روشن است که مستوران با استقبال مخاطبان روبه‌رو می‌شود.

ورق زدن خاطرات

محسن دریالعل، مدیر فیلم و سریال سازمان هنری رسانه‌ای اوج درباره ساخت سریال مستوران که برگرفته از قصه‌های کهن است و سرمایه‌گذاری روی چنین اثری، بیان می‌کند: «چند سال روی ایده قصه‌های اصیل و پندآموز ایرانی فکر کرده‌بودیم که چطور این قصه‌ها را برای مخاطبان بزرگسال و جوان روایت کنیم تا علاوه‌بر جذابیت، برایشان حس نوستالژیک داشته‌باشد. کافی است خاطرات‌مان را ورق بزنیم، حتما به قصه‌های ظهر جمعه که از رادیو پخش می‌شد می‌رسیم که چقدر برایمان شیرین بود. بر این مبنا تصمیم گرفتیم مجموعه مستوران را که برگرفته از قصه‌های کهن است و مخاطب را به تامل وا می‌دارد، داشته‌باشیم. همچنین سعی کردیم دنیای فانتزی قصه‌های قدیمی را حفظ کنیم.»

توجه به جهان فانتزی

وی درباره این‌که آیا قصد دارید فصل‌های بعدی این کار را هم بسازید، توضیح می‌دهد: «بله، این فصل از سریال در ۲۶قسمت پخش می‌شود. فصل دوم هم در مرحله پیش‌تولید قرار دارد. بسته‌های ۲۶قسمتی در نظر گرفته‌ایم و در نظر داریم ۱۲۰قسمت از قصه‌های کهن را تولید کنیم.»

دریالعل در پاسخ به این سوال که تعداد قصه‌های کهن زیاد است، چه معیار‌هایی برای انتخاب داشتید، می‌افزاید: «قصه‌ها را دسته‌بندی کردیم و ضمن توجه به این‌که نخ تسبیحی برای کار درنظر داشته‌باشیم، به سمت قصه‌هایی رفتیم که هم بار دراماتیک دارد و هم جهان فانتزی‌اش برای بیننده جذاب است. البته کار سختی بود، ولی نتیجه کار خوب شده‌است. سعی کرده‌ایم قصه‌ها رفت و برگشت درست داشته‌باشند. در مجموع تار و پود قصه‌هایمان درست و بجاست. پخش این سریال از امشب از شبکه یک شروع می‌شود. همه عوامل برای ساخت این پروژه زحمت زیادی کشیدند. نویسندگان کار، یزدان کاظمی و فائزه یارمحمدی هستند که تلاش کردند قصه‌ها را جذاب روایت کنند.»

گنج تمام نشدنی افسانه‌ها

عطا پناهی، تهیه‌کنندگی سریال مستوران را به عهده دارد که برگرفته از قصه‌های کهن ایرانی است. او در پاسخ به این پرسش که چه عاملی شما را برای تهیه این مجموعه ترغیب کرد، می‌گوید: «ایده یک‌خطی مستوران آن‌قدر جذاب بود که هر تهیه‌کننده‌ای وارد پروژه می‌شد با علاقه کار را می‌پذیرفت؛ زیرا سوژه این اثر ناب است و رسانه‌ملی در سال‌های گذشته کمتر سراغ چنین موضوعی آمده‌است. پیش‌فرض ما این است که مجموعه مستوران با استقبال مخاطبان روبه‌رو خواهدشد و تماشاگران با قصه همراه می‌شوند.»

وی درباره این‌که نسل جوان با توجه به این‌که دنبال قصه‌های روز هستند، آیا جذب قصه مستوران که افسانه‌های کهن است، خواهند‌شد، توضیح می‌دهد: «مخاطبان اصلی این سریال جوانان هستند و با توجه به وجود افسانه‌ها و قصه‌های تو در تو، حتما جوان‌پسند خواهدبود. ضمن این‌که متن‌ها با اصول مدرن فیلمنامه‌نویسی به نگارش در آمده‌است که برای جوانان جذاب خواهدبود.»

این تهیه‌کننده در پاسخ به این سوال که آیا قصد دارید فصل‌های بعدی این سریال را بسازید، عنوان می‌کند: «فصل اول این سریال در ۲۶ قسمت از شبکه یک پخش می‌شود. معتقدم افسانه‌های ایرانی گنجی است که تمامی ندارد و هر قصه‌ای جذابیت خودش را دارد. به نظرم حتی نمی‌توان پایانی برای تولید قصه‌های کهن در نظر گرفت.

تا وقتی که موقعیت فراهم باشد، می‌توان مستوران را ادامه داد و تولید کرد؛ زیرا این گنجینه عجیب و غریب از افسانه‌های کهن و قصه‌های ایرانی برای مردم جذاب است. انتخاب و تالیف این مجموعه هم به عهده دکتر محمد حنیف است که برای ۱۲۰ قسمت طراحی شده و ما آماده تولید بقیه کار هستیم تا در قالب بسته‌های ۲۶ قسمتی تولید کنیم.»

وی با اشاره به معیارهایش برای انتخاب قصه‌ها تاکید می‌کند: «ما از ۴۰ منبع اصلی استفاده کردیم. قصه‌ها و افسانه‌ها در جغرافیای مستوران بومی شدند. ما یک قصه را از نقطه‌ای شروع می‌کنیم و بعد قصه‌ها در هم تنیده شده و تبدیل به یک قصه واحد می‌شود.»

وی با اشاره به این‌که لوکیشن این سریال احمدآباد مستوفی است، ادامه می‌دهد: «برای این سریال در احمدآباد مستوفی دکور زدیم و حجم زیادی از قصه در این دکور‌ها رقم می‌خورد. همچنین بخشی از کار در شهرک دفاع‌مقدس، شهرک نور و چند روستای اطراف تهران تصویربرداری شده‌است. تنوع لوکیشن یکی از ویژگی‌های این اثر است. مطمئنا قصه سریال مستوران مخاطبان را غافلگیر خواهدکرد.»

لیث، عطار
حمیدرضا آذرنگ نقش لیث، یک عطار معروف را بازی می‌کند. سرگذشت این عطار در طول قصه روایت می‌شود؛ سرگذشتی که با داستان‌هایی همراه است.

عبور از تاریکی
نازنین فراهانی در مستوران ایفاگر نقش زنی به نام لطیفه است که سعی می‌کند در دنیایی که پر از نیرو‌های تاریکی است، آدم خوبی باشد.

یک چهره متفاوت
بیژن بنفشه‌خواه در این اثر، نقشی متفاوت را بازی می‌کند که چهره‌اش در مستوران برای مخاطبان هم جالب خواهدبود و نقش شاور را به عهده دارد.

نمای تازه
رویا میرعلمی که در سال‌های اخیر بیشتر در سریال‌های طنز توانمندی‌اش را به منصه ظهور گذاشته، در این سریال نقش متفاوت جهاندخت را بازی می‌کند.

مادری از جنس دیگر
صفا آقاجانی که معمولا مخاطبان از او چهره یک مادر مهربان را در ذهن دارند و در نمایش‌های رادیویی فعال است، در این سریال نقش مادر را ایفا کرده‌است. ​​​​​​​

فاطمه عودباشی - دبیر گروه رسانه / روزنامه جام جم 
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها