روشن نشدن ناگهانی خودرو می تواند یکی از آزاردهنده ترین چیزهایی باشد که هر فردی می تواند با آن برخورد کند.
کد خبر: ۱۳۶۸۱۱۰
نکته مهم در تعمیر این مشکل این است که گاهی اوقات باتری، گاهی دینام و گاهی سیم کشی ماشین مقصر هستند و تشخیص این که دقیقاً کدام مورد در مقابل شما قرار دارد، نیاز به برسی توسط متخصص دارد. حتی کارشناس های باتجربه نیز می‌توانند هنگام عیب‌یابی خودرویی که به‌طور تصادفی از کار افتاده است، سردرگم شوند. اگر هر یک از مواردی که در متن زیر آورده شده است را تجربه کرده اید، احتمالاً باید به باتری سمند خود برای دخیل بودن در این مورد شک کنید.

رانندگی با خودرو اغلب در سفرهای کوتاه می‌تواند به کوتاه شدن طول عمر باتری دنا شما و عدم شارژ صحیح  آن کمک کند. این به این دلیل است که بیشترین استفاده از باتری در وسیله نقلیه شما، استارت اولیه موتور است و با استارت های مکرر و رانندگی در مسافت های کوتاه، هرگز به آن زمان کافی برای شارژ کامل نمی دهید.

سرما و یا گرمای شدید می تواند به واکنش های داخلی و ساختار باتری خودرو فشار وارد کند و باعث خرابی زودرس و مرگ تصادفی باتری زودتر از زمان مورد انتظار شما شود. در بیشتر موارد، کار زیادی نمی توانید در مورد دمای شدید انجام دهید، اما این عاملی است که باید در مورد آن بدانید تا بتوانید با رعایت برخیموارد از تاثیر دماهای شدید بر روی طول عمر باتری ال 90 خود بکاهید.

 از نظر شیمیایی آنچه را که در نهایت در اثر قرار گرفتن در معرض دماهای بالا پیش می‌آید، سولفاته کردن می‌گویند. این ترکیبی از کریستال های سولفات سرب است که می تواند عمر باتری را کوتاه کند و مدت زمان مورد نیاز برای شارژ آن را طولانی تر کند. 

دستگاه‌هایی در خودروی شما وجود دارند که برای فعال ماندن در زمان غیر فعال بودن دینام، مقدار کمی جریان از باتری می‌کشند. چیزهایی مانند مدار ساعت شما از این دسته اند. معمولاً این نوع  موارد باتری شما را از بین نمی‌برد، اما اگر به دلیل یک اتصال کوتاه یا نوعی نقص، جریان بیش از حد از باتری کشیده شود، ممکن است باتری شما قبل از اینکه فرصتی برای رانندگی مجدد با ماشین خود داشته باشید، شارژ خود را از دست بدهد، البته روشن گذاشتن چراغ در ماشین شما زمانی که خودرو را برای رفتن به منزل در پارکینگ رها می کنید نیز از مواردی است که باتری را دشارژ می کند.

مواجه شدن با هر کدام از این موارد می تواند احتمال دخیل بودن باتری معیوب در عدم راه اندازی موتور خودرو را بیشتر کند اما برای پیدا کردن علت این اتفاق حتماً از یک کارشناس خبره درخواست کمک و راهنمایی کنید.
برای این که اهمیت باتری در خودرو را دریابید به نحوه عملکرد کلی باتری‌ نگاهی می اندازیم. به گفته افراد کارشناس ، باتری دستگاهی است که انرژی شیمیایی را به الکتریسیته تبدیل می کند.

 باتری سمند از سلول هایی تشکیل شده است که این سلول ها حاوی انرژی هستند. آنها انرژی شیمیایی را ذخیره می کنند و در مواقع لزوم آن را به انرژی الکتریکی تبدیل می کنند. این همان چیزی است که به راه اندازی موتور خودرو شما کمک می کند.

باتری شما دارای شش سلول است. هر سلول دارای دو نوع صفحه یا شبکه است که  یکی از سرب و دیگری از دی اکسید سرب ساخته شده اند. هر سلول قادر است حدود 2 ولت انرژی تولید کند، در اکثر باتری‌های خودرو شما دارای شش سلول و بنابراین یک باتری 12 ولتی هستید.

صفحات در اسید سولفوریک غوطه ور می شوند که باعث ایجاد واکنش بین دو صفحه می شود. از نظر علمی، اسید به عنوان یک کاتالیزور در این واکنش عمل می کند. اسید واکنشی را در صفحه دی اکسید سرب ایجاد می کند و باعث تولید یون ها و سولفات سرب می شود.

یون های تولید شده توسط صفحه دی اکسید سرب به صفحه مجاور واکنش داده و هیدروژن و سولفات سرب تولید می کنند. نتیجه این اتفاق یک واکنش شیمیایی است که الکترون تولید می کند. الکترون ها به دور صفحات می چرخند و الکتریسیته تولید می کنند.

برق از پایانه های باتری خارج می شود تا موتور شما روشن شود و در یا در زمان غیر فعال بودن دینام چراغ های جلو فعال شوند و رادیو شروع به کار کند.

بیایید با اصطلاح تخلیه خودکار باتری آشنا شویم، تخلیه خودکار رویدادی است که در آن، زمانی که باتری برای مدتی در مدار باز ذخیره می شود، سطح شارژ باتری کاهش می یابد. خود تخلیه (از دست دادن بار) توسط فرآیندهای الکتروشیمیایی ایجاد می شود که مانند یک بار خارجی کوچک عمل می کنند. اگر باتری‌های اسید سرب در دمای معمولی ذخیره شوند، میزان تخلیه خود به خود حدود 5 درصد در ماه است. این نرخ تخمینی می‌تواند در نتیجه افزایش دما یا پیری باتری بسیار مهم‌تر شود. به منظور کاهش خود تخلیه، توصیه می شود و باتری ال 90 خود را در دماهای پایین تری نگهداری کنید. جداکننده یک لایه ریز متخلخل است که بین آند و کاتد باتری قرار می گیرد و نوع پارتیشن است که الکترودهای آند و کاتد را از هم جدا می کند. عملکرد باتری دنا (تراکم انرژی و توان، عمر چرخه و ایمنی) به کیفیت و ساختار الکترودهای باتری بستگی دارد و جداکننده نقش مهمی در اینجا دارد. همچنین برای جلوگیری از اتصال بین آند و کاتد و جلوگیری از اتصال کوتاه استفاده می شود، در حالی که امکان انتقال شارژ را فراهم می کند. در باتری، صفحات آند و کاتد بلوک های اصلی ساختمان هستند. در هنگام شارژ و تخلیه، جداکننده ها اجازه عبور یون ها را بین کاتد و آند می دهند. با وجود اینکه جداکننده هادی غیرالکتریکی است، ذرات به راحتی از جداکننده ها عبور می کنند.

غشای ریز متخلخل پلی اتیلن ابتدا در باتری های سیلد اسیدی استفاده شد. سپس، کاربرد آنها به برخی باتری های دیگر نیز تعمیم داده شد. غشای ریز متخلخل پلی اتیلن ترجیح داده شده ترین انتخابی است که الزاماتی مانند مقاومت در برابر حلال، نازکی و خواص قطع جریان را فراهم می کند و اکنون به طور گسترده مورد استفاده قرار می گیرد.
 
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها