گفت‌و‌گو با تهیه‌کننده و مجری ویژه برنامه سحرگاهی شبکه افق

آرامش به وقت سحر

گفت‌و‌گو با تهیه‌کننده و کارگردان برنامه «قرار بهشت» که سحرهای ماه رمضان از شبکه ۵ پخش می‌شود

چه مبارک‌سحری

همسفره شدن با شهدا آن هم در ماه عزیز، مبارک و پربرکتی چون ماه رمضان و مهم‌تر از آن لحظات روح نواز و معنوی افطار و سحر، حس و حال خاص و متفاوتی به فرد روزه‌دار می‌دهد و به حلاوت این ماه می‌افزاید. حالا اگر در قالب یک برنامه تلویزیونی بتوان در کنار بندگان برگزیده خدا نفس کشید، موهبتی است که نصیب هر کسی نمی‌شود.
کد خبر: ۱۳۶۱۲۸۵

به گزارش جام جم، شبکه پنج با برنامه «قرار‌بهشت» به سحرگاه‌های ماه رمضان حال و هوای دیگری بخشیده است. این برنامه هر نیمه شب با اجرای مجید یراق بافان در کنار قطعه ۲۶ گلزار شهدا با حضور خانواده‌های شهدا و کارشناسان و مداحان روی آنتن می‌رود‌؛ اتفاقی که نخستین‌بار در تلویزیون رخ داده است. از این رو با توحید عرب تهیه‌کننده و کارگردان این برنامه همکلام شدیم:

شما دو سال قبل با برنامه «خلوتگه عارفان» اتفاق تازه‌ای را در سحرگاه ماه مبارک رمضان و در جوار حرم امام رضا(ع) رقم زدید. این بار هم برای نخستین‌بار برنامه را از مزار شهدا روی آنتن می‌فرستید. چطور شد که چنین تصمیمی برای برنامه امسال گرفتید؟

من چند سال است که این توفیق را داشتم که در ماه رمضان در خدمت مخاطبان شبکه ۵ باشم و به عنوان تهیه‌کننده و کارگردان در برنامه‌های سحر ماه مبارک انجام وظیفه کنم. امسال با همفکری و پیشنهادهایی که داشتیم به این نتیجه رسیدیم سحری متفاوت‌تر و متنوع‌تر از بقیه برای مردم روزه‌دار داشته باشیم. بنابراین یکی از پیشنهادهایی که در اتاق فکر برنامه شد این بود که ما مردم را به نحوی سر سفره شهدا بیاوریم و از این رو ارتباطی با شهدا داشته باشیم. چند گزینه هم داشتیم. یعنی سر مزار شهدا در نقاط مختلف که یکی از گزینه‌هایمان گلزار شهدای بهشت زهرا (س) بود که در نهایت همین انتخاب شد.

باید روند سخت و طولانی برای این گزینه را طی کرده باشید. این طور نیست؟

بله ما دو سه هفته برای تعیین لوکیشن سر مزار شهدا می‌رفتیم و نقاط مختلف گلزار را بررسی می‌کردیم.

چطور شد قطعه ۲۶ را برای لوکیشن برنامه انتخاب کردید؟

واقعا شرایط سختی بود. چون برای اولین‌بار چنین قضیه‌ای رقم می‌خورد و قرار بود برنامه یک ماه از آنجا روی آنتن برود. بنابراین چند نکته باید حائز اهمیت قرار داده می‌شد. این‌که فضای باز، گستردگی کار، حضور مردم در لوکیشن و اینکه بتوانیم فضای حسی و عاطفی را ایجاد کنیم و آن ارتباط تصویری را بتوانیم در قاب تلویزیون در بین مردم و مزار شهدا برقرار کنیم. بنابراین خیلی کار سختی بود. از این رو جلسات متفاوتی برای این کار داشتیم. تا این‌که با تعاملی که با دوستان عزیزمان در سازمان بهشت زهرا(س) به خصوص ریاست سازمان آقای سعید‌غضنفری داشتیم به یک اجماع در چند نقطه مختلف رسیدیم. خوشبختانه این توفیق نصیب ما شد و مداحان و کارشناسان برجسته‌ای هم در این برنامه حضور پیدا کردند.

منظورتان بخش‌های مختلف گلزار شهداست؟

بله. با بررسی‌هایی که انجام دادیم متوجه شدیم تردد مردم در نقاطی که ما انتخاب کردیم، زیاد است. به هر حال برخی مادران شهدا به دلیل کهولت سن، آمدن کنار برخی مزارها برایشان سخت است. بنابراین باید نقطه‌ای را انتخاب می‌کردیم که هم قاب تصویر خوبی داشته باشد و هم تردد برای عزیزانمان راحت‌تر باشد. توسلی به شهدا کردیم و شهدا نقطه‌ای را در قطعه ۲۶ به ما نشان دادند. جالب است مدیر گلزار شهدا می‌گفت تا به حال خودم به این نقطه دقت نکرده بودم! در وسط قطعه ۲۶ فضای میدانی هست که قاب تصویری خوبی دارد و هر چهار طرف عکس‌ها و مزار شهدا مشخص است و تنوع بالایی از حضور شهدای مختلف دارد. یعنی شهدای مدافع حرم در ضلع شرقی، شهدای شلمچه و عملیات‌های مختلف در ضلع غربی و شهدای گمنام در ضلع شمالی و بچه‌های عملیات‌های فتح‌المبین در ضلع جنوبی قرار دارند. بنابراین با عنایت شهدا این اتفاق در این نقطه رقم خورد.

گویا برنامه به صورت زنده روی آنتن نمی‌رود.

یکی از مشکلاتی که داشتیم همین بود که اگر قرار بود برنامه به صورت زنده روی آنتن برود، چند نکته داشت. این‌که شبها درهای بهشت زهرا بسته است و با شهر هم فاصله دارد و تردد مردم هم چندان راحت نیست و نزدیک سحر هوا خنک می‌شود و آن هم مساله‌ای بود. باز هم جلسه گذاشتیم و از آنجا که من چند روز صبح تا شب آنجا بودم و شرایط را دیدم، برای این‌که می‌خواستیم مردم در برنامه حضور داشته باشند پیشنهاد دادم برنامه سر شب ضبط شود و یکی دو ساعت با تاخیر برنامه پخش شود. یعنی مردم ۱۰ تا ۱۲ شب در برنامه حضور دارند و بعد با چند ساعت تاخیر برنامه پخش می‌شود. اما سعی کردیم حس و حال برنامه زنده را داشته باشد. البته شاید مخاطبان تا امروز حس نکرده باشند برنامه زنده نیست. اما چاره‌ای جز این نداشتیم. با این حال فکر می‌کنم توانسته‌ایم ارتباط خوبی بین مردم و شهدا ایجاد کنیم.

مهمان های شما اغلب شامل خانواده های شهدا هستند؟

جالب است بدانید در کنار خانواده شهدا، مردم هم خودشان را به برنامه می‌رسانند. خاطرم هست ما زوج جوانی را در برنامه داشتیم که آقای‌یراق‌بافان با آنها صحبت کرد و آنها می‌گفتند ما هر مشکلی داریم به اینجا می‌آییم و از شهدا می‌خواهیم شفاعت کنند و آنها هم معجزه می‌کنند و ما حاجت می‌گیریم. برای همه ما جالب بود که همه با این بچه‌ها ارتباط معنوی برقرار می کنند.

برای شب‌های احیا هم ویژه برنامه دارید؟

از آنجا که چند سالی است تیم‌هایی در گلزار شهدا و بهشت زهرا برنامه‌هایی برای شبهای احیا دارند، ما فقط برنامه خودمان را داریم و برای شبهای احیا برنامه‌ریزی خاصی نکردیم. جا دارد همین جا از دوستان سازمان بهشت زهرا تشکر کنیم که با وجود این‌که تا به حال سابقه نداشته درهای بهشت زهرا در شبهای ماه رمضان باز باشد، به خاطر این برنامه تردد را برای مردم آزاد کردند، اما تاکیدشان بود فقط برای گلزار شهدا و به هیچ وجه قطعات دیگر آرامستان باز نیست و امکان تردد هم وجود ندارد.

ازآنجا که برنامه در کنار مزار شهدا ضبط می‌شود «قرار بهشت» برای خودتان چه جایگاهی دارد؟

من همیشه دوست داشتم اولین اتفاقات را در کار خودم رقم بزنم. ما چند سال توفیق داشتیم به همراه آقای صابر خراسانی در کنار ضریح حضرت رضا(ع) آن هم در شرایطی که حرم به خاطر کرونا بسته شده بود، برنامه داشته باشیم. این بار هم مزار شهدا را انتخاب کردیم. چون می‌خواهم سحر متفاوتی را برای مردم رقم بزنم. این را از صمیم قلبم می‌گویم که حس می‌کنم این عزیزان زنده هستند. ما دو مشکل بزرگ در برنامه داشتیم و من به شهدا توسل کردم و سر مزارشان رفتم و با آنها صحبت کردم و آنها معجزه کردند و مشکلات رفع شد. من از مردم خواهش می‌کنم بیایند و این ارتباط را با شهدا بگیرند. چون آنها نزد خدا اعتبار و آبرو دارند و شفاعت می‌کنند و معجزه می‌شود. همین جا از مردم دعوت می‌کنم ساعت ۲۲ تا ۲۴ هر شب در قطعه ۲۶ میزبانشان باشیم.

وقتی به آقای یراق‌بافان پیشنهاد اجرای برنامه کنار مزار شهدا را دادید، واکنش‌شان چه بود؟

ما چند گزینه برای اجرا داشتیم و یکی از آنها قطعی شده بود، حدود ۴ روز مانده به ماه مبارک رمضان به دلایلی حضور مجری منتفی شد و شخصا خودشان نخواستند بیایند. ما هم با آقای‌یراق‌بافان تماس گرفتیم و به محض این‌که اسم شهدا را شنید، حالش عوض شد و خیلی زود پذیرفت. در صورتی که روال کار ما و ایشان اصولا اینگونه نیست اما یکی دیگر از معجزات شهدا همین حضور آقای یراق‌بافان بود. امیدوارم با دعای مردم تا انتها بتوانیم برنامه را پیش ببریم.

زینب علیپور طهرانی/رسانه روزنامه جام جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها