متاورس چگونه بر دنیای واقعی تاثیر می‌گذارد؟

با رشد متاورس‌ها در سال‌های اخیر، یک سؤال مهم ایجاد شده که پاسخ به آن دشوار است: متاورس چگونه قرار است شکل جهان را تغییر بدهد؟ چنین سؤالاتی همیشه در مورد فناوری‌های جدید و بحث‌برانگیز وجود دارد.
با رشد متاورس‌ها در سال‌های اخیر، یک سؤال مهم ایجاد شده که پاسخ به آن دشوار است: متاورس چگونه قرار است شکل جهان را تغییر بدهد؟ چنین سؤالاتی همیشه در مورد فناوری‌های جدید و بحث‌برانگیز وجود دارد.
کد خبر: ۱۳۶۳۳۴۳

بسیاری از کارشناسان که نگران پیشرفت سریع این تکنولوژی‌ها هستند، تصور می‌کنند با ظهور هر فناوری، بسیاری از مشاغل از بین خواهد رفت.

چنین ادعایی در ظاهر اشتباه به‌نظر نمی‌رسد اما اگر متاورس بر جهان واقعی اثرات مثبت بگذارد دیگر نمی‌توان آنها را تهدید دانست.

بدون زغال‌سنگ یا خورشید برای تولید برق، ارز دیجیتال برای پشتیبانی از اکوسیستم‌های بلاکچین امکان‌پذیر نخواهد بود و پلتفرم‌های متاورس دیگر وجود ندارد.

در واقع بلاکچین و اجرای محاسبات برای راه‌اندازی آن هنوز به مقادیر زیادی از منابع طبیعی و انرژی نیاز دارد.

به این ترتیب می‌توان گفت که متاورس‌ها وابسته به جهان واقعی خواهند ماند و بشر قرار نیست در متاورس زندگی کند.

با این حال متاورس می‌تواند کاربردهای واقعی‌تری نسب به سرگرمی‌های رایج نیز داشته باشد. یکی از جذاب‌ترین ایده‌هایی که در مورد آینده این فناوری وجود دارد امکان جایگزینی آنها با دفاتر فیزیکی است.

هر کارمند می‌تواند وظایفش را در دفتر مجازی خود در متاورس اجرا کند و کارفرمایان به فعالیتش به صورت بلادرنگ نظارت داشته باشند.

به این ترتیب هزینه‌های سازمان‌ها، آلودگی، حمل و نقل و خطرات جانی کاهش پیدا می‌کند. این کاری است که شرکت Accenture در متاورس آن را پیاده‌سازی کرده است.

شاید دور از تصور نباشد در آینده‌ای نزدیک جهانی داشته باشیم که در آن ساختمان‌های اداری دیگر وجود ندارند و هر شرکتی یک دفتر واقعیت مجازی با آدرس متاورس داشته باشد.

از آنجایی که متاورس‌ها معمولا از ارزهای دیجیتال استفاده می‌کنند، امکان پرداخت در زیرساخت آنها وجود دارد.

این مسأله می‌تواند زمینه‌ساز ایجاد شغل‌هایی در دل این فضای مجازی شود که پرداخت‌های آن با ارزهای دیجیتال ممکن شود.

نمایشگاه‌های آثار هنری، کنسرت‌ها یا تورهای گردشگری مجازی نمونه‌هایی از فعالیت‌هایی کاربردی با امکان کسب درآمد در متاورس هستند.

اخیرا یک آکادمی آموزش از راه دور نیز در متاورس دیسنترالند تاسیس شده است که نشان از تغییر شکل آموزش در آینده دارد.

بسیاری از مشاغل در حوزه خدمات که با ابزارهای کامپیوتری نرم کار می‌کنند، می‌توانند در آینده متاورس حضور پررنگی داشته باشند.

این مشاغل نه‌تنها از بین نمی‌روند، بلکه ممکن است گسترده‌تر شوند. بدون شک اگر مشاغل سنتی به متاورس‌ها ورود پیدا کنند، برای طراحی زیرساخت‌های واقعیت مجازی به متخصصان طراحی گرافیکی، برنامه‌نویسان، متخصصان هوش مصنوعی و حتی بلاکچین نیاز بیشتری خواهد بود که تحولی در زمینه این مشاغل به‌دنبال خواهد داشت.

متاورس می‌تواند تا حدی جایگزین تعامل فیزیکی هم بشود. در طول همه‌گیری کرونا بسیاری از کاربران برای فعالیت‌های اجتماعی و گردهمایی‌ها به متاورس روی آوردند و حتی عده‌ای مراسم‌هاي شخصی را در داخل متاورس‌ها برگزار کردند.

بدون شک این جهان‌های مجازی پتانسیل این را دارد که مانند شبکه‌های اجتماعی در زندگی امروز ما اهمیت پیدا کند و شکل ارتباط انسان‌ها را تغییر بدهد.

متاورس‌ها پتانسیل بالایی برای تغییرات عمیق در شکل جهان امروز ما دارند. سرمایه‌گذاری‌های کلان شرکت‌های پیشرو روی زیرساخت متاورس‌ها نیز هوشمندی آنها در کشف این مسأله را نشان می‌دهد. با این حال هنوز راه زیادی برای همه‌گیر شدن و پختگی جهان‌های مجازی در پیش خواهیم داشت.

ضمیمه کلیک روزنامه جام جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها