در این بخش نگاهی به فضای مجازی، گفته ها و نقد سریال ها داشته ایم که در ذیل مطالعه می کنید.
کد خبر: ۱۳۶۱۲۹۸

به گزارش جام جم، معمولا بازیگران جوان در صفحاتی که در فضای‌مجازی دارند، به همه چیز واکنش نشان می‌دهند. از اخبار و اتفاقات اقتصادی، اجتماعی و سیاسی روز گرفته تا مرگ و تولد دوستان و همکارانشان که واکنش آنها توجه مردم و به‌خصوص طرفدارانشان را نیز به خود جلب می‌کند و نظرات جالبی را زیر پست‌های آنها می‌گذارند. عده‌ای آنها را نفی می‌کنند و برخی هم با آنها هم‌عقیده هستند. جالب‌تر این‌که عده‌ای هم زیر پست آنها با هم دعوا می‌کنند.

خلاصه این فضای‌مجازی ملغمه‌ای است که نگو. حالا وقتی تلویزیون سریال‌های قدیمی آنها را هم بازپخش می‌کند، برخی از بازیگران با یادآوری آنها به نوعی خاطره‌بازی می‌کنند؛ به‌خصوص با سریال‌هایی که مردم هم خاطرات بسیاری دارند و در زمان پخش مورد‌توجه‌شان قرار گرفته است. بهاره افشاری که سال‌۱۳۸۴ سریال پرمخاطب «او یک فرشته بود» را بازی کرده بود و همه او را تا مدت‌ها با نقش شیطان می‌شناختند و جالب‌تر این‌که این سریال از آن نوع کارهای خیابان خلوت‌‌کن بود و زمانی که پخش می‌شد، همه آن را تماشا می‌کردند و درباره‌اش حرف می‌زدند این روزها با پخش مجدد آن از شبکه آی‌فیلم در فضای‌مجازی یادی از زنده‌یاد حسن جوهرچی کرده و با اشتراک گذاشتن سکانسی از این سریال نوشته: من هنوز رفتن حسن عزیزم رو باور ندارم. فکر نمی‌کردم روزی برسه که حتی یک سکانس از کار محبوبم رو نتونم ببینم چون ۱۰روز قبل از فوت به رسم رفاقت‌ از مریض‌احوالی‌اش به من گفت. گفت حال خوبی ندارم و تقریبا مطمئنم ۵۰سالگی‌ام رو نمی‌بینم! گفت بیا منو ببین شاید یک هفته دیگه نباشم. از عشقش به بچه‌هایش گفت. از رابطه عاشقانه‌اش گفت. گفت زود بیا من ۱۰‌‌روز دیگه نمی‌مونما. لعنت به لحنی که هیچ‌وقت نگذاشت بفهمم چقدر واقعی حرف زدی. حسن دقیقا ۱۰روز بعد فوت کرد و من ماندم و یک عمر حسرت ندیدن رفیقم.

حرف امروز 

یک شگفتی در بچه مهندس

در طول این سال‌ها قصه برخی سریال‌های تلویزیون به سری‌سازی رسیده‌اند، قصه‌هایی که هر کدام رنگ و لعاب خاص خودش را دارد. البته این سری‌سازی‌ها گاهی موفق از آب درآمدند و برخی آثار هم با شکست روبه‌رو شدند.

بنابراین گروه سازنده باید خیلی مراقبت از محتوا داشته باشند تا مبادا از مسیر اصلی منحرف نشوند و ضمن این‌که بتوانند در کنار مخاطبان قدیمی، بینندگان جدید هم داشته باشند. همین موضوع کار سازندگان را سخت می‌کند. یکی از این آثاری که به تولید فصل‌های بعدی رسیده، بچه مهندس است. بهرنگ ملک‌محمدی مدیر گروه فیلم و سریال شبکه‌دو درباره ساخت فصل جدید «بچه مهندس» بیان کرد که یک شگفتانه برای مخاطب در نظر گرفته شده است.

او در ادامه درباره تولید فصل پنجم این سریال بیان کرد: «بچه مهندس» امسال به شکل جدی در دستور کار ساخت قرار دارد و به کارگردانی علی غفاری ساخته می‌شود. وی درباره افت کیفی سریال‌های چند فصلی اظهار کرد: به سریال شبکه‌های دیگر کاری ندارم که زحمت همکاران ماست اما می‌توان به سریال از سرنوشت نگاه کرد و متوجه شد کیفیت نه‌تنها پایین نیامده بلکه ارتقا پیدا کرده است.

لزوما سریال‌های چندفصلی افت کیفیت ندارند؛ مثل «زیرخاکی» و «نجلا» کیفیت و مخاطب‌شان بالاست و فصل چهارم «از سرنوشت» هم مصداق خوبی است که ببینید چطور کیفیت خود را هم حفظ کرده است. وی در پایان درباره «بچه مهندس» نیز عنوان کرد: بازگشت علی غفاری به «بچه مهندس» کمک می‌کند که این مجموعه قابل قبول باشد و ما شگفتانه‌ای برای مخاطب در این سریال در نظر گرفته‌ایم.

نقد/جبار آذین/مدرس و منتقد سینما و تلویزیون

درامی عاشقانه و متفاوت از دفاع مقدس

تولید آثار ادبی، سینمایی و تلویزیونی با محوریت دفاع مقدس، با توجه به این‌كه هنوز و همچنان هزاران موضوع، شخصیت حماسه‌ساز، رخدادهای مهم و بزرگ این دوران و تاثیرات اجتماعی، تاریخی و انسانی آن وجود دارند، رویكردی مناسب و قابل تحسین است.به‌ویژه اگر این نگاه با نوآوری در مضمون، محتوا و ساختار هنری همراه شده و برخی ناگفته‌های دوران دفاع مقدس را بازگو كند.

تولید این نوع آثار كه باید به عنوان گونه‌ای كه به دلیل مؤلفه‌های خاص اعتقادی، ایمانی، باورها، عملكردهای رزمندگان، رویدادهای آن و... با سینمای جنگی و تولیدات جنگی سینمای جهان متفاوت است، باید در دستور كار تولید متولیان سینما و هنرمندان متعهد كشور باشد.

مجموعه‏ با محتوا و خوب تلویزیونی «نجلا» كه فصل دوم آن در حال پخش از تلویزیون است، یك اثر خانوادگی، عاشقانه و دفاع مقدسی است كه داستان‌های آن از میان مردم، زندگی اجتماعی، باورها، اعتقادها و سنت‌ها می‌گذرد و با نگاه متعهدانه، وفادارانه و واقعگرا به نقش افراد و گروه‌های مختلف درگیر در جنگ و در این سریال با عنایت به سهم و نقش هموطنان عرب‌زبان در دوران دفاع مقدس و مقابله با بعثی‌ها، از زوایای متفاوت به جنگ، مبارزان، متجاوزان و مردم دو كشور ایران و عراق پرداخته و آن را بستر روایت داستان خانوادگی پرچالش و مضامین اجتماعی سریال قرار داده است.

تاكنون فیلم‌ها و سریال‌های فراوانی در چنین فضایی ساخته شده، ولی در اغلب آنها پررنگی نبردها و مردم خودی بیشتر بوده و از توجه مناسب به سوی دیگر ماجرا بری بوده‌اند كه این نوع روایت، افزون بر یكجانبه‌نگری و نقص در بازگویی كامل رخدادها، ساختار دراماتیك نمایشی آثار را هم خدشه‌دار
كرده است.
اما در نوشتار و ساختار تلویزیونی و فضاسازی‌ها و شخصیت‌پردازی‌ها و نمایش واقعیات، در مجموعه تلویزیونی نجلا به هر دو طرف رویداد جنگ، توجه لازم صورت گرفته و مهم‌تر این‌كه در بافت داستان، ساختار دراماتیك فیلمنامه و تصویرسازی‌های مناسب هم به آن عنایت شده كه از نكات مثبت و شاخص فیلمنامه و ساختار هنری این سریال است.

گرچه فصل نخست نجلا، به اندازه فصل دوم آن مورد توجه و استقبال مخاطب قرار نگرفت كه علت آن ملموس نبودن برخی كاراكترها، پیش‌زمینه دلزدگی مخاطب از تولیدات ضعیف دفاع مقدسی، زبان، لهجه و هویت چند نفر از شخصیت‌ها بود كه این موارد در فصل دوم، مورد توجه قرار گرفت و آدم‌ها و رویدادها دارای شناسنامه كامل‌تر شده و باورپذیر شدند.

همچنین نمایش قطب دیگر داستان‌های سریال، یعنی عراقی‌ها، مجاهدان عراقی و نیروهای نظامی و امنیتی رژیم بعثی، در شكل‌پذیری درام و مقبولیت عمومی بینندگان تاثیرگذار بوده است.سازندگان این سریال، علاوه‌بر توجه لازم به رویدادهای جنگی از پردازش مسائل زندگی خانوادگی و اجتماعی غافل نبوده و در حد كافی به آنها پرداخته‌اند.

امتیازهای مضمونی و محتوایی، فیلمنامه منسجم و خوش‌پرداخت، بازی‌های خوب و درست هدایت‌شده و كارگردانی حساب شده، نجلا۲ را جلوتر از فصل نخست قرار داده و این سریال را در ردیف آثار با ارزش دفاع مقدسی نشانده است.

فاطمه عودباشی/رسانه روزنامه جام جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها